روحانی در جمع کارکنان وزارت دفاع:

عزت و استقلال و منافع ملی قابل معامله نیست و خط قرمزهای ماست/اساس سیاست خارجی و رفتار و گفتار ما برادری و دوستی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور با بیان اینکه روی استقلال و منافع ملی کشور معامله نمی‌کنیم گفت: امنیت به عنوان بزرگ‌ترین پایه برای آرامش و توسعه کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در جریان بازدید از آخرین دستادوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع کارکنان این وزارتخانه با بیان اینکه امنیت به عنوان بزرگترین پایه برای آرامش و  توسعه کشور است و بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در یک جامعه تقریبا امکان پذیر نیست  و اگر هم باشد با هزینه بسیار گزاف همراه خواهد بود، گفت: نیروهای مسلح ما برای دفاع از کشور در صف مقدم هستند.

روحانی

وی افزود: یک ارگانی نیاز است که این قدرتی که در میدان نبرد دارد از کشور دفاع می‌کند را پشتیبانی کند. به معنایی، نیروهای مسلح بدون دغدغه خاطر، برای نیازمندی های ضروریشان،‌چه نیازمندی جنگ و چه نیازمندی زندگی دغدغه خاطر نداشته باشند. آن دستگاهی که میخواهد دغدغه خاطر نیروهای مسلح را بزداید، نامش وزارت دفاع است.

*دفاع از اهداف و منافع ملی، به عهده یک ارگان و بخش از جامعه نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این وزارتخانه(وزارت دفاع) تامین انواع نیازهای نیروهای مسلح و ایجاد آرامش خاطر برای نیروهای مسلح جهت انجام وظیفه اصلی‌شان مدام در تلاش باشد، تصریح کرد: البته دفاع از اهداف و منافع ملی، به عهده یک ارگان و بخش از جامعه نیست. این تنها نیروهای مسلح نیستند که از کشور دفاع می‌کنند. همه باید دست به دست هم دهیم. دیپلماسی و وزارت خارجه ما و همه آنها که در روابط خارجی تلاش می‌کنند، سربازان  مدافع از کشور و صیانت از ارزشهای ملی و دینی ما هستند.

روحانی اضافه کرد: تمام بخش های فرهنگی هم این وظیفه را برعهده دارند و  حتی انگیزه لازم را به نیروهای مسلح می‌دهند. جامعه امروز همه به هم وصل است. اگر محیط فرهنگی جامعه ما محیط ناسالمی خدایی نکرده باشد روی نیروهای مسلح و خانواده و فرزندان آنها اثر می‌گذارد. این خانواده نیروی مسلح است که به وی روحیه داده و او را برای رفتن به میدان جنگ آماده می‌کند والا اگر سرباز به معنای عام، به سمت میدان جنگ برود، و ناله زنش که نرو، ما را تنها نگذار، در گوشش مرتب زمزمه کند و فرزند جوانش از دختر وپسر که دامنش را گرفته و بگوید نرو، این چطور می‌جنگد تا آن سربازی که در گوشش خانمش می‌گوید که برو،‌من هستم و بچه‌ها را نگه میدارم. تو وظیفه بزرگی بر دوش داری و امروز شرف و عزت ما در خطر است و فرزندش می‌گوید پدر تو برو نترس ما هستیم. تو برو به وظیفه ات عمل کند. این دو جور زمزمه بسیار متفاوت است.

