از هاشمی تا روحانی

مظلوم‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران چه کسی است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت روحانی مظلوم ترین دولت تاریخ ایران است. این شرایط را در هیچ دوره ای نداشتیم. در دوره جنگ نیز ما این شرایط را نداشته ایم. در آن دوران با کمتر از ۷ میلیارد دلار کشور اداره شد. با آن همه هزینه های بالای جنگ ما این شرایط را نداشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «دولت روحانی مظلوم ترین دولت تاریخ ایران است. این شرایط را در هیچ دوره ای نداشتیم. در دوره جنگ نیز ما این شرایط را نداشته ایم. در آن دوران با کمتر از ۷ میلیارد دلار کشور اداره شد. با آن همه هزینه های بالای جنگ ما این شرایط را نداشتیم. با این شرایط دولت چه کار می تواند بکند؟ جز اینکه تلاش کند ابتدا تحریم ها و فشارها اضافه نشود، تورم کاهش یابد و اقتصاد کشور سر و سامان یابد.اینکه دولت در ۶ ماه موفق شود و بتواند فضای آرامی را در کشور ایجاد کند، و جلوی افزایش تورم را بگیرد، کار بزرگی صورت گرفته است. »

rohani-khatamiسخنان بالا، بخشی از گفت‌وگو غلامحسین کرباسچی با خبرگزاری ایرناست. همانطور که مشاهده کردید شهردار سابق تهران، دولت یازدهم را مظلوم ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانسته است. دبیرکل حزب کارگزاران شرایط دولت حسن روحانی را سخت تر از شرایط دولت میرحسین موسوی در زمان جنگ می‌داند.

بدون شک این سخنان کرباسچی در حمایت از دولت روحانی، نقدی است بزرگ به دولت محمود احمدی نژاد. کرباسچی با بیان اینکه کار دولت روحانی سخت تر از کار دولت جنگ است، به دنبال بیان این معنا بود که محمود احمدی نژاد و دولت‌های نهم و دهم ویرانه‌ای را تحویل رئیس جمهور جدید ایران داده‌اند و روحانی باید از ابتدا یک ایران جدید را بسازد.

رئیس جمهور روحانی نیز تا حدودی و هم زبان با کرباسچی از شرایط ساخته شده از توسط دولت قبل برای ایران گلایه کرد و اعلام کرد که با خزانه خالی در حال اداره کشور است و همین معنا باعث شده است که دولت تدبیر و امید با سختی‌های زیادی روبرو باشد.

در کنار اینها برخی از مراجع تقلید نیز شرایطی که دولت روحانی کشور را تحویل گرفته است را «سخت» می دانند. به طور مثال آیت‌الله صافی گلپایگانی در اولین حضور روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب در قم گفت:« دکتر روحانی در شرایطی سخت مسئولیت دولت را قبول کرده است». آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با سخت خواندن شرایط کار دولت یازدهم گفته بود:« که دولت یازدهم وارث بسیاری از مشکلات است که هیچ دولتی در ایران با آنها مواجه نبوده است.»

همانطور که مشاهده می‌شود رئیس جمهور، مراجع تقلید و نیروهای سیاسی طرفدار دولت مانند کرباسچی، شرایط دولت یازدهم را سخت می‌دانند و به همین واسطه اعتقاد دارند که دولت تدبیر و امید یک دولت مظلوم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

با سیری در تاریخ جمهوری اسلامی مشاهده خواهیم کرد که مظلوم خطاب کردن یک دولت، اختصاص به روحانی و دولت او ندارد و در دولت‌های گذشته به ویژه در دولت محمود احمدی نژاد شاهد به کار بردن این لفظ بوده‌ایم. رسانه‌های نزدیک به رئیس جمهور سابق ایران، در مقاله‌ها و یادداشت‌های خود در زمان دولت دهم، احمدی نژاد را یک مظلوم خطاب می‌کردند و این مظلومیت را با مظلومیت شهید بهشتی مقایسه می‌کردند و حتی در همایشی به عنوان خادم مظلوم در روزهای پایانی ریاست جمهوری او از محمود احمدی نژاد تقدیر کردند.

در کنار این فعالیت‌ها اما نامه احساسی پروین احمدی نژاد به برادر رئیس جمهور، حال و هوایی دیگری داشت و عضو سابق شورای شهر تهران در این نامه بارها از مظلومیت برادرش در مقابل مخالفن تفکر او به سخنان به میان آورد و نوشت:« برادرم! رئیس‌جمهور مظلوم! بدان که تاریخ درباره تو قضاوت خواهد کرد و این خداوند متعال است که درباره ما در طول تاریخ قضاوت می‌کند. ” خواستم بگویم که تو غریبانه آمدی ولی نخواهم گفت که غریبانه رفتی چرا که غریب‌تر و مظلومانه‌تر از تو حق غربت و عدالت است و غربت، آرمان‌ها و ارزشهایی است که تو به خاطر آن شهید تهمت شدی.»

