رییس جمهور روحانی در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا

روز شهید یعنی روز ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز/شهید تعلق به هیچ حزبی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور با بیان اینکه “شهیدان نقش بزرگی در حرکت تاریخی و پیروزی‌های بزرگ این کشور داشته‌اند”، به مقاطعی نظیر مشروطه،‌ مقاومت تنگستان و قیام جنگل اشاره کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا که صبح امروز (دوشنبه) در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه “ما امروز در برابر انواع مشکلات پیش رو با مقدم داشتن منافع انقلاب، نظام rohaniو کشور بر منافع شخصی‌مان پیروز خواهیم بود”، گفت: اگر دشمن در روزهای اول انقلاب فکر می‌کرد ایران کشوری ضعیف شده است، امروز برای همه روشن است قوی‌ترین، بزرگ‌ترین و مقتدرترین کشور در این منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: نه تنها ایران کشوری مقتدر است بلکه در این منطقه بدون حضور و اراده ایران صلح و ثبات استقرار نخواهد یافت و این افتخار متعلق به شهیدان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “دولت وظیفه خود می‌داند نسبت به خانواده ایثارگران آنچه در توان دارد انجام وظیفه کند”، افزود: البته دولت مشکلات فراوانی بر سر راه دارد اما در طول این شش ماه در حد توان قدم‌هایی برداشته است و ان‌شاءالله در سال آینده نیز بتوانیم قدم‌های بیشتری برداریم و این وظیفه ماست.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود، با بیان اینکه “روز شهید یعنی روز ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز”، اظهار کرد: روز شهید یعنی روز عظمت و سربلندی نه تنها برای یک خانواده، بلکه برای یک ملت و تاریخ.

 

روحانی ضمن گرامیداشت روز شهید، افزود: از خداوند می‌خواهیم که هم قدردان راه شهیدا و ایثارگران و همه ادامه‌دهنده مسیر و آرمان‌های آنها در دستیابی به اهدافشان باشیم.

وی با اشاره به اینکه “بخشی از تاریخ هر ملتی را ایستادگی‌های آن ملت تشکیل می‌دهد”، گفت: حتی بخشی از هویت یک ملت مربوط به بخش جهاد، مقاومت و ایستادگی آن ملت است و حتی در مقاطعی از تاریخ اگر اسطوره بزرگی برای دفاع، ایستادگی و جنگ نداشتند، اسطوره‌ای را آفریدند و رستم و اسفندیار و امثال آن اسطوره‌هایی برای روحیه دلاوری، ایستادگی، مقاومت، رزم، جنگ و جهاد بوده است.

وی با اشاره به وجود اسطوره‌ها در تاریخ و ادبیات ملت‌ها خاطرنشان کرد: برخی از ملت‌ها نیاز به اسطوره‌های تخیلی ندارند چون خودشان به اندازه کافی اسطوره‌های واقعی دارند که هر یک از آنها می‌تواند برای تاریخ امروز و فردای ما درس‌آموز باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “شهیدان نقش بزرگی در حرکت تاریخی و پیروزی‌های بزرگ این کشور داشته‌اند”، به مقاطعی نظیر مشروطه،‌ مقاومت تنگستان و قیام جنگل اشاره کرد و افزود: در هر مقطع تاریخ‌ساز و مهم، خون و نقش شهیدان و ایثارگران این ملت بسیار پررنگ است.

روحانی با بیان اینکه “نهضت و انقلاب اسلامی زمانی اوج گرفت که با خون شهیدان رنگین شد”، خاطرنشان کرد: حرکت اسلامی از مهر ۱۳۴۱ شروع شد و با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود و فروردین ۴۲ در کشتار مدرسه فیضیه اولین بار بود که انقلاب اوج گرفت و این اتفاق با خون شهدای طلبه در مدرسه فیضیه قم همراه بود.

وی با بیان اینکه “هر مقطع که نهضت اسلامی ما اوج گرفت، زمانی بوده است که دلاوران ما به صحنه آمدند و خون پاک خود را تقدیم کردند”، یادآور شد: پانزده خرداد ۴۲ و ۱۷ شهریور و ۲۱ و ۲۲ بهمن از آن نمونه‌هاست. البته بعد از پیروزی انقلاب هم بزرگان بسیاری تقدیم راه انقلاب کرده‌ایم که شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، باهنر و رجایی از جمله همین‌ها هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “هشت سال دفاع مقدس حال و هوای خاصی داشت”، افزود: کم و بیش در این حرکت‌ها حضور داشته‌ام و اگر در متن نبوده‌ام، در حاشیه بوده‌ام؛ از جمله ماجرای فیضیه و پانزدهم خرداد و دوران دفاع مقدس.

وی با اشاره به اینکه “در زمان آغاز جنگ تحمیلی یک ملتِ تازه انقلاب کرده بودیم که صدها مشکل طبیعی داشتیم”، تصریح کرد: کشور ما هرگز قصد تجاوز به هیچ کشور دیگری را نداشت اما ناگهان مظلومانه مورد تجاوز گسترده قرار گرفت که با یک ترور یا کشتار در خیابان فرق می‌کرد.

روحانی با اشاره به اینکه “بعدازظهر ۳۱ شهریور در ماه ذی‌القعده یعنی در یک ماه حرام، تجاوز به کشور ما آغاز شد در حالی که مردم به زندگی روزمره مشغول بودند”، تصریح کرد: یک جنگ با مظلومیت تمام یک ملت آغاز شد و تقریباً بزرگ‌ترین فرماندهان ارتش ما درجه‌شان در شروع جنگ سرگردی یا سروانی بود چون ما شرایط خاصی داشتیم و سپاه هم هنوز حالت نظامی نداشت و بیشتر فعالیت انتظامی و امنیتی می‌کرد.

