پشت پرده آزمایش برنج های هندی

هزینه «سفر برنجی» برخی مقامات به هند مشکوک است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , مدتی است، موضوع برنج‌های وارداتی از هند‌ در کشور، به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است؛ واردات بیش از دو برابر نیاز کشور از یک سو و بهای بسیار بالای این محصول از عوامل کارآمد و مورد بحث است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از تابناک , مدتی است، موضوع برنج‌های وارداتی از هند‌ در کشور، به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است؛ واردات بیش از دو برابر نیاز کشور از یک سو و بهای بسیار بالای این محصول از عوامل کارآمد و مورد بحث است، ولی موضوعی که حساسیت این بحث را پیش از پیش بالا می‌برد، گنجانده شدن این محصول در سبد کالایی بود که دولت به مردم داده شد؛ عاملی که ‌بهانه‌ای باشد برای نمایندگان مجلس تا در این موضوع ورود کنند.

برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که کوتاهی برخی ‌وزارتخانه‌ها، عامل واردات برنج بوده و برخی دیگر نیز می‌گویند که مافیایی در کار برنج هست که احتمالا در دولت نیز دستانی دارد!
برنج
به این ترتیب، مجموعه‌ای از این عوامل باعث شد تا گروهی هجده نفره متشکل از چند نماینده مجلس به همراه نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و حتی برخی از وارد‌کنندگان برای کنترل واردات برنج از هند، راهی این کشور شوند؛ اما این سفر نیز در نوع خود کم نظیر بود، زیرا مسافران هیچ نمونه‌ای از برنج‌های وارداتی را با خود نیاورده‌اند و به غیر از آن نیز برخی شبهات در‌باره هزینه‌های سفر این هیأت وجود دارد.

در این باره، چند روز پیش، مهرداد لاهوتی، یکی از نمایندگان مجلس در‌باره نوع این سفر تشکیک کرد و گفت: معلوم نیست هزینه‌های این سفر از کجا آمده‌ است، چرا که اگر هزینه آن از سوی واردکنندگان ‌باشد، نمی‌توان به نتایج آن امید‌وار بود.

محمد حسین قربانی که به ریاست این هیأت به هند سفر کرده بود، اما نظر دیگری دارد ‌و ‌به خبرنگار ما گفته است: به دنبال جنجال‌ها پیرامون برنج‌های وارداتی، تیمی از نمایندگان مجلس شامل نمایندگان مجلس، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان غذا و دارو و چند کارشناس با هماهنگی آقای لاریجانی راهی هند شدند. این در حالی بوده که سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود، برنج‌های وارداتی آلوده هستند.

‌این نماینده در ادامه چهار موضوع مطرح را بیان کردند:

نخست اینکه مقدار برنجی که قرار است وارد کشور شود، بنا بر نیاز‌های کشور و به تأیید نهادهای ذیربط باشد. این در حالی است که هند پنج استان خود را عاری از آلودگی و پاک اعلام کرد.

دوم آنکه‌ طرف هندی موظف شد، اسناد خاک‌شناسی و کشاورزی نقاط پاک و غیر آلوده را به اطلاع ایران برساند و ثبت سفارش برنج تنها از نقاط پاک باشد.

‌‌سوم اینکه قرار شد، برنج‌هایی که ثبت سفارش می‌شود با استانداردهای جمهوری اسلامی همخوانی داشته باشد، زیرا استانداردهای ما سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای اروپا و امریکاست.

‌چهارم آنکه قرار است برنج‌های وارداتی هم در راه‌های ورودی و هم در محل ثبت سفارش بر پایه استانداراد چک و کد رهگیری به برنج‌های وارداتی داده شود که اگر با استانداردها همخوانی نداشت، اجازه ورود به آنها داده ‌نخواهد شد.

ghorbaniقربانی در پاسخ به اینکه هزینه سفر از سوی چه کسی تأمین شده است، گفت: ما از طرف مجلس رفتیم و هزینه‌های سفر نیز بر عهده مجلس و مسئولیت تیم نیز با بنده بود؛ بنابراین، این گفته را ‌که برنج از هندوستان برای آزمایش ‌آورده‌اند، تکذیب می‌کنم.