*دفاع به دوش همه ماست

وی با بیان اینکه اگر عالمان و اندیشمندان و فیلم سازان و هنرمندان ما خدایی نکرده بخواهند عکس آن را کار کرده و انگیزه لازم را برای دفاع ندهند، دفاع سخت‌تر می‌شود، افزود: اما اگر آنها وقتی انگیزه ایجاد کنند، چقدر آسان می‌شود. دفاع به دوش همه ماست اما اگر خدایی نکرده دشمن تهدیدش را عملی کند، صف مقدم نیروهای مسلح ما هستند.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این سوال که آیا تنها هدف نیروهای مسلح این است که می‌خواهند خود را آماده کنند تا دشمن بیاید و او را دفاع کنند؟ گفت: خیر! یک قدم وظیفه بالاتر دارند. نیروهای مسلح باید بگونه‌ای عمل کنند که فکر دشمن، نقشه دشمن، کردار دشمن، رفتار دشمن را عوض کنند. آن مهم است. نام آن را بازدارندگی می گذاریم.

*اشتباه محاسبه بد دردی است

به گفته روحانی نیروهای مسلح ما و بخش دفاع  کشور باید بازدارنده باشند، کاری کنند تهدید عملی نشود. البته ممکن است بر اثر اشتباه محاسباتی دشمن عملی شود. گفته شده در رانندگی دو کار باید کرد، اول اینک احتیاط کند و بعد اینکه حواسش به طرف مقابل باشد. در مواجهه با دشمن هم همینطور است، شاید اشتباه محاسباتی توسط دشمن پیش بیاید کما اینکه صدام دچار اشتباه محاسبه شد هم در تجاوز به ایران و هم در تجاوز به کویت و هم در مواجهه با مردم خود. اشتباه محاسبه بددردی است که انسان نتواند درست بیندیشد و تجزیه و تحلیل کند.

*همه پهپادها رمی هستند

وی با بیان اینکه  باید در قدم اول، بازدارندگی را به وجود آوریم، تجهیزات را از مهمتربن بخش‌های مولفه بازدارندگی عنوان و به آیه و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه اشاره کرد و ادامه داد: از پیامبر سوال کردند قوه چیست؟ فرمود الرمی. رمی یعنی چیزی که شما پرتاب کنید. یک وقت با دشمن  مواجه می‌شوید و به اصطلاح جنگ تن به تن می‌دهی، وقتی از دور چیزی پرتاب می‌کنی، آن می‌شود رمی. الان شده موشک. موشکهای هوا به زمین و زمین به زمین و سطح به سطح. حتی پدافند هوایی خودش نوعی رمی است. همه پهپادها و وسایلی که رویش سوار می‌شود همه‌اش رمی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید نیروهای مسلح را به بهترین شکل تجهیز کند، تصریح کرد: درست است می‌گویند دنیای امروز دنیای سخت افزار نیست ولی این نباید حواسمان را پرت کند. نرم افزار هم  مهم است ولی به معنای کنار گذاشتن سخت افزار نیست. ترکیبش میشود قدرت هوشمند. به هرحال یک بخش تجهیزات است. در تجهیزات هم سرعت زمان و برد مهم است. شما یک هواپیما دارید و موشک رویش سوار است. موشک شما بردش ۴۰ کیلومتر است و موشک او ۶۰ کیلومتر. اینجا اگر پرواز کنی می زنندت. جنگ نیست انتحار است.

*هرچه برد و زمان موشک را کم کنید، بهتر است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به دوران دفاع مقدس اشاره و با بیان اینکه ما در آغاز جنگ وقتی هواپیمای F4 امان با موشک فونیکس پرواز می‌کرد، همه میگ‌ها فرار می‌کردند، افزود: این فرار به خاطر قدرت موشک هواپیماهای‌امان بود. هرچه برد و زمان موشک را کم کنید، بهتر است. برد و زمان و دقت تعیین کننده است.

