سام سکوتی

در کنار طبیعت باشیم نه در مقابل آن

در کنار طبیعت باشیم نه در مقابل آن بیشتر مردم برای زیباسازی محل زندگی خود تلاش می‌کنند و شهرداران نیز با کاشتن گلها و گیاهان در سطح شهرها، سعی در زیباسازی محل زندگی مردمان ساکن شهرها و جلب رضایت آنها دارند اما در این میان موضوعی است که در برخی شهرها و در بسیاری از […]

در کنار طبیعت باشیم نه در مقابل آن

GGJ,Kبیشتر مردم برای زیباسازی محل زندگی خود تلاش می‌کنند و شهرداران نیز با کاشتن گلها و گیاهان در سطح شهرها، سعی در زیباسازی محل زندگی مردمان ساکن شهرها و جلب رضایت آنها دارند اما در این میان موضوعی است که در برخی شهرها و در بسیاری از باغ‌های کوچک مردم عادی مورد غفلت قرار می‌گیرد. تقابل ناخواسته مردم و طبیعت، تقابلی که به ضرر هر دو تمام می‌شود، هیچ کدام از طرفین نیز از اتفاق پیش آمده رضایت ندارند و نتیجه‌ آن، کم شدن اکسیژن مورد نیاز بشر و گیاهان، آلودگی بیشتر هوا، سخت‌تر شدن فعالیت قلب، رخت بر بستن شور و نشاط از زندگی و مهم‌تر از همه، کم شدن طول و عرض زندگی است.

ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کاری که می‌توانیم برای همراهی با طبیعت انجام دهیم، کاشت و پرورش گیاهان بومی محلی هر منطقه است. متأسفانه مدتی است که بازار گل و گیاه و بستر باغ‌ها و باغچه‌ها نیز مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته‌اند، بیشتر مردم به دنبال گل‌ها و گیاهان غربی و شرقی هستند و نام‌های عجیب و غریب، مهمان باغچه‌های ما شده است!

با توجه به اینکه پایان هر زندگی همراه با غم و ناراحتی است و فقط درجه ناراحتی‌ها متفاوت است، هیچ کس دوست ندارد شاهد مرگ یک گل و یا یک گیاه باشد. زمانی که گیاهان غیربومی در باغچه شما زمین‌گیر می‌شوند و پس از مدتی به دلیل ناسازگاری با خاک و آب و هوا به مرگی زودرس دچار می‌شوند، هم روحیه شما را خراب می‌کنند و هم خاک را خسته می‌کنند و مهم‌تر آنکه آفات و امراض وارداتی زیاد می‌شود، گیاهان بومی که پس از سالها همزیستی و مقابله با آفات منطقه، ایمن شده بودند کم کم در مقابل آفت جدید میدان را خالی می‌کنند. بسیاری از گل‌ها و گیاهان قدیمی که نگارنده به یاد دارد، دیگر چمن آرای محیط نیستند و برای همیشه ما را ترک کرده‌اند که به دلیل غیر مشاهده بودن ضرر آن، دیرتر از آنکه باید پی به خطرات آن خواهیم برد.

موضوع دیگری که حائز اهمیت است زمانی است که شما برای نگهداری و محافظت از گیاهان وارداتی دارید. یک گیاه بومی با آب و هوا، میزان بارش، سموم و حیوانات بومی محلی سازش دارد و جان سالم به در می‌برد اما گیاهان وارداتی نیاز به مراقبت و محافظت دایمی دارند و اگر به موقع آبیاری نشوند و یا از گزند آفات طبیعی حفظ نشوند، زود از میان می‌روند و این محافظت و مراقبت به بخشی از زمان شما نیاز دارد که می‌توانست در صورت همراهی با طبیعت در جای دیگری استفاده شود.

همچنان که ما انسان‌ها پس از سالها مسافرت و تجربه آب و هوای متفاوت، در پایان به زادگاه خود برگشته و یا علاقه به برگشت داریم، گیاهان نیز در محیط بومی خود بهتر و مناسب‌تر رشد می‌کنند و طبیعت در صورت همراهی ما انسان‌ها، منافع و برکات بیشتری برای ما خواهد داشت .

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share