مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان خبر داد:

تلفات جاده‌ای گیلان در سال جاری ۱۹ درصد کاهش یافته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سبحان‌الله علیپور صبح دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه تلفات رانندگی راه‌های برون شهری و روستایی در ۹ ماهه سال گذشته ۵۲۲ نفر بوده است، افزود: این میزان در مدت مشابه امسال به ۴۲۳ نفر کاهش یافته است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سبحان‌الله علیپور صبح دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه تلفات رانندگی راه‌های برون شهری و روستایی در ۹ ماهه سال گذشته ۵۲۲ نفر بوده است، افزود: این میزان در مدت مشابه امسال به ۴۲۳ نفر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در گیلان ۱۶۱ شرکت و مؤسسه حمل‌ونقل داخلی کالا فعالیت می‌کند، اظهار داشت: علاوه‌بر این ۱۱۱ شرکت حمل و نقل مسافر ، سه شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر مشغول بکار بوده و ۱۰۰ نمایندگی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در گیلان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های گیلان ادامه داد: تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری استان ۹ هزار و ۴۸۵ دستگاه بوده که سه هزار و ۱۰۰ دستگاه در بخش حمل و نقل مسافر و شش هزار و ۳۸۵ دستگاه در بخش حمل‌ونقل کالا مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه گیلان دارای ۱۹ هزار راننده ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، گفت: بر این اساس هفت هزار و ۲۰۰ نفر در بخش مسافر و ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر در بخش کالای استان فعالیت می‌کنند.

علیپور با تأکید بر اینکه سهم میزان جابجایی کالای استان در سطح کشور طی سال گذشته ۲.۳ درصد بوده است، افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری شش میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا از سوی ۵۰۰ هزار دستگاه از استان حمل شده که در بخش درون استانی ۳۵ درصد و در بخش برون استانی ۶۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه امسال بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر از سوی ۶۵۴ هزار و ۴۹۴ دستگاه وسیله نقلیه عمومی جابجا شدند، اظهار داشت: این میزان در بخش درون استانی و برون استانی به ترتیب ۵۵ و ۴۵ درصد را به خود اختصاص داده و سهم جابه‌جایی مسافر استان در سال گذشته نسبت به کل کشور ۲.۶ درصد بوده است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های گیلان ادامه داد: میانگین سنی ناوگان حمل‌ونقل استان در بخش اتوبوس، مینی بوس، سواری و ناوگان باری به ترتیب ۱۰، ۲۹، هشت و ۱۹ سال است.

وی درباره وضعیت حمل‌ونقل بین‌المللی گیلان گفت: استان گیلان با سه مرز رسمی، مرز زمینی و آبی آستارا و مرز دریایی انزلی یکی از استان‌های مؤثر در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی کشور است.

علیپور با بیان اینکه بیش از ۱۲۹ هزار تن کالا از طریق مرزهای گیلان وارد کشور شده است، افزود: براساس آمار، صادرات بیش از ۷۵۴ هزار تن کالا، ترانزیت بیش از ۵۵۶ هزار تن کالا و تردد سالانه بیش از ۶۶۵ هزار مسافر در سال گذشته اهمیت و نقش استان را در حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کشور نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سهم مرز آستارا در کل مرزهای کشور در بخش صادرات و واردات طی ۱۰ ماهه سال جاری به ترتیب ۱۱ و ۱۶ درصد بوده است، اظهار داشت: عمده کالاهای وارداتی را تخته، اکسید آهن و شکر و عمده کالاهای صادراتی را سیمان، تره بار و شیشه به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های گیلان ادامه داد: تناژ ترانزیت ورودی از مرزهای آستارا و انزلی طی ۱۰ ماهه سال جاری ۱۰۲ هزار تن کالا و تناژ ترانزیت خروجی نیز از این مرزها در همین مدت ۲۸۰ هزار تن کالا بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ مجتمع خدماتی و رفاهی در حال بهره‌برداری هستند و به کاربران جاده‌ای در استان خدمات ارائه می‌دهند، گفت: هم‌اکنون ۱۱ مجتمع خدماتی و رفاهی نیز در حال ساخت است.

علیپور درباره جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت پل‌های عابر پیاده اظهار داشت: تا کنون با جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۵ دستگاه عابر پیاده برای ارتقای سطح ایمنی تردد سلامت عابران پیاده، کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای ناشی از عبور و مرور عابران گیلان در محورهای رشت-انزلی، رشت-چابکسر، فومن- ماسوله، رشت- لوشان به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از این ۱۵ دستگاه پل عابر پیاده افزون بر ۱۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی اعتبارات دولتی را به همراه داشته است، افزود: شناسایی و واگذاری ۱۵ نقطه مناسب دیگر به بخش غیردولتی برای ساخت پل‌های عابر پیاده در محورهای برون‌شهری گیلان از برنامه های اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های گیلان گفت: طرح ایمن‌سازی آموزشی مدارس حاشیه راه ها در سال گذشته با ۴۹۰ میلیون ریال اعتبار در ۴۰ مدرسه و در سال جاری نیز با ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار در ۳۵ مدرسه به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه طرح ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه ها در سال گذشته با ۸۴۰ میلیون ریال اعتبار در ۲۸ مدرسه و در سال جاری نیز با ۹۶۰ میلیون ریال اعتبار در ۲۴ مدرسه اجرا درآمده است، اظهار داشت: طرح آموزش رانندگان در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای طی سال گذشته پنج هزار نفر دوره و ۱۱۷ هزار و ۸۰ نفر ساعت و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز دو هزار و ۴۰۷ نفر دوره و ۷۲۹ هزار و ۲۶ نفر ساعت اجرا شده است.

علیپور با اشاره به اجرای طرح ارتقای ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه برای نخستین بار در گیلان طی سال جاری با اعتبار ۱۱۰ میلیون ریال خبر داد و افزود: طرح ارتقای ایمنی تردد ادوات کشاورزی در سال گذشته با ۵۰ میلیون ریال در ۲۰ روستا و در سال جاری نیز با ۵۰ میلیون ریال در ۲۰ روستای دیگر اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طرحی در راستای ارتقای ایمنی عابران و موتورسواران طی سال گذشته با هزار و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در ۱۰۰ روستا و در سال جاری نیز باز هزار میلیون ریال در ۱۰۰ روستای دیگر اجرا شده است، ادامه داد: هم‌اکنون ۱۸ پایگاه نظارت تصویری در محورهایاستان راه‌اندازی شده و ۱۳ دوربین ثبت تخلف سرعت هم در نقاط مختلف محورهای گیلان نصب و در حال راه‌اندازی است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های گیلان یادآور شد: در حال حاضر در دو مرکز معاینه فنی وسایل طی سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۱۰ وسیله و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز ۱۰ هزار و ۸۶۸ وسیله مورد بازدید فنی قرار گرفته است.

مهر/

 

Share