تعیین تکلیف تعطیلی پنج شنبه مدارس

در ابتدای این هفته دو تن از معاونان وزیر آموزش و پرورش در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند که یکی از این معاونت ها، معاونت آموزش متوسطه و دیگری معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در ابتدای این هفته دو تن از معاونان وزیر آموزش و پرورش در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند که یکی از این معاونت ها، معاونت آموزش متوسطه و دیگری معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش بود.n00311913-b

نخستین نشست به علی زرافشان اختصاص داشت که در این نشست به موضوعات حذف کنکور،جعل اسناد و دیپلم، توقف ساختار ۶.۳.۳ اشاره کرد. او از ارسال آیین نامه حذف کنکور به هیات دولت خبر داد و گفت: هدف ما این است که در مرحله اول ۷۵ درصد متقاضیان بدون کنکور و با پشتوانه سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. برای برخی رشته ها در دانشگاه ملاک باید آزمون و سوابق تحصیلی و عملکرد دروس عمومی و تخصصی باشد؛ آموزش و پرورش مصمم است این طرح را به سرانجام رسانده و امیدواریم با همکاری دستگاه ها قانون حذف کنکور هر چه زودتر عملیاتی شود. زرافشان همچنین اعلام کرد که توقف ساختار ۶.۳.۳ به مصلحت نیست و برای آموزش و پرورش هزینه بر است.

او درباره جعل اسناد و دیپلم در آموزش و پرورش توضیح داد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای بالا بردن ضریب امینی کارتهای هوشمند گواهینامه صادر می کند که ما نیز به مراکز آموزشی خود ابلاغ کرده این از این سیستم برای سیستم گواهینامه استفاده کنند.

تعیین تکلیف تعطیلی پنج شنبه های مدارس

دومین نشست خبری مربوط به معاون پرورشی و فرهنگی بود. نشستی که با حاشیه های بسیاری برای تعطیلی روزهای پنج شنبه همراه بود. در این نشست حمیدرضا کفاش درباره تعطیلی این روز گفت: پیش نویس پس از تصویب به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا می شود که این تعداد ممکن است بین یک‌هزار تا پنج هزار مدرسه باشد. لغو تعطیلی روزهای پنج شنبه به صورت آزمایشی بین یک تا ۵ هزار مدرسه انجام می شود و بنابراین روزهای پنج شنبه مدارس برای سال تحصیلی آینده نیز به غیر از مدارس آزمایشی همچنان تعطیل است.

او همچنین در این نشست به برنامه های زنگ گفتگو، انشا و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: زنگ کتابخوانی در سال تحصیلی جاری در مدارس ابتدایی بخشنامه شد و معلمان موظفند بخشی از ساعت را به کتابخوانی اختصاص دهند. برای دوره متوسطه نیز ماده واحده ای برای شورای عالی آموزش و پرورش تدوین شده است که باید این ماده در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور مطرح و در صورت تصویب دو زنگ گفتگو و کتابخوانی در دوره اول و دوم متوسطه برای سال تحصیلی آینده اجرا شود.

راه اندازی شبکه اجتماعی برای دانش آموزان

یکی دیگر از مهمترین اخبار معاون پرورشی و فرهنگی، راه اندازی شبکه های اجتماعی با حمایت دولت است. من معتقد به ایجاد شبکه اجتماعی بومی برای دانش آموزان هستم این درست نیست که دیگران برای ما شبکه اجتماعی درست کرده و ما از آنها تبعیت کنیم؛ چراکه قطع به یقین بیگانگان اهداف پنهانی پشت راه اندازی اینگونه شبکه ها دارند.

شناسایی دانش آموزان عشایری و مرزنشین بازمانده از تحصیل

موضوع دانش اموزان بازمانده از تحصیل از موضوعاتی است که گویا آموزش و پرورش باید همیشه دغدغه آن را داشته باشد. به ویژه در مناطق عشایری، مرزی و محروم. مناطقی که به دلیل کمبود امکانات کودکان ترجیح می دهند یا به مدرسه نروند و یا آنکه تحصیلات آنها در حد دوران ابتدایی باشد.

این بار علی نقی یزدان پنان با بیان اینکه حدود سه تا ۴ هزار دانش اموز عشایری و مرزنشین از تحصیل بازمانده اند، ماموریت اصلی خود را شناسایی این کودکان به ویژه در مناطق مرزی قرار داده است.

