واکنش مطهری به توقیف آسمان و توضیح درخصوص احضارش به دادگاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی مطهری در مطلبی که در اختیار “ایسنا” گذاشته است، توضیحاتی درباره احضار خود از سوی قوه قضاییه و نیز توقیف روزنامه آسمان ارائه کرده است. آقای پیر موذن نماینده اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام کردند که شما را به قوه قضائیه احضار کرده اند، می توانید توضیح […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی مطهری در مطلبی که در اختیار “ایسنا” گذاشته است، توضیحاتی درباره احضار خود از سوی قوه قضاییه و نیز توقیف روزنامه آسمان ارائه کرده است.
motahariآقای پیر موذن نماینده اردبیل در صحن علنی مجلس اعلام کردند که شما را به قوه قضائیه احضار کرده اند، می توانید توضیح دهید؟
قرارنبود فعلا این اقدام قوه قضائیه در رسانه ها مطرح شود، ولی چون آقای پیر موذن از روی حسن نیت مطرح کردند من توضیح می دهم. در روز دوشنبه ۲۸ بهمن، نامه اعلام جرم قوه قضائیه در خصوص نطق میان دستور هشتم دی ماه من در مجلس که در آن به قوه قضائیه انتقاد شده بود، همراه برگه احضاریه توسط یکی از کارمندان هیئت رئیسه مجلس به رویت بنده رسید.آن را به رویت رئیس وقت جلسه رساندم ، ایشان گفتند اشتباها نزد شما آورده‌اند و نباید می آوردند چون هنوز نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را استعلام نکرده‌اند و این نامه را هم در پاسخ نامه ما ارسال کرده‌اند و نباید برگه احضاریه را می فرستادند، و آن برگه ها را از من گرفتند.
پس اعلام جرم و ارسال احضاریه منوط به نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است؟
بله، هم آن اعلام جرم اولیه که دادستان تهران در رسانه ها اعلام کرد و هم این ارسال احضاریه خلاف قانون بوده است. در واقع این کار قوه قضائیه ، خصوصا با علم به این که اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نطق بنده را در حوزه وظایف نمایندگی دانسته‌اند، یک اقدام غیر قانونی بوده است چون در قانون “نظارت بر رفتار نمایندگان” آمده است که اگر مرجع قضایی بدون استعلام از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نماینده‌ای را احضار کند مرتکب جرم شده و مجازات مشخصی برای او تعیین شده است. یعنی این اقدام قوه قضائیه قابل پیگرد قضایی است ولی من حوصله و وقت این کارها را ندارم.
پس چرا این مطلب روشن لحاظ نشده است؟
شاید ماده مربوط در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارند. شنیدم مقامات ارشد قضایی در ملاقات با برخی از نمایندگان گفته‌اند که “من این ماده قانونی را که قضاوت درباره داخل وظایف نمایندگی بودن یک نطق را به عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گذاشته قبول ندارم و شورای نگهبان سهوا آن را تأیید کرده است.” اما همه باید تابع قانون باشیم. در واقع نماینده مجلس فقط در صورتی که مرتکب جرمهایی مانند قتل یا شرب خمر یا اختلاس و یا توهین و افترا و نشر اکاذیب شود باید احضار شود، نه اینکه انتقادی را که قبول نداریم بگوییم توهین یا افترا و یا نشر اکاذیب است و فورا او را احضار کنیم. انتقاد ، حتی اگر وارد نباشد ، مشمول اعلام جرم و احضار نیست. در غیر این صورت به فضای اختناق نزدیک می شویم، چیزی که ما به خاطر رفع آن انقلاب کردیم. حتی اگر یک فرد غیر نماینده مجلس حرفهای من را گفته بود مرتکب جرم نشده بود چه رسد به نماینده مجلس که در همه امور کشور حق اظهار نظر دارد. حداکثر این بود که قوه قضائیه به انتقادهای من پاسخ می داد و مثلا می گفت قوه قضائیه استقلال کافی دارد و احکام محکومان سال ۸۸ نیز سختگیرانه نبوده و عادلانه بوده است.
نظر شما درباره توقیف روزنامه آسمان توسط دادستانی چیست؟
روشن است که زیر سوال بردن احکام مسلم اسلام مانند قصاص خلاف قانون است و روزنامه آسمان که توسط افراد با تجربه در روزنامه نگاری اداره می شود نباید دچار چنین سهوی می شد. البته مانعی ندارد که این مباحث در نشریات تخصصی به صورت بحث علمی و مباحثه وگفت و گوی طرفینی تحت عنوان فلسفه احکام مطرح شود ولی مطرح شدن آن در روزنامه و به صورت یکطرفه درست نیست.
اما درباره توقیف این روزنامه، من معتقدم دادستانی نباید در این موارد عجله به خرج دهد. اگرچه ممکن است قانون این اجازه را به دادستانی داده باشد ولی عقل حکم می کند که امور مربوط به مطبوعات ابتدا در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و بررسی شود و بعد اگر نیازی بود دادستانی وارد شود. در واقع باید یک مرجع برای رسیدگی اولیه به امور مطبوعات وجود داشته باشد نه دو مرجع. این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.
شاید نیاز به اصلاح قانون وجود داشته باشد که ما در طرح نظام جامع رسانه اقدام خواهیم کرد. به هر حال بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه که جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات تشکیل می شود صبر می کرد و بعد تصمیم می گرفت. لازم است جناب آقای جنتی وزیر ارشاد این حکومت دوگانه در امر مطبوعات را با گفت‌وگو با مقامات قوه قضائیه برطرف کنند.
Share