گفتگو با امام‌جمعه فعال در واتس‌آپ؛

هر مبلغی باید هنرمندانه وارد فضای مجازی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند روز پیش تبلیغی از یک روحانی در اینترنت منتشر شد که در آن گفته شده بود که یک ساعت در واتس‌آپ به سئوالات شرعی پاسخ خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند روز پیش تبلیغی از یک روحانی در اینترنت منتشر شد که در آن گفته شده بود که یک ساعت در واتس‌آپ به سئوالات شرعی پاسخ خواهد داد. این تبلیغ دست به دست شد. حجت‌الاسلام رضا بازیار امام جمعه شهرستان زرین‌دشت معتقد است که با فضای شبکه اجتماعی واتس‌اپ می‌توان با جوانان ارتباط برقرار کرد و به جای گریز از تکنولوژی‌های نوین از این امکانات جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم و می‌گوید همه روحانیون باید با علم روز آشنا شوند. او به این جمله اعتقاد دارد که «لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال».

bazyar

* نظر شما درباره تکنولوژی‌های جدید ارتباطی چیست؟

امروز میدان جنگ برای برخی از افراد گم شده است. عقیده من بر این است که هر کسی که مبلغ و مدافع دین است اگر همت خود را صرفاً در خارج از فضای مجازی مصروف بدارد، میدان پیشروی را به دشمن داده است.

رزمندگان اسلام! بیایید این حقیقت را باور کنیم که قشر عظیمی از جوانان ما ساعات قابل توجهی از شبانه‌روز را در فضای مجازی هستند؛ در شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ، فیس‌بوک و….

* تکنولوژی جدید مانند واتس‌آپ چه تاثیری در زندگی مردم به خصوص جوانان دارد؟ مبلغان چه استفاده‌هایی می‌توانند از این تکنولوژی داشته باشند؟

واتس‌آپ و چت‌روم مانع کار نمی‌شود. این غفلت بزرگی است که منتظر بمانیم و انتظار داشته باشیم جوانان پای کرسی تربیتی یا تریبون موعظه ما بیایند. هر مبلغی باید هنرمندانه به فضای مجازی بیاید.

معتقدم اگر ما هنر و همت تبلیغ داشته باشیم، می‌توانیم دشمنان را از استفاده فضای مجازی بر علیه دین مایوس نمایبم و همین امکانات ابتکاری دشمنان را بر علیه خودشان استفاده نماییم. مبلغان دین باید مجهز به فن تبلیغ در فضای مجازی، به میدان بیایند، این یک ضرورت است. حتماً همه توجه دارید که انبیا الهی هر کدام مجهز به فن فضای روزگار خود به میدان آمدند، اگر معجزه موسی(ع) عصای اژدهاشونده است، به دلیل آن است که در عصر موسی(ع) ابزار سحر و جادو در جامعه رونق داشت.

اگر حضرت مسیح(ع) کور مادرزاد را شفا می‌دهند دلیل آن پیشرفت و اشاعه علم طب و پزشکی در آن دوران بوده است. و اگر پیامبر خاتم(ص) با قرآن و کتاب به میدان می‌آیند، دلیل آن گرایش مردم آن عصر به ادبیات و فصاحت و بلاغت بوده است. مبلغان دین باید امروز ابزار تبلیغی عصر را بشناسند و با همان ابزار به میدان بیایند؛ به عنوان نمونه امروز دشمن با ابزار ساده‌ای مثل واتس‌آپ کارهای بزرگ می‌کند، جوانان ما را به خود مشغول نموده و از فیس‌بوک بهره‌ها می‌گیرد. اما مبلغان دینی ما کجا هستند؟ یا اگر در این میادین حضور دارند چه اثرگذاری داشته‌اند؟

بنابراین ضرورت مدیریت تخصصی در این زمینه نیز اجتناب‌ناپذیر است. البته معنای عرایض بنده تجویز استفاده از شبکه‌های اجتماعی از لحاظ شرعی نیست. نظر دادن در این مورد در صلاحیت مراجع عظام تقلید می‌باشد.

امام جمعه زرین دشت بازیار

* چقدر زمان خود را در این شبکه واتس‌آپ می‌گذرانید؟

بنده یک ساعت در روز را به سهم خودم از طریق واتس‌آپ پاسخگوی سوالات جوانان خواهم بود، امیدوارم بتوانم مفید واقع شوم.

فضای چت‌روم‌ها جوانان ما را جذب کرده‌اند و اگر کسی فکر کند که با بستن این فضاها می‌تواند راه ورود آنها را ببنند، سخت در اشتباه است و وقت خودش را تلف می‌کند. این جوانان با ۱۰ دقیقه وارد شدن در سامانه واتس‌آپ مشغول فعالیت می‌شوند. حال اگر ما بتوانیم هر کدام ۱۰ نفر را وارد این سامانه کنیم و این کار در شهرستان‌ها راه بیافتد می‌توانیم این فضا را اشغال و با راهنمایی‌هایی که به جوانان می‌کنیم به نفع خود تمام کنیم.

* چگونه به سوالات پاسخ می‌دهید و معمولاً چه سوالاتی از شما در واتس‌آپ پرسیده می‌شود؟

پاسخ مسائل شرعی را به صورت آنلاین و با گوشی متصل به اینترنت جواب می‌دهم. گروهی که با من از طریق سامانه واتس‌آپ با بنده لینک شدند، معمولاً سوالاتی درباره ارتباط دختر و پسر می‌پرسند. سوالاتی همانند: دلبستگی عاشقانه‌ای که داشته‌اند و یا شرعی بودن ارتباط با جنس مخالف و حتا بحث طلاق را هم مطرح می‌کنند، اما بیشتر بحث‌ها در این سامانه بحث اعتقادی است.

* سخنرانی‌های شما بیشتر روی جوانان تاثیر داشته است، یا گفت‌وگو با آنها از طریق واتس‌آپ؟

جوانان ما تشنه قانع شدن هستند. ما این همه هزینه‌ها را انجام می‌دهیم تا جوانان را به پای سخنرانی‌های خود بکشانیم. اما باید قبول کرد که این اتفاق نمی‌افتد و امروز بسیاری از جوانان ما در فضای مجازی سیر می‌کنند. امروز عصر فضای مجازی است و بسیاری از مردم کارهای مختلف بانکی، مطالعات، ارتباطات خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و باید نگاه‌مان به تکنولوژی به صورت تخصصی‌تر باشد./مشرق

Share