معاون وزیر راه در مراسم معارفه مدیرکل جدید راه و شهرسازی گیلان

تلاش‌ها باید برای به حداقل رساندن تلفات جاده‌ای مضاعف شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان لحظاتی پیش با حضور معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارتخانه و مسئول هماهنگی امور استان‌های راه و شهرسازی در رشت آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان  با حضور معاون امور دولت و مدیریت بحران وزارتخانه و مسئول هماهنگی امور استان‌های راه و شهرسازی در رشت آغاز شد.

«شعبان‌علی خاوری» در این مراسم به عنوان مدیر کل جدید راه و شهرسازی گیلان معرفی و از تلاش‌های «حجت شعبان‌پور» مدیرکل سابق قدردانی شد.

احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، آزادراه و بزرگراه در کشور وجود دارد.

وی قیمت روز این راه‌ها را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سالانه ۸ هزار میلیارد تومان باید هزینه نگهداری راه‌ها شود، اما آنچه که اختصاص می‌یابد یک هزار میلیارد تومان است.

مسئول امور هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه فرهنگ ساخت راه‌ها باید به نگهداری آنها تغییر یابد، تصریح کرد: قیمت نگهداری راه‌ها در کشور به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد، افزود: چندین کیلومتر از این راه‌ها بیش از ۸ سال روکش آسفالت نشده است.

مجیدی سیاست وزارت راه و شهرسازی را معطوف به نگهداری راه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: برای این منmajidiظور امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به امر نگهداری راه‌ها اضافه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه راه‌های اصلی و فرعی هرگز نباید بسته شوند، ادامه داد: قیمت یک دستگاه برف‌خور اکنون ۲ میلیارد تومان هزینه دارد، بنابر این نگهداری راه‌ها از ضروریات محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه یکی از چالش‌های عمده را سوانح رانندگی عنوان کرد و یادآور شد: اکنون ۱۶ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که تلاش‌ها باید برای به حداقل رساندن تلفات جاده‌ای مضاعف شود.

مجیدی با بیان اینکه پیکان‌ها تبدیل به خودروهای جدید و پرسرعت شده‌اند، متذکر شد: بیشتر رانندگان جوانان و تشنه سرعت هستند، بنابراین راننده‌ای که ۱۰ ساعت پشت فرمان می‌نشیند، خطایش دور از ذهن نیست.

وی به بخش حمل و نقل ریلی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریل در کشور وجود دارد و ۹ هزار کیلومتر نیز در حال ساخت است که برای تکمیل آن ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ واگن مسافری در کشور وجود دارد افزود: ۷۰۰ واگن فرسوده است، ضمن اینکه تعداد واگن‌ها را باید به ۳ هزار عدد برسانیم.

وی با اشاره به حمل و نقل هوایی خاطر نشان کرد: ۲۳۹ هواپیما در کشور وجود دارد که ۱۰۰ فروند آن در حال تعمیر و نگهداری است.

مجیدی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی برای کسانی است که وقت را مهم می‌شمارند تصریح کرد: ۳ درصد حمل و نقل کشور از طریق هوایی صورت می‌گیرد.

وی بخش حمل و نقل دریایی را نیز مهم دانست و یادآور شد: در بخش حمل و نقل دریایی ۱۸۵ میلیون تن ظرفیت داریم که بیش ۱۴۰ میلیون تن بهره‌برداری می‌شود و امیدواریم با اقدام‌های اندیشیده شده از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

وی به بحث مسکن مهر اشاره کرد و متذکر شد: ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکن مهر را هدفگذاری کردیم که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آن تحت مدیریت راه و شهرسازی انجام می‌شود و بقیه نیز خود مالکی است.

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه تا کنون ۶۰۰ هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: ۶۰۰ هزار واحد دیگر نیز برای افتتاح آماده می‌شود که ۲۳ هزار واحد در گیلان است.

وی تصریح کرد: وظیفه ما سیاست‌گذاری و پشتیبانی از ساخت مسکن مهر است، در حالی که امروز از زیرساخت‌های مسکن صحبت می‌شود زیرا بقیه دستگاه‌ها مشارکتی نداشته‌اند.

مجیدی حمایت از مسکن مهر را از وظایف مهم وزارت راه وشهرسازی دانست و خاطر نشان کرد: اگر اعتراضی در این زمینه وجود دارد به این دلیل است که می‌خواهیم مسکن مهر با تمام زیرساخت‌ها و فراهم شدن همه امکانات برای مردم ساخته شود./فارس

Share