سام سکوتی

نوروز خوانی ما و کریسمس کارول بریتانیایی ها

نوروز خوانی ما و کریسمس کارول بریتانیایی ها در فرهنگ ما گیلانی ها، عده‌ای در آخرین ماه سال با فانوس و چراغ به در خانه‌ها می‌روند و با آواز خوانی، خبر از آمدن بهار، آغاز بیداری زمین و شکوفه زدن درختان و گل‌ها می‌دهند که نمونه نسبتا مشابه آن در فرهنگ بریتانیایی‌ها وجود دارد البته […]

نوروز خوانی ما و کریسمس کارول بریتانیایی ها

-sam-sokoutiدر فرهنگ ما گیلانی ها، عده‌ای در آخرین ماه سال با فانوس و چراغ به در خانه‌ها می‌روند و با آواز خوانی، خبر از آمدن بهار، آغاز بیداری زمین و شکوفه زدن درختان و گل‌ها می‌دهند که نمونه نسبتا مشابه آن در فرهنگ بریتانیایی‌ها وجود دارد البته با کمی تفاوت در نحوه درآمد حاصل از آن فعالیت شبانه.

در گذشته‌ای نه چندان دور در گیلان، مردانی با صدای نسبتا گیرا و با متنی ملی و مذهبی به در خانه‌ها می‌آمدند و با لحنی خوش، مردم را بشارت آمدن بهار می‌دادند ولی متأسفانه امروزه از آن مردان، نوروز خوانی جدی گرفته نمی‌شود و از نوروزی خوانان قدیمی دیگر خبری نیست.

بارها در نوشته ها و سخنان بزرگان، به حفظ سنت ها و آیین‌های ملی و محلی پرداخته شده است و در این نوشته نیز تمرکز بر روی پاسداشت این سنت ها، تکرار مکرر خواهد بود.

اما شباهت کریسمس کارول مسیحی با نوروز خوانی ایرانی در این است که متن ترانه آنها نیز تلفیقی از تم ملی و مذهبی است و در آن از سه پادشاه که هدیه سه‌گانه را به مسیح عرضه داشتند، یاد می‌شود و در برخی متون نیز به سه مغ زردشتی‌ نیز اشاره شده است. قسمت اعظم متن کریسمس کارول، مذهبی است که در آن از آمدن مسیح، تولد مسیح و بعضا از مسیح به عنوان یک پادشاه یاد می‌کند و همچنین برف، درختان، بادهای سردی که می وزد، جنگل‌ها و کلا طبیعت نقش اول را در آن دارند که همین تم را ما در نوروزخوانی خودمان در گیلان داریم.

تنها تفاوت کریسمس کارول با نوروز خوانی در هزینه کرد درآمد حاصل از نوروزی خوانی در ایران و کریسمس کارول در بریتانیا است که در فرهنگ ما هر فرد درآمد را برای خود خرج می‌کند اما بریتانیایی‌ها بیشتر با انگیزه‌های خیرخواهانه اقدام به خواندن می‌کنند و درآمد حاصل از کارشان را در کارهای عامه‌پسند خرج می‌کنند.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share