*شهید تهرانی مقدم دقیقترین حرف‌ها را می‌زد

“خدا رحمت کند شهید تهرانی مقدم را. همیشه من در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایشان را صدا می‌کردم. دقیقترین حرف را این مرد می‌زد. صاحب نظر بود و دقیق حرف میزد. خیلی مهم است که ما چگونه سلاحی تولید کنیم. این سلاح دارای چه برد و چه دقتی باشد و چه توانمندی برای دفاع از خودش باشد. این موشک باید در جنگال اول بتواند از خودش دفاع کند وگرنه سرنگون می‌شود. دقت و سرعت عمل و بردش که بخواند با آنچه دشمن در اختیار دارد، مهم است”

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: مهم‌تر از تجهیزات نیروی انسانی است. در جنگ تجهیزات پیروز نمی‌شود، نه اینکه تجهیزات نخواهیم، ولی آنچه ما را پیروز می‌کند نیروی انسانی است. البته انسانها به تجهیزات نیاز دارند. روحیه و آموزش بسیار مهم است.

به گفته رئیس‌جمهور روحیه بسیار مهم است و از اینها مهمتر انگیزه است. انگیزه چیست؟ انگیزه نام است؟ نان است؟ خدا نیاورد اگر انگیزه نام و نان شد، به درد نمی‌خورد. آن انگیزه‌ای که می‌تواند ما را پیروز کند و در برابر دشمن، هرچه قدرت داشته باشد، آن انگیزه “ایمان” است و اتکال به خدا و امید به حق و امید به خداوند. خیلی از این چهره‌ها را در هشت سال دفاع مقدس دیدیم. چه روحیه و انگیزه و اخلاص و ایمانی.

*اول نیروی‌انسانی با روحیه سپس تجهیزات

روحانی با تاکید بر مسئله نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه بازدارندگی گفت: ما باید نیاز و آنچه او احتیاج دارد برایش فراهم کنیم اما اوست که پیروز می‌شود. ما کمکش می‌کنیم. نیروهای ستادی هم پشتیبانی کننده هستند گرچه راهنمایی کننده هم هستند. آن چیزی که حریفان و رقیبان و دشمنان، حساب اصلی روی آن باز خواهند کرد اول نیروی انسانی است و سپس تجهیزات.

“در مساله بازدارندگی حضور مردم، پشتیبانی مردم، یکدلی، همدلی، همبستگی، اتحاد و انسجام، اصل سوم بسیار مهم در بازدارندگی است. اگر مردم از نیروی مسلح جدا باشند، آن نیروی مسلح، نیروی مسلح پیروز نیست. ما باید ملت واحد، امت واحده، همه باید در کنار هم باشیم. نیروی مسلح، باید تکیه گاه مردم باشد، مردم احساس کنند اگر روزی بر فرض خطری بخواهد پیش بیاید، اینها هستند. احساسشان، احساس تکیه گاه در روز خطر باشد. هرچقدر نیروهای مسلح ما مردمی تر باشد، و به نفع مردم باشد، مردم احساس کنند وقتی سیل و زلزله و حادثه پیش می آید و نیروهای مسلح به میدان می آیند، چقدر زیبا و قشنگ است و اینکه خواهید دید، نیروی مسلح کارها را بهتر از دیگران و ارزانتر انجام می دهند.”

*نیروهای مسلح ما از همه توانشان در شرایط فعلی استفاده کنند

روحانی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما از همه توانشان در شرایطی که هستیم استفاده کنند. در این جا فرصت نیست من شرایط کشور را بگویم که در این ۶ ماه برای من مشخص شد که در چه شرایطی هستیم. البته به حول و قوه الهی از همه مشکلات عبور می‌کنیم و روزبروز مردم احساس آرامش بیشتری خواهند داشت. اگر همه در کنار هم باشیم، می‌شود. دولت به تنهایی قادر نیست. دولت خادمی است از خادمان ملت.