طرفداران محمود احمدی نژاد و شخص او اعتقاد داشتند که این مظلومیت به خاظر فشارهایی است که رئیس دولت نهم و دهم تحول کرده است و در برابر تمام کارشکنی‌ها ایستاده است. احمدی نژاد در طول هشت سال ریاست جمهوری خود در سخنرانی‌های مختلف به ویژه در سفرهای استانی به مظلومیت دولت خود و کارشکنی‌ها اشاره کرده است. او اعتقاد داشت که مخالفین به دنبال ناکارآمد نشان دادن دولت نهم و دهم هستند. نمونه بارز آن مناظره سال ۸۸ بود که احمدی نژاد خطاب میرحسین موسوی گفت: که سه دولت یعنی دولت او، هاشمی رفسنجانی و خاتمی در مقابل او ایستاده‌اند.

اصلاح طلبان نیز دولت سیدمحمد خاتمی را مظلوم ترین دولت تاریخ ایران می‌دانستند. دولتی که بعد از دولت سازندگی بر روی کارآمد و بنا بر روایت اصلاح طلبان وارث فضای بسته سیاسی و مشکلات اقتصادی بود. طرفدارن رئیس دولت هفتم و هشتم در کنار این مشکلات از کارشکنی‌ها نیز سخن به میان می آوردند و اعلام می‌کردند که خاتمی در اجرای سیاست‌های خود با مشکلات فراوانی روبرو است. خود خاتمی نیز اعتقاد داشت که هر ۹ روز یک بحران برای دولت او ایجاد کرده‌اند.

آنها اعتقاد داشتند که اصولگرایان تمام تلاش خود را انجام دادند که دولت سید محمد خاتمی که با شعار توسعه سیاسی و اجتماعی و تشکیل جامعه مدنی به قدرت رسیده بود را ناکارآمد نشان دهند و برای رسیدن به این هدف شروع به کارشکنی علیه دولت او کردند.

در همین راستا حضور کفن پوشان در خیابان، بحران‌های اجتماعی و رد صلاحیت‌های نیروهای نزدیک به خاتمی در انتخابات‌های مختلف را عامل تنها ماندن و مظلومیت خاتمی می‌دانستند. آنها معتقد بودند که رئیس دولت اصلاحات، تنهاترین رئیس جمهور ایران بوده است.

در کنار این سه رئیس جمهور، اما طرفداران آیت‌الله هاشمی اعتقاد دارند که او مظلوم ترین سیاستمدار ایران است و این مظلومیت نه در دوران ریاست جمهور بلکه بعد از پایان آن آغاز شده است. آیت‌الله از جمله کسانی است که در سخنان خود به مظلوم واقع شدنش در تهمت‌ها اشاره می‌کند و با بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی به این معنا می‌پردازد: که« روز به شهید بهشتی گفتم : سید با این همه توهین و تهمت چه می‌کنی؟ هنوز آن لبخند معنادار و نگاه نافذش را با تمام وجود حس می‌کنم که با دست بر دوشم زد و گفت: آسیاب به نوبت.»

قدرت‌الله علیخانی از نزدیک ترین افراد به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مظلومیت هاشمی را اینگونه روایت می‌کند:« از روزی که دولت نهم و دهم سرکار آمده است، یکی از اهداف آنها هجمه به هاشمی رفسنجانی بوده است. ولی این رفتارها نه تنها اثری ندارد، بلکه مظلومیت ایشان را به اثبات می‌رساند.»

علی مطهری نیز مظلومیت هاشمی را اینگونه بیان می‌کند:« دفاع من از هاشمی، دفاع از مظلوم است.دفاعیاتم ، دفاع از کسی است که خانواده‌اش توسط رئیس جمهور کشور در حضور بیش از پنجاه میلیون بیننده تلویزیون به اختلاس و غارت بیت المال متهم شده و وقتی در خواست چند دقیقه فرصت برای دفاع از خود می‌کند از او دریغ می‌شود.»

همانطور که مشاهده می‌شود، طرفداران دولت‌های مختلف رئیس جمهور محبوب خود را فرد مظلوم تاریخ ایران می‌دانند و اعتقاد دارند که فرد مورد نظر آنان به دلیل مشکلاتی که داشته است، مورد ظلم واقع شده است. شاید در این میان مردم بهترین کسی هستند که می‌توانند تشخصی دهند چه کسی در این سال‌ها مظلوم بوده است./نامه

Share