وی ‌همچنین خاطرنشان کرد: شما خیلی به دنبال این نباشید، چه کسی هزینه سفر را تأمین کرده است. بنده که از طرف مجلس رفته‌ام و اطلاعی از اینکه دیگران چگونه و از چه راهی ‌آمده‌اند، مطلع نیستم.

این نماینده در توضیح حضور  وارد‌کنندگان به همراه تیم اعزامی‌ گفت: واردکنندگان هم آنجا بودند. کار تیم‌، بررسی موضوع برنج‌های وارداتی بود و اینکه واردکنندگان هم آمده‌اند، به این معنا نیست که ما آنها را برده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود طرف هندی شما را دعوت کرده‌اند، گفت: سخنان بسیاری گفته می‌شود، ولی ما‌‌ دعوت‌نامه‌ای ندیدیم.

وی با بیان اینکه باید نهادی باشد که بر واردات نظارت کند، گفت: نیاز کشور ۵۰۰ هزار تن است، ولی ‌‌تنها در شش ماهه نخست امسال، یک میلیون و دویست هزار تن برنج وارد کشور شده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به اینکه وارد کنندگان چه کسانی هستند و چرا تاکنون نظارتی بر این واردات نبوده است، گفت: بروید از آن وزارتخانه بی تدبیر بپرسید چگونه به اینها مجوز داده است. این برنج‌ها با مجوز رسمی و با اجازه دولت وارد شده‌ و کشاورزی کشور را به خاک سیاه نشانده‌ است؛ همین مافیایی که دست در قضایا دارد و به جای برنج داخلی، برنج خارجی در سبد کالا گذارده‌ است.

این نماینده در پاسخ به این پرسش که مگر در مبادی ورودی و گمرک برنج‌های وارداتی نمونه‌برداری و آزمایش نمی‌شود و نیز درباره‌ لزوم سفر این هیأت به هند‌ گفت: چهار نماینده از استان‌های شمالی کشور برای آگاهی از نحوه تولید و تکثیر و بسته‌بندی و بازدید از محصولات به این سفر آمدند. من نماینده ای هستم که موکلانش دغدغه کشاورزی دارند. بنده نماینده کشاورزان فقیری هستم که درآمدشان از تولید برنج است. من باید این دغدغه را داشته باشم که واردات برنج بنا بر نیاز کشور باشد و در حکم ‌نماینده ای که در کمیسیون بهداشت هستم، باید این دغدغه را داشته باشم که برنج‌های وارداتی از استاندارد ایران تبعیت کند و قابل رهگیری باشد. ما متولی این نیستیم که چه کسانی برنج را وارد کرده‌اند. بارها تذکر داده‌ایم که دولت باید جلوی مافیا را بگیرد.

اما در پایان می‌توان از توضیحات این نماینده محترم‌ به این نتیجه رسید که این سفر، ‌هیچ دستاوردی برای کشور نداشته، چرا که اعضا هیچ نمونه‌ای از برنج‌های وارداتی را با خود به کشور نیاورده‌اند و توجیه آنها این بوده که این برنج‌ها در گمرک باید نمونه‌برداری و آزمایش می‌شده، ولی گویا کمترین‌ سود نمونه‌برداری اعضای هیأت،‌ می‌توانست این باشد که پس از نمونه‌گیری از محموله توسط استاندارد ایران، نمونه‌های آورده شده از هند،‌ مقایسه می‌شد‌ تا اگر مشکلی هست، شفاف‌سازی شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هزینه‌های این سفر ‌دقیق شفاف‌سازی نمی‌شود، دلایلی که نماینده لاهیجان آورده‌اند، به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و شبهاتی را که این نماینده وارد دانسته‌ا‌ند، قوت می‌‌بخشد!

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share