دلایل تک فرزندی در ایران چیست؟

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور گفت: جمعیت نقطه قدرت و ثروت کشورهاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور گفت: جمعیت نقطه قدرت و ثروت کشورهاست.world-1

کبری خزعلی در همایش بسیج، رسانه و خانواده با محوریت «افزایش جمعیت‌ بایدها و نبایدها» که در استانداری مرکزی برگزار شد، خاطرنشان کرد: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت هیچ کدام از دستگاه‌ها حق ندارند در بحث کنترل جمعیت کار کنند.

وی افزود: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که شامل ۵۶ بند است بر ضرورت مدیریت آمایش سرزمین تأکید دارد.

وی در گزارشی، به ارائه سیاست‌های جمعیتی در ایران، آمار رشد جمعیت و نرخ باروری در ایران و سیاست‌های جمعیتی در کشورهای غربی و مقایسه نرخ باروری کشورهای مختلف پرداخت.

وی با بیان اینکه برای کاهش جمعیت از دو روش غیرمسلحانه و مسلحانه استفاده می‌شود، بنگاه‌های صهیونیستی را عامل اصلی جنگ جمعیتی عنوان و خاطرنشان کرد: ورود جمعیت‌شناسان به مباحث سیاست‌های جمعیتی سبب شد تا به پشتوانه حمایت مالی بنیادهای فراملیتی، نظیر بنیادهای یهودی فورد، راکفلر و نهادهایی که در سطح بین‌المللی فعالیت داشتند، نظیر آژانس توسعه ایالات متحده و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، بودجه هنگفتی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی جمعیت‌شناسی اختصاص یابد.

خزعلی عنوان کرد: جمعیت کشورهای در حال توسعه و با منابع غنی در صورتی که با همان رشد افزایش یابد موجب سیر صعودی افزایش خواست‌ها و انتظارات عمومی در میان مردم از جمله آموزش، اشتغال، بهداشت و مسکن را باعث می‌شود و این امر به ناپایداری‌های اجتماعی و سیاسی در این کشورها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: این ناپایداری‌ها تا اندازه زیادی منافع کشورهای صنعتی همچون امریکا و بهره آنها از این منابع و سرمایه‌گذاری در کشورهای فوق را به خطر خواهد انداخت.

وی تغییر ارزش‌ها از طریق راهکارهای اقتصادی، بهداشتی، دینی، آزادی و استقلال زن و تأکید بر کیفیت را یادآور شد و افزود: نظام آموزشی بهداشتی کشور نیازمند حضور زنان است؛ در این راستا باید با فرهنگ‌سازی و پیگیری مسئولین به کارگیری زنان در جامعه تا چند برابر افزایش یابد و آتیه مناسب برای فعالیت زنان در خانه فراهم شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور رواج فردگرایی، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، افزایش تحصیلات و اشتغال زنان، افزایش شهرنشینی، مشکلات اقتصادی، مصرف‌گرایی، رواج فرزندسالاری و تحقیر مادری و کار خانگی را از جمله علل کاهش جمعیت در ایران عنوان و تصریح کرد: کاهش انسجام خانواده، کم شدن روابط اجتماعی و عدم جامعه جامعه‌پذیری، تضعیف شبکه ارتباطی خویشاوندی، کاهش اقتدار والدین و جایگزینی رسانه از جمله آسیب‌های تک‌فرزندی به شمار می‌رود.

خزعلی با اشاره به تراکم نامتوازن جمعیت در ایران، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایران در کلانشهر تهران تمرکز دارد.

وی با اشاره سرانه افراد از تولید ناخالص داخلی کشورها، گفت: در تمام کشور همسو با افزایش جمعیت، سرانه تولید ناخالص داخلی روندی صعودی داشته است./ایسنا

Share