رئیس‌جمهور در بیان مظلومیت ملت ایران در زمان آغاز جنگ تحمیلی به خوشحالی رزمندگان در زمان پیدا کردن برخی تجهیزات ابتدایی نظیر خمپاره ۶۰ یا داشتن اولین هواپیمای کلاشینکف اشاره کرد و گفت: رزمندگان ما مظلومانه جنگیدند چون تمام دنیا پشت متجاوز بود و ما تنها امام و شهدا و لطف خدا را داشتیم.

وی با بیان اینکه “همه باید در برابر عظمت و ایثار خانواده شهدا سر تعظیم فرود بیاوریم”، خاطرنشان کرد: هواپیماهایی که تهران را بمباران می‌کرد و هواپیماهای میگ ۲۵، دو سال بعد از جنگ از سوی شوروی به عراق واگذار شد یعنی حتی در اواسط جنگ و بعد از شروع جنگ هم به صدام کمک می‌کردند. غیر از رادارها و گروهک‌ها که مدام علیه ما در حال فعالیت بودند،‌ تمام تحرکات جبهه ما را هواپیماهای آواکس آمریکایی رصد می‌کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با وجود این کمک‌ها، ما مظلومانه ایستادیم و مقاومت کردیم و اینجاست که عظمت رزمندگان ما بیشتر روشن می‌شود. تمام دنیا پشت سر متجاوز ایستادند اما ملت و رزمندگان ما مظلومانه و با دست خالی مقاومت و ایستادگی کردند و خداوند نیز این ملت را پیروز کرد.

روحانی با اشاره به شرایط نامساعد ایران از نظر نظامی در ابتدای جنگ، اظهار کرد: این ملت و رزمندگان بسیار مظلوم بودند و مظلومانه جنگیدند. شهید، شهادت، ایثار و ایستادگی همیشه نقطه اوج یک ملت است، بویژه اگر آن ملت اینقدر مظلوم باشد. در جنگ تحمیلی تمام دنیا پشت متجاوز ایستادند. کجا سراغ دارید که در یک جنگ، شرق و غرب پشت سر متجاوز بایستند ولی هیچکس پشت سر کسی که به او تجاوز شده است نایستد؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما وحدت و ایمان ملت و اطاعت در برابر رهبری، اتصال امت با ولایت و ولایت فقیه، ایستادگی امام، اعتقاد مردم به امام و اعتقاد مردم به نصرت الهی را داشتیم”، تصریح کرد: اگر بتوانیم اتصالمان با خدا را حفظ کنیم، دنیا هیچ قدرتی در برابر ما نخواهد داشت.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در شرایط حاضر تاکید کرد و با بیان اینکه “باید وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم”، اظهار کرد: اشکالی ندارد دو جناح رقابت کنند یا احزاب سیاسی در کشور حضور داشته باشند اما وقتی بحث کشور، ملت، منافع ملی، ارزش‌های انقلابی و اسلامی و ملی مطرح می‌شود، حزب و جناح معنی ندارد و یک ملت و یک مشت واحد هستیم.

وی با بیان اینکه “شوخی و بحث جای خود را دارد و اختلاف هم اگر به تضارب آرا کمک کند خوب است، اما اختلاف نباید به نزاع بکشد”، تاکید کرد: نباید نیروی یکدیگر را از بین ببریم. شهید تعلق به هیچ حزبی ندارد و خانواده‌های شهدا و ایثارگران متعلق به کل ملت ایران هستند و تمام مردم ایران به شهدا، رزمندگان، جانبازان و ایثارگران این کشور افتخار می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اگر خدمت خانواده شهدا برویم، بوی عطر را احساس می‌کنیم”، افزود: ایثار یعنی از منافع خود و خانواده خود برای ارزش‌ها و آرمان‌ها بگذریم.

روحانی با یادآوری خاطرات زمان جنگ و با بیان اینکه “شب‌های عملیات و لحظه خداحافظی را هرگز از یاد نمی‌برم”، به روحیه رزمندگان در عملیات‌های خیبر و بدر و … اشاره کرد و گفت: ملت ما با مظلومیت تمام در یک سال اول جنگ دفاع کرد اما بعد از یک سال عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز شروع شد که اولین عملیات بزرگ شکستن حصر آبادان بود و در عرض یک سال ملت ما با دست خالی آماده شد، تهاجم کرد و پیروز شد و ظرف کمتر از دو سال خرمشهر را آزاد کرد.

وی با بیان اینکه “امروز نیازمند روحیه ایثار در کشور هستیم”، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به مشکلات فائق آییم و از پیچ‌ها عبور کنیم تا روح شهدا و امام و رهبرمان شاد شود و رضای خدا را داشته باشیم، باید ایثار و فداکاری کنیم و از منافع خود برای آرمان‌های بزرگ بگذریم که در خط مقدم این کار خانواده ایثارگران هستند.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: باید در برابر بداخلاقی‌ها ایثار و گذشت کنیم چون ما هنوز در دنیا بدخواه زیاد داریم اما باید بدانیم پیروزی در جنگ مهم است اما مهم‌تر از آن پیروزی بر جنگ است چون اگر ما قدرت،‌ ایثار و مقاومت خود را نشان دهیم در جنگ پیروز می‌شویم یعنی نگذاریم توطئه‌گر، توطئه‌اش را علیه ما اعمال کند چون سلاح در جنگ پیروز نمی‌شود و انسان و اراده است که در جنگ بر اراده‌ای دیگر پیروز می‌شود./ایسنا

Share