۱۰ کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهند

سقف درآمد یک خانواده۴ نفره چقدر باشد تامشمول دریافت یارانه شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از نظرخواهی معاون اول رئیس جمهور از مردم، کارشناسان در یک نظرسنجی دیدگاه خود را پیرامون سقف درآمد مشمولین یارانه نقدی اعلام کردند؛ نظرات متفاوتی که از یک تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از نظرخواهی معاون اول رئیس جمهور از مردم، کارشناسان در یک نظرسنجی دیدگاه خود را پیرامون سقف درآمد مشمولین یارانه نقدی اعلام کردند؛ نظرات متفاوتی که از یک تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

13921203000651_PhotoA این روزها یکی از مهمترین مباحث در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انصراف و حذف برخی از یارانه‌بگیران است.

چندی پیش علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی از ارائه اظهارنامه‌هایی ‌به خانوارها برای اعلام میزان درآمد و دارایی‌شان به دولت خبر داد تا از طریق آن دولت اطلاعات مشمولان دریافت یارانه را بدست آورد.

طیب‌نیا همچنین از اجرایی شدن فاز دوم یارانه‌ها از ابتدای سال ۹۳ خبرداد که لازمه آن داشتن اطلاعات درآمدی خانوارها و تعیین سقف درآمدها خانوارها است.

از سوی دیگر، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته با انتشار پیامی در صفحه شخصی‌اش از مردم خواست تا سقف درآمد مشمولان دریافت یارانه نقدی را اعلام کنند.

بنابراین از آنجا که قطعا در ابتدای سال آینده فاز دوم هدفمندی آغاز می‌شود و حتما در این مرحله عده‌ای از یارانه‌بگیران حذف خواهند شد، پس از انتشار پاسخ‌های مردم به سوال معاون اول رئیس جمهور، بر آن شدیم تا نظر اساتید و کارشناسان اقتصادی را نیز در این باره جویا شویم.

بنابراین با سوال واحد «سقف درآمد یک خانواده ۴ نفره چقدر باشد تا مشمول دریافت یارانه شوند؟» به سراغ کارشناسان رفتیم. در ادامه این نظرات را می‌خوانید.

آلبرت بغزیان: سه میلیون تومان

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال فارس گفت: برای اینکه یک خانواده ۴ نفره از شرایط حداقل معیشت در تهران برخوردار شود باشد باید حداقل ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشد و اگر بالای ۳ میلیون درآمد داشت می‌تواند پس‌انداز داشته باشند بنابراین اگر خانواده‌ای کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد داشت باید یارانه دریافت کند.

وی افزود: مسلما خانواده ۴ نفره‌ای که در شهرستان‌ها و روستاها زندگی می‌کنند با ۳ میلیون تومان درآمد از رفاه بیشتری برخوردار خواهد بود بنابراین تعریف میزان سطح رفاه در تهران و شهرهای بزرگ با شهرستان‌ها و روستاها متفاوت است و باید این مسئله هم در پرداخت یا عدم پرداخت یارانه مدنظر قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: لزوم مجموعه‌ای دقیق که درآمد افراد و خانوار‌ها را بطور سالیانه پایش کند و میزان آن را بدست آورد ضروری است.

 سیدسعید زمانیان: سه میلیون تومان

سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال گفت: با در نظر گرفتن رکود اقتصادی، عدم اشتغال مولد و تورم بالا ۳۵ درصد، اگر یک خانواده ۴ نفره کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشند باید به آن‌ها یارانه تعلق بگیرد.

ایرج ندیمی: یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون تومان

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در این موضوع چنین پاسخ داد: در رابطه با این موضوع موارد مختلفی مثل محل زندگی (زیرا هزینه‌ها در نقاط مختلف کشور با هم متفاوت است)، داشته‌های و هزینه‌های زندگی (مثل درمان و آموزش) باید لحاظ شود.

وی افزود: برای تعیین خط فقر تعاریف در شهرهای بزرگ، شهرستان‌ها و روستاها با یکدیگر متفاوت است زیرا به عنوان مثل روستاهای ما برای دسترسی به بسیاری از چیزها مثل بیمارستان، دانشگاه و … باید به شهرها مراجعه کنند و همین موضوع هزینه زندگی آن‌ها را بالا می‌برد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با در نظر گرفتن جمیع مسائل به نظرم برای یک خانواده ۴ نفره برای پرداخت یارانه کف یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در نظر گرفت و دامنه آن بر حسب هزینه‌های زندگی خانواده تا ۳ میلیون تومان متغیر باشد.