به گفته وی آن که دشمن را می هراساند، ملت یکپارچه و در کنار هم بودن مردم و نیروهای مسلح مقتدر است و پس از آن یک فرمانده مورد اعتماد جامعه و مردم و معنوی و عادل. مهم است که چه کسی فرماندهی می‌کند. در زمان هشت سال دفاع مقدس،‌آنچه که همه را دلگرم می‌کرد، دستور و فرمان امام بود. امام یک نظامی نبود اما امام یک شخصیت والایی بود مورد اعتماد همه. و البته خداوند همیشه کمکش می‌کرد. وقتی او گفت حصر آبادان باید شکسته شود. وقتی ایشان گفت چیز دیگری بود. امام که می گفت باورشان می شد. می دانستند اگر امام چیزی می گوید انگیزه مادی و شخصی و فردی ندارد. برای رضای خداست و انجام وظیفه.”

*بعد از آنکه امام ارتحال فرمودند، خلف صالحی جای ایشان را گرفت

ریئس‌جمهور با بیان اینکه فرماندهی مقوله بسیار مهمی است، افزود: امروز خوشبختانه، بعد از آنکه امام ارتحال فرمودند، خلف صالحی جای او را گرفت که نیروهای مسلح و مردم ما امروز همین اعتماد را دارند و این خیلی ارزشمند و مهم است. اینکه چه کسی فرمان می‌دهد برو، بجنگ و بایست. یک وقت فرمانده عادی است و یک وقت یک فقیهی است و آن موقع دل آدم چقدر قرص می شود و اطمینان می یابد.

“امروز بحمدالله، همه‌ی اینها کنار هم قرار گرفته‌اند. نیروی انسانی خوب، مردم در صحنه، تجهیزاتی که روزبروز بهتر و بهتر و اماده‌تر می‌شود و فرماندهی نیروهای مسلح؛ اینها همه در کنار هم قرار گرفته و بازدارندگی به وجود آورده است.”

*تهدید فقط موشک پرتاب کردن و رزمایش نیست

روحانی رفتار مناسب با دیگران را نکته بعدی در بازدارندگی دانست و ادامه داد: گاهی اوقات آدم قصدی هم ندارد و نمی‌خواهد بجنگد ولی جوری حرف می‌زند که انگار می‌خواهد بجنگد و این می‌شود تهدید. تهدید فقط موشک پرتاب کردن و رزمایش نیست. البته رزمایش در موقع خودش یک ضرورت است. تحریک بیخودی دشمن، خودش عامل تهدید است. خیلی مهم است اشتباه محاسباتی که می‌گویم در نوع سخن گفتن و حرف زدن.

*عزت و استقلال و منافع ملی قابل معامله نیست و خط قرمزهای ماست

به گفته رئیس‌جمهور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی است بر مبنای تنش زدایی و اعتمادسازی با دنیا. این نه اینکه تاکتیکی و شعاری باشد. جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش، ادامه تنش، افزایش تنش، با دیگران نیست. دنبال ساخت اعتماد با همه بویژه با همسایگان خود است. البته شرطش آن است که دنیا بداند، ما روی عزتمان و روی استقلالمان و روی منافع ملی مان و روی ارزشهایمان معامله نمی‌کنیم. اینها خط قرمزهای ماست. اگر رقیب و دشمن و دوست اینها را بداند، مساله ما فقط این است. حاضریم بنشینیم صحبت کنیم با احترام متقابل و برادرانه. خط قرمزهای ما همینهاست، زیاد هم نیست. عزت، منافع ملی، استقلال، حفظ ارزشها.

روحانی با بیان  اینکه حاضریم با همه صحبت کرده و دوستی کنیم و این خود بازدارنده است، خطاب به کارکنان وزارت دفاع گفت: شما وقتی با کشورهای دیگر به گونه ای رفتار و  عمل می‌کنید و اعمال سیاست و اقدام می‌کنید که او حس می‌کند شما قصد ضربه زدن با او را نداری و می‌خواهید همزیستی مسالمت آمیز داشته باشی، آرامش حاکم می‌شود.

