ظریف: ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابه نقل از پایگاه دولت, وزیر امور خارجه پس از دیدار با اشتون تاکید کرد: ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن خوش آمدگویی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابه نقل از پایگاه دولت, وزیر امور خارجه پس از دیدار با اشتون تاکید کرد: ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.

zarif-ashton محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن خوش آمدگویی به کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اولین سفر وی بعد از چندین سال فاصله گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا گفت: بحث‌های قابل توجهی در روابط بین ایران و اتحادیه اروپا دردیدار با خانم اشتون انجام شد، از جمله آینده ارتباط بین ایران و اتحادیه اروپا ،بحث درباره همکاری در خصوص مبارزه با تررویسم،‌ مواد مخدر، امنیت در افغانستان و وضعیت خطرناک وبسیار نگران‌کننده‌ای که در سوریه وجود دارد.

وی افزود:‌ درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و نحوه پیگیری کار در آینده در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.

ظریف گفت: ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نشان دادیم که به این مساله ایمان داریم و اراده سیاسی وجود دارد. ایران تعهداتی که باید انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسیر بستگی به طرف مقابل دارد که تا چه اندازه تحت توافقنامه تعهدات خود را انجام دهد و به میز مذاکره بیاید و این میل، تصمیم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانیم به توافقی برسیم که برای هر دو طرف مورد قبول است.

ظریف ادامه داد: در ۴ یا ۵ ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی این زمان می‌تواند کمتر شود.

رئیس دیپلماسی گفت:ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.

اشتون:اهمیت توافق بین ایران وگروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای

کاترین اشتون نیز با بیان اینکه توافق موقتی بین ایران وگروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق به نتیجه برسد .

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشریح موضوعات مورد بحث در این مذاکرات گفت: ما قبلا ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتیم و مباحثی در مورد مذاکرات هسته‌ای انجام داده‌ایم واین اولین مذاکرات دوجانبه من با آقای ظریف است .

وی افزود :من به عنوان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از شما به عنوان وزیر خارجه ایران به خاطر دعوتتان تشکر می‌کنم.

اشتون گفت:مذاکره بین من به عنوان رئیس سیاست خارجی و آقای ظریف، فرصتی بود که در مورد موضوعات مورد نگرانی دو طرف گفت‌وگو کنیم، درباره وضعیت اسفناک در سوریه، آینده افغانستان، چالش های مبارزه علیه مواد مخدر و برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام شده است.

کاترین اشتون اظهار داشت: مشتاق هستم که با آقای رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ایرانی دیدار کنم، دیروز به ایران آمدم و این روز، روز بین‌المللی زنان بود و افتخار بزرگی است که با زنان ایرانی در مورد مسائلی که مربوط به زنان می‌شود صحبت کنم.

اشتون در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مردم ایران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، نظر شما به عنوان یک مقام اروپایی درباره حق غنی‌سازی ایران چیست؟ گفت: شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتیم ارجاع دهم، باید آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کردیم و چگونه جلو رفتیم، این توافق به شما نشانه هایی را خواهد داد که ما و جامعه بین المللی چه نگرشی داریم .

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران را به خاطر کاری که انجام دادند تحسین می‌کنم. من ۴ سال است دارم در این باره با ایران مذاکرات می‌کنم این توافقنامه بسیار مهم است اما نه به اندازه رسیدن به یک توافق جامع. مذاکرات هسته ای ایران چالش برانگیز است و ضمانتی هم وجود ندارد که ما موفق باشیم.

 

وی افزود:فکر می کنم با حمایت مردم ایران و کارهایی که آقای دکتر ظریف انجام می دهد و همچنین حمایت جامعه بین المللی از کاری که انجام می شود ،می توانیم به یک موفقیت دست پیدا کنیم و قطعا هدف ما نیز این است.

Share