معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خبر داد:

تهیه طرح جامع ۵۲شهر گیلان/تضمین حقوق شهروندی در ساخت‌وساز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بر استفاده از نظر شهروندان در طرح‌های جامع شهری تاکید کرد و گفت: طرح جامع ۵۲ شهر گیلان در حال تهیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت شعبانپور پیش از ظهر امروز در همایش مقررات ملی ساختمان با رویکرد تضمین حقوق شهروندی در سالن اجتماعات اداره کل راه‌وشهرسازی گیلان اظهار کرد: مقررات ملی ساختمان در ایران از تاریخ ۳ هزار ساله برخوردار است.13910626000241_PhotoA

وی به وجود بناهای با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در کشور اشاره کرد و افزود: ساختمان‌های تاریخی هویت معماری ایران هستند.

شعبانپور ایران را کشوری زلزله‌خیز خواند و بیان کرد: زلزله‌های شدید در هر دهه در کشور اتفاق می‌افتد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به زلزله‌های بوئین‌زهرا، طبس، رودبار و بم در چهار دهه گذشته، خاطرنشان کرد: زلزله بوئین‌زهرا ۱۰ هزار نفر کشته داشت و در زلزله سال ۶۹ رودبار تعداد ۳۶ هزار نفر کشته شدند.

وی به تدوین ضمیمه آیین‌نامه ۵۱۹ در کشور اشاره کرد و گفت: سازه‌های جدید در زلزله سال ۶۹ فرو ریخت و پس از آن علم مهندسی استاندارد ۲۸۰۰ زلزله نوشته شد.

شعبانپور با بیان اینکه استاندارد ۲۸۰۰ در سه سال نخست تدوین به طور جدی پیگیری شد، تصریح کرد: فرو ریختن بناهای نوساز در زلزله رودبار اتفاق افتاد و سازه‌هایی در زلزله بم فرو ریخت که نباید آسیب غیر سازه‌ای می‌دید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بر مشخص شدن مشکل ساخت‌وسازها تاکید کرد و یادآور شد: تفاوت بنای مهندسی قدیم و جدید باید مشخص باشد و حقوق شهروندی در ساخت‌وسازها تضمین شود.

وی ایمان به انجام کار توسط مهندسان، کارگران و دیگر عوامل ساخت‌وساز را حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: اعتقاد و ایمان مهندسان به انجام دقیق فعالیت‌ها نیازمند کار فرهنگی است.

شعبانپور با بیان اینکه مهندسی ساخت‌وساز نیازمند مهندسی دوباره است، تصریح کرد: نظارت دستگاه‌ها بر امر ساخت‌وساز حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از احیای ماده ۳۵ در اداره کل راه‌وشهرسازی استان خبر داد و بیان کرد: مهندسان مجرب برای اجرای ماده مذکور استخدام شدند.

وی با اشاره به اینکه هر ایرانی باید زندگی کردن با زلزله را بیاموزد، خاطرنشان کرد: تشکل‌ها باید ماده ۳۵ را جدی بگیرند و امور به صورت دقیق انجام شود.

شعبانپور به وجود کمیته‌های نظارت، آموزش، کنترل مصالح و رسیدگی در شورای فنی استانداری گیلان اشاره کرد و افزود: کمیته نظارت شورای فنی استانداری گیلان به منظور نظارت بر ساخت‌وسازها فعال می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نظارت بر ساخت‌وسازها را با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان کرد و گفت: نگرش اداره کل راه‌وشهرسازی باید بر شهروندمداری باشد.

وی با بیان اینکه طرح جامع ۵۲ شهر گیلان در حال تهیه است، اظهار کرد: شهروندان باید در ساخت‌وسازها نظر دهند و تمام طرح‌ها در اختیار مردم گذاشته شود.

شعبانپور تصریح کرد: اگر توجه به مقررات نداشته باشیم حادثه زلزله سال‌های گذشته دوباره تکرار می‌شود./فارس

Share