به گفته او، برای انسداد مبادی بی‌سوادی باید تلاشهایی برای جذب این دانش آموزان به منظور بازگشت به تحصیل انجام شود.

افزایش اختیار مالی ۵۰۰ مدیر مدرسه از سال آینده

سرانه ای کردن بودجه مدارس کشور از موضوعات چالش برانگیزی بود که انتقادات برخی از معلمان را برانگیخت و آنها نگران پرداخت حقوقشان از سوی مدیران مدارس بودند.

حالا علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است:سال آینده در نیم درصد از مدارس یعنی ۵۰۰ مدرسه، اختیار مالی مدیران به شکل آزمایشی افزایش می‌یابد.

او با اشاره به مدیریت آموزشگاهی گفته است: اگر بتوانیم مدارس را با مدیران توانا اداره کنیم، مدرسه بهتر اداره می‌شود. به همین دلیل سال آینده در نیم درصد از مدارس، اختیار مالی مدیران به شکل آزمایشی افزایش می‌یابد و پس از بررسی و سنجش در فرآیند، سال دوم توسعه خواهیم داد.

۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی مدارس

بخاری های نفتی مدارس روستایی کشور که همواره حادثه آفرین بوده است، از سال گذشته به اعتباری دست پیدا کرده است که این اعتبار در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد گاز ی کشور بود تا برای همیشه بخاری های نفتی از کلاس های درس جمع آوری شود. البته همواره مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند که این بودجه برای تجهیز کلاس ها به سیستم گرمایشی پکیج کافی نیست و به همین دلیل نمایندگان مجلس برای سال آینده اعتبار سیستم های گرمایشی را به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داده اند.

به گفته رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، با افزایش ۱۰۰ میلیاردی بودجه تجهیز سیستمهای گرمایشی، اعتبار عمرانی آموزش و پرورش به ۹۳۰ میلیارد تومان از آنچه که پیش بینی کرده بودیم، افزایش یافته است و اگر این اعتبار به صورت کامل اختصاص داده شود،کمک بسیار زیادی در اجرای برنامه های ما خواهد بود.

عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار به کشورهای اسلامی

چهارمین نمایشگان زنان و تولید ملی در این هفته کار خود را با حضور زنان سرپرست خانوار شهر تهران در بوستان گفتگو آغاز کرد. نمایشگاهی که در اولین دوره برگزاری امیدی به ارتقای کیفی سطح محصولات نبود، اما با گذشت زمان زنان سرپرست خانوار اعتماد به نفس لازم را بدست آورده و حالا محصولاتشان با محصولات صادراتی کشور رقابت می کند و بسیاری از صادرکنندگان حاضر هستند در زمینه برشکاری به این زنان کمک کنند.

فهیمه فیروز مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران حالا از عرضه محصولات این زنان در کشورهای اسلامی خبر داده و گفته است: در تعامل با مرکز ارتباطات اسلامی قرار شده است که محصولات تولید شده از سوی زنان سرپرست خانوار به کشورهای اسلامی عرضه شود. تلاش ما خودباوری مراکز کوثر است و در صدد هستیم تا با این کار زنان فعال در مراکز کوثر به باور ارتقای کیفیت محصولاتشان پی ببرند.

انتقاد از بودجه اندک جوانان

تشکیل وزارت ازدواج و طلاق که در هفته گذشته از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد، واکنش های بسیاری داشت و حتی نمایندگان مجلس نیز تشکیل این وزارتخانه را کاری بیهوده تلقی می کردند.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی با انتقاد از بودجه اختصاص داده شده به فعالیتهای حوزه جوانان، گفته است:بهتر است به جای تشکیل وزارتخانه های جدید برای جوانان، طرحها و مشکلات روی زمین مانده آنها از سوی مسئولان بررسی و راهکارها و تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گفته او،بودجه ای که برای طرحها و برنامه های جوانان تعریف شده بسیار اندک است و ورزش عموما بودجه فعالیتهای حوزه جوانان را می بلعد.یکی از تسهیلات ویژه بودجه سال آینده جوانان، تصویب ۲ هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری جوانان و افرادی است که جویای کار هستند.این بودجه از محل اعتبارات یارانه ها به جوانان اختصاص داده شده است./افکار

Share