آیت‌الله رضا رمضانی در یادواره 27 شهید مسجد هاشمی

فرهنگ قابل تغییر است/نشاط دائمی در زندگی بر پایه ایمان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری جامعه نبوی را براساس آموزه‌های دینی دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه و روحانیت با فهم عمیق نسبت به اسلام و تدین می‌توانند فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله رضا رمضانی در یادواره ۲۷ شهید مسجد هاشمی  شهررشت, انقلاب اسلامی را بر پایه فرهنگ خواند و اظهار کرد: فرهنگ از جنبه‌های سیاسی، حماسی و اقتصادی مد نظر است.

ramzaniوی مقصود از انقلاب فرهنگی را فرهنگ دینی عنوان کرد و افزود: اسلامیت از ارکان مهم نظام اسلامی است.

رمضانی با بیان اینکه اسلام و آموزه‌های دینی در تمام احکام نظام جاری و ساری است، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد مردم در حدوث و ۹۹ درصد در قانون انقلاب نقش داشتند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به نقش رهبری و امت در حدوث و بقای نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر به هر کدام از سه رکن مذکور آسیب وارد شود نظام لطمه می‌بیند.

وی با اشاره به نقش دین در طول تاریخ بشر، خاطرنشان کرد: سهمیه دین در فرهنگ انقلاب اسلامی باید مرور شود و بفهمیم فرهنگ‌سازی دینی چگونه می‌تواند در جامعه تحقق پیدا کند.

رمضانی بر ادای حق شهدا در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: به‌دنبال نقد دولت‌ها نیستیم و معتقدیم دین می‌تواند در تمام فضای زندگی انسان نقش داشته باشد.

* دین برای تصحیح رابطه جامع آمده است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دین برای تصحیح رابطه جامع آمده است، چراکه معتقدیم رابطه با خدا در تمام ابعاد انسان می‌تواند تاثیر داشته باشد.

وی رابطه صحیح با خداوند را دارای آثار بسیاری دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد در صدد اصلاح رابطه انسان‌ها با همدیگر در دنیا هستند.

رمضانی با بیان اینکه انسان تنها در قبال خود مسئولیت ندارد، تصریح کرد: انسان در مقابل نظام خانواده مسئولیت دارد و مسئولیت جمعی متوجه فرد است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به وجود نظام استکباری در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: برخی در نظام استکباری همواره با قدرت و ثروت به دنبال استعمار و استثمار جامعه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دین بر فطرت انسان‌ها بنا گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: دین در روایات تعبیر به اسلام و توحید شده است.

رمضانی نگاه نسبت به دین جامع را سبب پر رنگ شدن مسائل فرهنگی در جامعه دانست و یادآور شد: فرهنگ دینی می‌تواند فرهنگ پیشرو در جامعه باشد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بر مرور تراز نظام اسلامی تاکید کرد و گفت: حکومت اسلامی مقدمه ایجاد تمدن اسلامی است.

وی ایجاد تمدن اسلامی را نگاه فراگیر و جامع خواند و اظهار کرد: نقش شهدا در ایجاد حکومت اسلامی برجسته است.

* فرهنگ قابل تغییر است

رمضانی با تاکید براینکه فرهنگ قابل تغییر است، بیان کرد: اینکه نمی‌توان فرهنگ جامعه را تغییر داد، غلط است زیرا پیامبر (ص) فرهنگ جاهلیت را که منحرف شده بود با مدیریت اخلاقی و دینی به شکل درست برای تصحیح روابط انسانی تغییر داد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری جامعه نبوی را براساس آموزه‌های دینی دانست و تصریح کرد: حوزه‌های علمیه و روحانیت با فهم عمیق نسبت به اسلام و تدین می‌توانند فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه کنند.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی و ایمانی باید با دانش فقه انس بگیرد، خاطرنشان کرد: نتیجه جامعه ایمانی آرامش و عشق به زندگی است.

رمضانی بر نقش دین در حوزه فرهنگ تاکید کرد و افزود: دین در حوزه فرهنگ به معنای ارائه مفهوم خشک از دین نیست زیرا دین در انسان عزت، نشاط، قدرت علمی، اقتدار روحی و معنوی ایجاد می‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دین در تمام گام‌های زندگی به انسان کمک می‌کند، یادآور شد: دین چگونه زندگی کردن و خوب و پاک زیستن را به انسان می‌آموزد.

*نشاط دائمی در زندگی بر پایه ایمان است

وی خواستار ممزوج شدن حیات انسان با حیات معنوی شد و اظهار کرد: نشاط دائمی در زندگی بر پایه ایمان است.

رمضانی با بیان اینکه انسان بدون ایمان به آرامش واقعی نمی‌رسد، افزود: انسان بدون ایمان حتی نمی‌تواند بهشت دنیایی را تجربه کند و حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مساجد و امامان جمعه و جماعت در این زمینه نقش دارند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری علوم انسانی را مانند تنگه احد خواند و بیان کرد: انسان باید بتواند قله‌های علوم انسانی را فتح کند.

وی به توجه غرب در بحث اخلاق جهانی اشاره کرد و گفت: اخلاق جهانی می‌تواند تغییر روحی را در انسان به وجود آورد تا به قوانین طلایی برسد.

رمضانی لازمه تغییر روحی را بهره‌گیری از دین دانست و تصریح کرد: بازگشت به دین برای رسیدن به اخلاق و معنویت جهانی است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دین هنوز برجستگی خود را در سینما، صداوسیما و حوزه هنری ایفا نکرده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی برپایه فرهنگ دینی است و باید دوباره هویت خود در مفاهیم دینی مانند بعثت و عاشورا را مرور کنیم.

وی خواستار تلاش تمام متولیان با نگاه دقیق فرهنگی به چشم‌انداز فرهنگی انقلاب اسلامی شد و اظهار کرد: با مهندسی دقیق فرهنگی باید بتوانیم به چشم‌اندازی که برای نظام اسلامی ترسیم شده، برسیم.

* اسلام مهم‌ترین دغدغه شهدا

رمضانی مهم‌ترین دغدغه شهدا را اسلام و مبانی دینی عنوان کرد و افزود: دین در تمام بخش‌ها می‌تواند نقش خود را نشان دهد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در نظام اسلامی به دنبال حقیقت اسلام هستیم، تصریح کرد: حقیقت دین می‌تواند زمینه آرامش را برای فرد و جامعه به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال نشاط واقعی هستیم باید از وحی به منظور شناخت دقیق از نیازهای انسان کمک بگیریم و برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رمضانی با اشاره به ناتوی فرهنگی دشمن، یادآور شد: دشمن در تهاجم فرهنگی به طور دقیق فعالیت می‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بر ترویج نشاط و عرفان حقیقی در جامعه تاکید کرد و گفت: نماز انسان را می‌تواند آرام کند و به آرامش برساند.

* بسم الله الرحمن الرحیم نسخه مقابله با افسردگی و دل‌مردگی

وی به تحقیق پژوهشگران غربی در تاثیر بسم الله الرحمن الرحیم در انسان اشاره کرد و افزود: بسم الله الرحمن الرحیم نسخه مقابله با افسردگی و دل‌مردگی است.

رمضانی، بازگشت به دین را به معنای بازگشت به معنویت، نشاط، زندگی به معنای واقعی، عقلانیت، امنیت و رحمت عنوان کرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه نباید از نقش بی‌بدیل دین در حوزه فرهنگ غافل شد، بیان کرد: فهم جامع از دین در تصحیح رفتارها حائز اهمیت است./فارس

Share