*اساس سیاست خارجی و رفتار و گفتار ما برادری و دوستی است

روحانی لزوم توجه به منافع مشترک را موضوع مهم  کشورهای جهان دانست و گفت: منافع مشترک ما بخصوص با همسایگان زیاد است، حالا اگر گوشه‌ای مساله کوچکی هم باشد قابل ذکر نیست و قابل حل است. می‌توانیم با برادری و دوستی حل و فصل کنیم. اساس سیاست خارجی و رفتار و گفتار ما باید این باشد.

*ما دنبال تهاجم به هیچ کشوری نیستیم

وی در ادامه با بیان اینکه در این فرصت می‌خواهم سه نکته را بگویم که به موضوع بازدارندگی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: ما در نیروهای مسلح و میدان رزم، چند خط قرمز داریم که به آن نزدیک نمی‌شویم و این را باید همه دنیا بدانند. ما دنبال تهاجم به هیچ کس نیستیم. اگر جمهوری اسلامی ایران در این سی و چند سال قصد تهاجم داشت، روزهای سختی برای همسایگان بوده که می توانست تهاجم کند.

“ما نه چشم طمعی به ثروت و نه سرزمین کسی داریم. البته اگر کسی بخواهد تجاوز کند قاطعانه می‌ایستیم و هر روزی لازم باشد این کار را می‌کنیم. ما یک ملت بزرگ، با سابقه تاریخی و فرهنگی، انقلابی و مسلمان و عاشق پیامبر و اهل بیت و تابع قرآن هستیم. این ملت زیر بار تحمیل و تجاوز نمی‌رود اما در عین حال قصد تجاوز به هیچکس نداریم. ما همیشه دنبال بازدارندگی و اگر نیاز بود دنبال دفاع هستیم نه تهاجم.”

*دنیا باید لمس کند که ایران هرگز دنبال سلاح کشتار جمعی نیست

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سلاح کشتار جمعی خط قرمز ما است نه به خاطراینکه فلان قطعنامه و کنوانسیون چه می‌گوید که اگر کنوانسیون‌ها هم نبود، اعتقاد و ایمان و فقه ما، اصول ما، به ما می‌گوید ما دنبال سلاح کشتار جمعی نباشیم، ادامه داد: اگر ایران دنبال سلاح کشتار جمعی بود، سلاح میکروبی و شیمیایی درست می‌کرد، ولی با وجود راحت‌تر بودن این مساله، چرا به دنبالش نرفتیم؟ حتی در جنگ هم که به ما شیمیایی زدند، نرفتیم پاسخ به مثل بدهیم. شرافتمندانه ایستادیم. فتوای مقام معظم رهبری درباره سلاح کشتار جمعی هم همین است که خط قرمز ماست. این خودش برای جهان بازدارنده است. دنیا باید لمس کند که ایران هرگز دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

روحانی  اصول اخلاقی را دیگر خط قرمز جهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داداین نه اینکه کنوانسیون ژنو به ما چه گفته است ما با احترام با اسیر برخورد می‌کنیم. دیدید که در جنگ تحمیلی اینکار را کردیم. برخورد ما حتی با متجاوزین شرافتمندانه بود. شهرهای ما را یکسال و دوسال زدند و جواب  ندادیم. هرچه هم خدمت امام مطرح می‌شد امام می‌فرمود شما شهرهایشان را نزنید. استدلال کردند اگر ما نکنیم،‌آنها هر روز ادامه می‌دهند. تازه که امام اجازه داد، فرمود ۴۸ ساعت قبل باید در رادیو اعلام کنید و به مردم آن شهر بگویید. با وجود همه سختی این کار در اعلام، این کار را کردیم. خط قرمز ما اصول اخلاقی ماست که روی آن ایستاده‌ایم.

