ایرج ندیمی:

نمی‌توان از تولید حمایت کرد و درهای کشور را برای واردات باز گذاشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمی توان شعار حمایت از تولید داد، اما در های کشور را برای واردات باز گذاشت، چرا که این موارد با یکدیگر همخوانی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمی توان شعار حمایت از تولید داد، اما در های کشور را برای واردات باز گذاشت، چرا که این موارد با یکدیگر همخوانی ندارند.

nadimi6ایرج ندیمی اظهار داشت:  باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کرد که واردات به حداقل و صادرات به حداکثر برسد، چون نمی توان از تولید حمایت کرد و در مقابل راه های کشور را برای واردات باز گذاشت، در این صورت حمایت از تولید داخل معنی ندارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تعرفه های واردات افزایش می یابد،  با قاچاق مبارزه و بازار ارز ساماندهی می شود برای حمایت از تولید داخلی است باید در مورد تولید، اشتغال و صادرات، سیاستی را تعریف کرد که حداقل را وارد و حداکثر را صادر کرد.

وی تصریح کرد: اگر واردات در راستای نیاز مردم و صادرات هم در حمایت از تولید و اشتغال باشد قطعا  اثر بخش خواهد بود و نباید فکر کرد که اقتصاد یک طرفه است.

وی ادامه داد: اکنون وزارتخانه صنعت، معدن تجارت دو معاونت بازرگانی داخلی و خارجی دارد، واردات و صادرات هم دو تعریف دارد و اینکه فکر کنیم می توان با حمایت از داخل درها را برای واردات باز کرد معقول نیست.

ندیمی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی برای واردات کالاهای لوکس وجود دارد نیز گفت: کالاهای لوکس به چند دسته تقسیم می شود، اگر سوال این باشد که ارز ارزان قیمت برای واردات کالاهای لوکس تخصیص دهیم پاسخ منفی است، چون هرکه می خواهد کالای لوکس استفاده کند باید پول بیشتری هم خرج کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر هم بگوییم که کلا واردات نداشته باشیم هم آثار منفی دارد، آنچه که مهم است اینکه از واردات کالاهای ضروری در راستای حمایت از تولید استقبال کنیم، اما هزینه واردات کالاهای لوکس را متقاضیان بپردازند، از این رو باید به جای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس، ارز آزاد برای آنها در نظر بگیریم و این موضوع با ممنوعیت متفاوت است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در پاسخ به این سوال که آیا واردات با سیاستهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد بیان داشت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در کارخانه ایران خودرو واردات را دسته بندی کردند و واردات شامل ۳ دسته از قبیل ضروری، مضر و ممتنع است، بنابر این ما بیش از آنکه دسته بندی ایجاد کنیم به فرمایشات قبلی ایشان در زمان دولت قبلی رجوع کنیم و بر آن اساس ببینیم که کالاهای لوکس جزو کدام دسته هستند، چون کالاهای لوکس ضروری نیستند و از طرفی هم مضر نیستند، از همین رو باید بر اساس اصل متناسب سازی عمل کرد./خانه ملت

Share