فرماندار آستارا

ثبت ملی خانه تاریخی«رئیس حیاطی»در داخل محوطه گمرک آستارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ساختمان قدیمی «رئیس حیاطی» در سال ۱۲۰۵ ساخته شده و قرار است جزو آثار تاریخی شهر آستارا ثبت شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ساختمان قدیمی «رئیس حیاطی» در سال ۱۲۰۵ ساخته شده و قرار است جزو آثار تاریخی شهر آستارا ثبت شود.

13921222000037_PhotoA

فرماندار آستارا  اظهار کرد: «رئیس حیاطی» از آثار تاریخی شهر آستارا مرمت شده و در آثار ملی ثبت می‌شود.

سیروس شفقی افزود: طبق با هماهنگی‌ مدیر کل گمرک آستارا در مرمت این بنا تاریخی شرکت می‌کنیم.

به گفته وی ساختمان قدیمی رئیس حیاطی در سال ۱۲۰۵ ساخته شده و جزو آثار تاریخی شهر آستارا است.وی از مسئولان میراث فرهنگی خواستار توجه ویژه به مرمت و ثبت میراث فرهنگی و تاریخی آستارا از جمله خانه «رئیس حیاطی» گمرک و شهر باستانی «شنیدان» و «یدگر» شد.

مدیرکل گمرک آستارا نیز اظهار کرد: طبق تحقیقات و استعلام از کارمندان بازنشسته گمرک آستارا ساختمان در سال ۱۲۰۵ هجری شمسی همزمان با ساخت ساختمان گمرک ساخته شده است.

جهانگیر بخشی، افزود: این ساختمان برای خانه سازمانی و اقامت مدیر گمرک آستارا ساخته شده بود و در زبان محلی «رئیس حیاطی» گفته می‌شود.

13921222000035_PhotoA

وی با بیان اینکه ساختمان این خانه توسط یک بلژیکی ساخته شد، تصریح کرد: این ساختمان با نقش و معماری اروپای شرقی و با بام سفالی که ویژه آستارای قدیم بود ساخته شد.

این مسئول با اشاره به اینکه ساختمان مذکور تاریخ گویای آستارا و کشور است، خاطرنشان کرد: ساختمان رئیس حیاطی جزو آثار ملی است.

وی خواستار ترمیم تخصصی ساختمان رئیس حیاطی طبق معیار سازمان گمرک شد و تصریح کرد: برای حفاظت از این آثار، می‌خواهیم که مورد حفاظت اداره کل گمرک آستارا قرار گیرد.

بخشی با اشاره به اینکه این ساختمان اوراق هویت ملی و شهرستانی است، متذکر شد: با توجه به قدمت این ساختمان،  انتظار می‌رود امور و مراحل قانونی مرمت آن مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

 

 

13921222000038_PhotoA13921222000036_PhotoA

فارس/

Share