 عباسعلی نورا: یک تا دو میلیون تومان

عباسعلی نورا استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ  گفت: تعیین خط فقر بستگی به مکان زندگی در شهرهای مختلف دارد. وی افزود: برای تعیین خط فقر باید خانوارها را به مکان زندگی آن‌ها دسته بندی کرد. یک خانواده ۴ نفره در تهران حداقل باید ۲ میلیون تومان درآمد داشته باشند و اگر کمتر از این میزان باشد باید مشمول دریافت یارانه شود.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: یک خانواده ۴ نفره در کلانشهرهای بزرگی مثل اصفهان، شیراز، مشهد و غیره حداقل باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد.

وی تصریح کرد: در سایر نقاط ایران یک خانواده ۴ نفره حداقل باید یک میلیون تومان درآمد داشته باشد و اگر کمتر از یک میلیون درآمد داشت باید مشمول دریافت یارانه شود.

ابوالقاسم حکیمی‌پور: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

ابوالقاسم حکیمی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: تعیین میزان درآمد برای مشمولان دریافت یارانه بدون معین شدن خط فقر یک کار غیر علمی است و اشکال دارد.

وی افزود: از بعد از انقلاب تابحال فقط دو بار خط فقر مشخص شده است در حالی که قبل از اینکه یارانه‌بگیران مشخص شوند باید خط فقر نسبی(فرد فقط توان تأمین خورد و خوراک را دارد) و خط فقر مطلق (فرد حتی نمی‌تواند خورد و خوراکش را تأمین کند) تعیین شود.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: به نظرم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۴ نفر خط فقر محسوب می‌شود که بدون کار کارشناسی در این زمینه هر عددی که توسط کارشناسان اعلام شود حکم یک عدد صوری را دارد.

حیدر مستخدمین حسینی: یک میلیون تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی و معاون مالی اقتصادی سازمان گسترش در این مورد گفت: هزینه‌های زندگی در نقاط مختلف کشور بر حسب محل زندگی در کلانشهرها، شهرهای کوچک و روستاها با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: بنابراین برای اینکه بگوییم یک خانواده ۴ نفره مشمول دریافت یارانه می‌شود یا خیر لازم است که میزان درآمد و هزینه‌های زندگی آن خانواده را بدست آورد و کسب میزان درآمد یک خانواده توسط اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی امکان‌‌پذیر است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیشنهاد مشخصی در این ارتباط نمی‌توان ارائه کرد و باید در این خصوص خط فقر مشخص شود.

مستخدمین حسینی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات از هزینه‌ها که سال ۹۱ مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کرده است در نقاطی از کشور که کمترین هزینه را دارند کف درآمد برای یک خانواده ۴ نفره باید یک میلیون تومان باشد و این عدد تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در شهرهای بزرگ قابل تغییر است.

عطاءالله حکیمی: عددی اعلام نمی‌کنم

عطاء الله‌ حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی  در پاسخ به این سؤال گفت: این کار نیازمند یک کار کارشناسی است و به راحتی نمی‌توان عدد و رقمی را برای آن اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه تورم دائما در حال تغییر و رو به افزایش است و همچنین هزینه‌های زندگی در نقاط مختلف کشور با هم یکسان نیست بنابراین ترجیح می‌دهم تا عددی را اعلام نکنم.

اسماعیل جلیلی: خط ثروت مشخص شود، نه خط فقر

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سؤال  گفت: این موضوع بین دولت و مجلس در حال بحث و مذاکره است.

وی افزود: در این مورد دو دیدگاه وجود دارد که یکی تعیین خط فقر است که کسانی که کمتر از آن مبلغ را می‌گیرند شامل دریافت یارانه شوند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مبنای دیگر هم برای دریافت یارانه معافیت مالیاتی است ولی آن چیزی که مهم است این است که باید خط ثروت مشخص شود نه خط فقر و این موضوعات هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده است و انشاء‌الله در جلسات آتی هم‌اندیشی بین دولت و مجلس به نتیجه برسد.

موسی‌الرضا ثروتی: ۱.۵ تا دو میلیون تومان

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت: این رقم برای ساکنین شهرها و روستاها با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: سقف درآمد خانوار ۴ نفره برای اینکه مشمول دریافت یارانه شوند در تهران ۲ میلیون تومان و در صورت نداشتن مسکن ۳ میلیون تومان و در شهرستان‌ها یک و ۵۰۰ هزار تومان و در صورت نداشتن مسکن ۲ میلیون تومان است.

جعفر قادری: ۵ میلیون تومان

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال گفت: برای اینکه کار باید درآمد و هزینه‌های خانوار لحاظ شود که درآمد و هزینه‌های خانواده‌ها در نقاط مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: همچنین تعیین شاخص خط فقر نیز باید لحاظ شود و با این توضیحات فکر می‌کنم در تهران برای خانواده ۴ نفره بدون مسکن درآمد کمتر از ۴ تا ۵ میلیون تومان باید شامل دریافت یارانه شوند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: البته هزینه زندگی در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک کمتر از تهران می‌شود که باید این موضوع هم برای دریافت یا عدم دریافت یارانه لحاظ شود./فارس

Share