مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

زرجوب و گوهر رود به زهرجوب و گله رود تبدیل شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با بی توجهی ما انسانها رودخانه زرجوب و گوهر رود به زهر جوب و گله رود تبدیل شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با بی توجهی ما انسانها رودخانه زرجوب و گوهر رود به زهر جوب و گله رود تبدیل شده اند.ZARJOB

 رودخانه‌ها یکی از منابع انسانی تأمین آب برای مصارف گوناگون از جمله کشاورزی، شرب و صنعت است و رودخانه گوهررود یکی از رودخانه‌های مهم رشت محسوب می‌شود که از کوه‌های لاکان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای لاکان از ضلع غربی شهر رشت می‌گذرد.

این رودخانه در گذشته به عنوان تفرجگاه و مکانی برای ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گرفت و علاوه بر آن در مسیر خود آب مورد نیاز به منظور آبیاری مزارع را تامین می‌کرد، این در حالیست که کاهش آبدهی رودخانه در طی مسیر خود بر اثر برداشت‌های روزافزون آب از یک سو و در عین حال تخلیه پساب‌های شهری، صنعتی به رودخانه از سوی دیگر وضعیت کیفی آن را به مخاطره افکنده است و علاوه بر تاثیر وضعیت فوق الذکر بر اکوسیستم منطقه، در نهایت این رودخانه به تالاب وارد شده و خود یکی از عوامل آلودگی تالاب بین‌المللی انزلی به شمار می رود.

 زمانی رودخانه های زرجوب و گوهررود باعث سرسبزی و نشاط رشت بودند و همچنین مرزهای آبی که این شهر کهن را از سایر شهرها و محله های اطراف جدا می کرد، اما امروزه بوی تعفن آن به خصوص در فصل گرما، باعث رنج شهروندان و مسافران رشت شده است.  

 گوهررود از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن به رودخانه زرجوب رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و در انتها با طی ۴۰ کیلومتر به تالاب انزلی می‌ریزد و علاوه بر تاثیر وضعیت فوق الذکر بر اکوسیستم منطقه، در نهایت این رودخانه به تالاب وارد گشته و خود یکی از عوامل آلودگی تالاب بین‌المللی انزلی به شمار می رود.

 محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به معضلات زیست محیطی موثر بر دو رودخانه زرجوب و گوهررود خواستار بسیج همه دستگاهها برای رفع آلودگیها و بازسازی و شکوفایی این دو رودخانه شد.

وی اضافه کرد: ۲ رودخانه زرجوب و گوهررود که در زمانی نه چندان دور مامن آبزیان و تفرجگاه مردم بود، اکنون با بی توجهی ما انسانها به زهرجوب و گله رود تبدیل شده است.

وی احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شهر رشت و ساماندهی جایگاه دفن زباله و کنترل شیرابه های زباله سراوان را از راه های حل بحران و رفع آلودگی این رودخانه دانست.

مدیر کل حفاظت زیست گیلان اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت را نیز از راه های جلوگیری ورود آلودگیها و افزایش آلاینده های این رودخانه ها اعلام کرد و گفت: شورای کلانشهر رشت و دیگر دستگاهای اجرایی مرتبط باید عزم خود را برای رفع آلودگی و بازسازی این رودخانه جزم کنند تا بار دیگر مردم بتوانند از زیبایی عبور دو رودخانه از دل شهر و توانمندیهای نهفته در آن استفاده کنند./ایسنا

Share