با صدور مجوز کارگروه ساماندهی مد و لباس

ستاره های هنری ایران مدل می‌شوند و روی استیج و بیلبورد می‌روند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در گذشته دور و پیش از انقلاب بابت اینکه غلامرضا تختی حاضر نشده تبلیغ تیغ صورت که ملاحظات دینی درباره اش وجود دارد، انجام دهد، به یک عنوان یک چهره ارزشی مورد توجه قرار گرفت و این ملاحظات ظاهراً در این رویه تازه نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با گذشت دوره‌ای پنج ساله از دستورالعملی رسمی و دوره‌ای طولانی از قاعده‌ای نانوشته مبنی بر ممنوعیت حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها، متولیان به خطا بودن این تصمیم پی برده اند تا نه تنها این تبلیغات آهسته آهسته آزاد شود، بلکه برنامه‌ریزی‌های رسمی نهادهای دولتی برای استفاده از ای351371_327ن ظرفیت در جهت تبلیغ پوشش‌های سازگار با فرهنگ ایرانی آغاز شود و بالاخره استیج‌ها کف سالن‌های بزرگ پهن شوند.

حضور چهره‌ها در تبلیغات در گذشته با حساسیت مسئولان همراه بود و به آنها توصیه می‌شد سراغ این حوزه که اتفاقاً درآمدزایی خوبی نیز داشت، نروند. با این حال آنچه منجر به رسمی شدن این توصیه‌ها در اوایل تابستان ۸۷ شد، جنجالی بود که در پی حضور حسین رضازاده در تبلیغات یک بنگاه مسکن در امارات به راه افتاد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این میانه دستورالعملی را صادر کرد که مطابق با آن حضور ستاره‌ها را در تبلیغات ممنوع اعلام بود تا دیگر روی بیلبوردهای شهر، شاهد چهره رضا گلزار، جمشید مشایخی، مهدی مهدوی کیا، ابراهیم میرزاپور، ناصر حجازی، احمدرضا عابدزاده و… نباشند.

علی رغم این انتقادات پیرامون اینکه این مبنای بخشنامه نه یک سلسله رفتارها، بلکه یک خطای فردی پیرامون تشویق مردم برای سرمایه گذاری در دوبی بوده، دستور مذکور دو سال تمام باقی ماند تا بحث حمایت از کالاهای داخلی پیش آمد تا همان بخشنامه دستخوش تغییر جدی شود و بر مبنای اعلام مدیرکل وقت دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این تصمیم دستخوش یک اصلاحیه شده و حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات کالاهای تولید داخل، بلامانع اعلام شد.

حال ظاهراً گام‌های بلندتری در این زمینه برداشته شده و مسئولان جدید دریافته اند راهی که ت351369_132اکنون در این زمینه در پیش گرفته شده و نتایج معکوسی در پی داشته، اشتباه بوده و با راهکارهایی که تنها در ایران از آنها گریخته شده، تلاش دارند از ظرفیت این سلبریتی‌ها برای فرهنگ سازی و ارائه الگوهای پوششی استفاده کنند؛ اتفاقی که می‌توانست بیست سال پیش کلید بخورد و منجر به عدم گرایش جوانان به بسیاری از الگوهای پوششی غلطی شود که جامعه را فرا گرفته اما معذوریت‌ها درباره توسعه بکارگیری لفظ مدلینگ و استیج، مانع از این امر می‌شد.

این مانع اما در سال‌های اخیر بسیار کمرنگ شده و آن گونه که دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در نشست خبری سومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اعلام کرده، قرار است در سال آینده شاهد راه اندازی موسسه مدلینگ خواهیم بود که در آن مباحث استیج و نورپردازی و صدا بومی سازی خواهد شد و این رویکرد نیز در قالب بی حاصل دولت که توسط موسسات غیردولتی و خصوصی اجرا خواهد شد که طبیعتاً برخی شان هم اکنون جزو تولیدکنندگان بزرگ پوشاک در کشور خواهند بود.

در همین راستا، کمیسیون صدور مجوزهای کارگروه ساماندهی مد و لباس فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است مجوز نمایش زنده لباس یا همان برگزاری رسمی استیج که تقریباً فقط در عربستان و چند کشور دیگر برگزار نمی‌شود و در تمام دنیا مرسوم است، به شکل رسمی و نه زیرزمینی دارد و ظاهراً در همین راستا قرار است در قالب سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون نیز چنین رویه‌ای پیگیری شود که اگر واقعاً صداوسیما نیز چنین اراده‌ای داشته باشد، اتفاق منحصر به فردی در حوزه فرهنگ رخ خواهد داد.

در گذشته دور و پیش از انقلاب بابت اینکه غلامرضا تختی حاضر نشده تبلیغ تیغ صورت که ملاحظات دینی درباره اش وجود دارد، انجام دهد، به یک عنوان یک چهره ارزشی مورد توجه قرار گرفت و این ملاحظات ظاهراً در این رویه تازه نیز در نظر گرفته شده است. دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفته است: «لوازم مورد نیاز برای مدل در کشور ما هم بر اساس فاکتورهای اسلامی باید راه اندازی شود که تبلیغات و ژورنال ها از لوازم آن است و هر طراحی که بخواهد ژورنال تولید کند می تواند مجوز ژورنال دریافت کند.»  351370_450

در همین راستا سال آینده موسسه مدلینگ با ضوابط ایرانی اسلامی راه اندازی خواهد شدو و در آن آموزش های لازم پیرامون استیج، صدا و نورپردازی را بر اساس فاکتورهای ایرانی اسلامی ارائه خواهد شد و حتی آن گونه که اعلام شده، موزه مد و لباس در ایران راه اندازی خواهد شد که البته درباره بخش نخستش نمی‌توان تاریخچه جدی در ایران – برخلاف اروپا – نمی‌توان یافت.

کارگروه ساماندهی مدل و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد با تعدادی از بازیگران و فوتبالیست‌ها گفت و گوهایی انجام داده ایم و آنها هم آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و در واقع همان نهادی که در گذشته پای این چهره ها را از تبلیغات برید، آنها را به درآمدزاترین بخش تبلیغات باز می گرداند اما آیا این رویه با وسعت نظر و حرفه ای گری پیش خواهد رفت و فرهنگ سازی در حوزه لباس و دیگر کالاها در ایران انجام خواهد شد تا اقبال عمومی را در پی داشته باشد؟/تابناک

Share