*بازسازی و به روز سازی از وطایف مهم وزارت دفاع است

روحانی با بیان اینکه ما در مجموع می توانیم امروز در برابر همه آنهایی که خدایی ناکرده چشم طمع یا چشم خیانت به جمهوری اسلامی ایران دارند، با اقدامات بازدارنده مان بگوییم که باید فکر و نظرتان و رفتارتان را تغییر بدهید و در این راستا وزارت دفاع مسئولیت خاصی را بردوش دارد، گفت: در بحث بازسازی، بسیاری از چیزها داریم که باید خوب نگهداری و بازسازی کنیم. واقعا به خاطر تحریم و فشار و شرایطی که بوده، شاید نمونه باشیم که تجهیزاتی که مال ۴۰-۵۰-۶۰ سال پیش است به خوبی نگهداری و تغییر دادیم و هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنیم. یعنی هم بازسازی و هم به روز سازی. اینکار جزو وظایف نیروهای مسلح و بخصوص وزارت دفاع است.

وی گفت: در تجهیزات و نوآوری ها بخصوص در عرصه دانش بنیان، اقدامات بسیار بزرگی انجام شده و من نمونه هایش را دیدم. نسبت به اول انقلاب، زمین تا آسمان شرایطمان فرق کرده است و این بسیار ارزشمند است. البته نکته ای را قبلا هم به آقای دکتر دهقان گفتم که ما در همه این مسائل، چه در تحقیقات و چه ساخت و … همیشه باید اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم چون امکانات ما نامحدود نیست. اولویت بسیار مهم است که امروز تمام توان و قوا و امکانات را صرف برخی کارها کنیم.

*پادگان‌ها باید به خارج از شهر بروند

رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع چگونگی خدمت به نیروهای مسلح با توجه به امکانات اشاره و خاطرنشان کرد: مساله دیگری که مهم است، این است که چگونه خدمت به نیروهای مسلح را در شرایط امکانات کشور بهتر بتوانیم انجام دهیم. این را یک بار با وزیر محترم دفاع صحبت کردیم. شما بدانید اگر این روند فعلی بخواهد ادامه یابد و برای آن فکر اساسی نکنیم، در همان مقطع چشم انداز ۲۰ ساله می‌رسیم به جایی که هرچه درمی‌آوریم باید حقوق کارکنان و بازنشستگان را بدهیم. باید این را حل کنیم. تبدیل به احسن کردن در نیروهای مسلح خیلی کار می برد.

” پادگان ها را اگر به بیرون شهر منتقل کنیم هم نوسازی می‌شود هم به شهر و مردم کمک کرد‌هایم و هم امکانات بهتری در بیرون شهر می‌توانیم داشته باشیم؛ قانون هم تصویب کرده که باید پادگان ها از شهر بروند. این باید عملیاتی شود هرچند سخت است.”

رئیس‌جمهور ادامه داد: وزارت دفاع باید به فکر صادرات محصولش باشد. در منطقه و دنیا این کار نه از لحاظ مادی، بلکه از لحاظ ارتباط مهم است. جایی که سلاح می‌خریم و می فروشیم یعنی روابط از سطح عادی بالاتر است. این خیلی مهم است از لحاظ سیاست خارجی.همکاری با بقیه صنعت و دانشگاه ها هم بسیار مهم است. امروز حتی برای آلودگی تهران،‌باید موتور سیکلت ها برقی شود، در این زمینه وزارت دفاع می‌تواند کمک زیادی کند.

روحانی در پایان با بیان اینکه وزارت دفاع در زمینه دیپلماسی دفاعی می‌تواند کمک کند، خاطرنشان کرد: وقتی ناوگان وابستگان نظامی از ناوگان شما  بازدید می‌کنند، نوع  گفتار و گفتمان با دنیا می‌تواند بسیار موثر، هم برای حراست از کشور و هم برای بازدارندگی و هم برای روابط بهتر با دنیا باشد.

“آرزوی من توفیق بیشتر برای همه شما کارکنان عزیز است بخصوص آنها که در زمینه صنایع دفاعی در حال تلاش هستند. و در کنار این تلاش‌ها، سرفرازی بیشتر برای ایران اسلامی و نظام عزیزمان.”/تسنیم

Share