دختران سنتوری در شمال تهران+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اغلب صحنه های رویت شده از نوازندگی دختران در تهران مربوط به کودکان کم سن و سال در محدوده بازار بزرگ پایتخت و برخی میادین اصلی شهر مثل میدان ولیعصر بود که همراه پسربچه های همسن و سال به نوازندگی پرداخته و پول جمع می کنند. این افراد اصولا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اغلب صحنه های رویت شده از نوازندگی دختران در تهران مربوط به کودکان کم سن و سال در محدوده بازار بزرگ پایتخت و برخی میادین اصلی شهر مثل میدان ولیعصر بود که همراه پسربچه های همسن و سال به نوازندگی پرداخته و پول جمع می کنند.

این افراد اصولا ظاهر کثیف با لباس های نامرتب داشته و برای ایجاد حس ترحم شهروندان خود را به شکل و شمایل کودکان خیابانی درآورده و لباس های کثیف و پاره می پوشند.santori
دو خواهر و برادر کوچک لاغر اندام با پوست تیره که لهجه جنوبی دارند را اغلب عابران در محدوده میدان ولیعصر دیده اند که دف و تنبک آکاردئون می زنند و پول جمع می کنند.
در دیگر میادین تهران هم وضع به این صورت است بیشتر افرادی که با نوازندگی به کسب درآمد از عابران می پردازند، دختر و پسربچه های کم سن و سال هستند که ظاهری شبیه کودکان کار و خیابان دارند و سازی که استفاده می کنند، دف و تنبک و آکاردئون است.
اما آنچه اخیرا در خیابان ها و میادین شمال تهران مشاهده می شود چیزی کاملا متفاوت از صحنه های فوق است.
این دختران جوان و زیبا بوده و اغلب لباس های شیک و مرتب می پوشند و از بدلی جات هماهنگ با لباس برای دست ها و انگشت ها استفاده می کنند که جذابیت خاصی به آنها که با هنرمندی سنتور می زنند می بخشد.

کمتر می بینی سر خود را بالا آورده و به عابران نگاه کنند، ولی با اینهمه کنار دستگاه سنتورشان، اسکناس های درشتی را می بینی که عابران خم شده و محترمانه هدیه می کنند.
برخی از عابران نیز ایستاده و به صدای سازشان که بی وقفه نواخته می شود گوش می دهند.
طنین سنتور از میدان ونک تا میرداماد
از میدان ونک تا خیابان میرداماد در فاصله ای که صدای سنتور در هیاهوی آدمها و ماشین ها محو می شود، روی زیراندازی نشسته و می نوازند.
فاصله بین دختران سنتوری زیاد نیست و به راحتی همدیگر را می توانند در بین جمعیت رویت کنند.
آنها شب هنگام نیز به اطراف مجتمع های خرید آسمان و ونک در میدان ونک رفته و سنتور می زنند. هرچند کنار آنها پسران جوان خوش پوش را هم می بینی که بصورت گروهی با گیتار و ویولن نوازندگی می کنند. صدای موسیقی و آواز این پسران به قدری بلند است که صدای سنتور دختران گم می شود و به وضوح قابل تشخیص نیست.
آوازخوانی دختران جوان در شبهای ونک
موضوع جالب توجه دیگر در همهمه موزیک و صدا، آواز نرم دخترانی است که در تاریکی پیاده روهای منتهی به مجتمع های خرید می خوانند.
این دختران همیشه آوازهای سنتی می خوانند و به مرور که چراغ مغازه ها خاموش و پیاده رو در تاریکی فرو می رود از ترانه و آواز دست کشیده و سازهای خود را جمع می کنند.
سازها با آخرین صدای پای عابران خاموش می شوند.
Share