آیا نمایندگان فقط 78 روز جلسه داشتند ؟

نمایندگان مجلس علیه خبر تابناک در خصوص تعداد روزهای کاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به خبر سایت خبری تابناک، با اشاره به برگزاری ۱۳۰ جلسه علنی و ۱۶۷۲ ساعت نشست کمیسیون‌های مجلس در سال ۹۲، گفت:شایسته است که رسانه‌ها بخشی از زحمات طاقت‌‌فرسای نمایندگان را به تصویر بکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به انتشار خبری مبنی بر اینکه نمایندگان تنها ۷۸ روز در سال به امور نمایندگی می‌پردازند و ۲۵۰ روز استراحت می‌کنند، واکنش نشان داد و گفت: ‌رئیس مجلس از منافع قوه مقننه دفاع کند.

tavakoli-larijani 2

احمد توکلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری گفت: یکی از سایت‌های محترم و خوشنام خبری منتشر کرده که ریشه آن غلط است و از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا از منافع مجلس دفاع کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: براساس محاسبات این سایت مجلس در سال ۷۸ روز فعالیت می‌کند که این تحلیل اصلا منصفانه نیست.

وی با بیان اینکه البته من به کارایی مجلس در امر نظارت و تقنین اعتراض دارم، در واکنش به خبر منتشره افزود: نمایندگان جز تعداد کمی که ممکن است نتوانند، روزانه ۱۴ الی ۱۵ ساعت در مجلس فعالیت می‌کنند، همچون من که وضع جسمی مناسبی ندارم و روزانه ۱۰ ساعت از زمان خود را صرف وظایف نمایندگی خود می‌کنم.

توکلی گفت:‌ از سایتی که این خبر را منتشر کرده است، درخواست دارم مطلب درج شده را اصلاح کند و از رئیس مجلس نیز درخواست دفاع از منافع مجلس را دارم.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اینکه در خبر یادشده عنوان شده نمایندگان مجلس ۲۵۰ روز از سال را استراحت می‌کنند و تنها ۷۸ روز را به فعالیت در مجلس می‌پردازند، ظلم فاحش به نمایندگان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: گرچه تذکر شما در موضوع نبود اما مطلب شما درست است و مطلبی که در این سایت منتشر شده و برخی روزنامه‌ها نیز آن را استفاده کردند دروغ آشکار است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات علنی تنها بخشی از فعالیت‌های مجلس است، افزود:‌‌ جلسات کمیسیون‌ها، پیگیری امور نواحی، ملاقات‌های مردمی و سایر موارد از جمله فعالیت نمایندگان است.

لاریجانی ادامه داد:‌ اگر تنها جلسات علنی مجلس ملاک ارزیابی باشد، هیأت دولت نیز تنها ۲ روز در هفته تشکیل جلسه می‌دهد؛ بنابراین، باید گفت فعالیت دولت از مجلس کمتر است، در حالی که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز در حال فعالیت هستند و جلسات هیأت دولت تنها بخشی از فعالیت دولت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: روزنامه‌ها و رسانه‌ها باید به این موضوعات توجه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدی کیایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با تکذیب خبر منتشر شده در سایت تابناک با عنوان “نمایندگان در سال ۹۲ تنها ۸۷ روز کار کرده‌اند”، گفت: بر اساس قانون نمایندگان ملت سه روز در هفته یعنی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ صبح در جلسات علنی مجلس و سپس در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا می‌کنند و غیبت و حتی تأخیر چند دقیقه‌ای نمایندگان از تریبون مجلس و و رادیو اعلام می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نمایندگان مجلس در تمام ساعات خارج از حلسات علنی مجلس، در دفاتر کار در تهران یا حوزه انتخابیه، باید پاسخگوی موکلان خود باشند و همچنین در بسیاری از موارد مانند رسیدگی به لایحه بودجه سالیانه، جلسات رأی اعتماد، مجلس به صورت سه شیفت و از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب جلسات پیوسته و علنی دارد.

وی افزود:‌ نمایندگان مجلس همچنین در سایر موارد مجبور هستند برای رفع مشکلات حوزه‌های انتخابیه و پیگیری امور به رایزنی و بعضا مراجعه به دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند که این موضوع به تنهایی نمایندگان را موظف به فعالیت در تمامی ساعات و حتی اوقات غیراداری و پاسی از شب می‌کند، همچنین بخشی از وظایف نمایندگان غیر از قانون‌گذاری، نظارت بر امور اجرایی است که این موضوع نیر بخشی زیادی از وقت نمایندگان شریف ملت را به خود اختصاص می‌دهد.

کیایی ادامه داد: آمار مراجعات مردم برای حل موضوعات و مشکلات مختلف به نمایندگان در دفاتر مجلس و شهرستان‌ها بسیار زیاد است و آمار ورود مردم به ساختمان‌ محل ملاقات مردم با نمایندگان در تهران، مؤید این مدعاست و هر نماینده مجبور است اغلب تا ۵۰ مراجعه‌کننده مردمی از حوزه انتخابیه خود را روزانه ملاقات کند، که شایسته بود رسانه‌ها بخشی از زحمات طاقت‌فرسای نمایندگان در این بخش را به تصویر می‌کشیدند و روابط عمومی مجلس نیز آمادگی دارد امکان حضور اصحاب رسانه را برای تهیه گزارش‌های مکتوب و تصویری در این زمینه فراهم کند.

وی افزود:‌ بر اساس اسناد موجود در مشروح مذاکرات که در روزنامه رسمی کشور متن آن منتشر می‌شود، از آغاز سال ۹۲ تاکنون ۱۳۰ جلسه علنی در ۱۱۲ روز کاری، ۴۹۰ جلسه کمیسیون‌ها با ۱۴۱۲ ساعت کاری و همچنین کمیسیون تلفیق ۶۵ جلسه با ۲۶۰ ساعت برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به خبر منتشر شده در سایت تابناک، گفت: اشتباه دیگر این خبر، محاسبه تعطیلات آخر هفته رسمی و همچنین مرخصی نمایندگان در عملکرد آنان است که لازم است در جمع‌بندی ایام مستثنی شود، اگر چه فعالیت نمایندگان به‌ویژه سرکشی به حوزه‌های انتخابیه معمولا در تعطیلات آخر هفته انجام می‌شود، با این همه اوصاف بدیهی است آمار اعلام شده در گزارش آن رسانه نادرست و بسیار دور از واقعیت است که انتظار می‌رود ضمن اصلاح جبران شود

Share