صبح امروز برگزار شد

برگزاری اولین همایش تخصصی ساخت و ساز,موانع و محدودیت ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین همایش تخصصی ساخت و ساز( موانع و محدودیت ها) با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار رشت، مدیران استانی و معاونین و مدیران شهرداری رشت و جمعی از سازندگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین همایش تخصصی ساخت و ساز( موانع و محدودیت ها) به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت برگزار شد.

DSC06516 در اولین همایش تخصصی ساخت و ساز، که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار رشت، مدیران استانی و معاونین و مدیران شهرداری رشت و جمعی از سازندگان برگزار شد، دکتر جمشیدی، ریاست شورای اسلامی شهر هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی و تعامل به منظور دستیابی به راهکارهای نظام مند در حل چالش ها و موانع و محدودیت های ساخت و ساز دانست و گفت: تلاش تمای اعضای شورای اسلامی شهر و مجموعه شهردای رشت این است که روند صدور پروانه های ساخت و ساز با سرعت و دقت توامان صورت گرفته و زمینه جذب سرمایه گذای انبوه در این عرصه را فراهم آورد.

وی با اشاره به قدمت یکصد ساله شهرداری رشت خاطر نشان کرد: تعیین و شناسایی کاربری اراضی در تمامی مناطق سطح شهر ، یکی از مسائل و چالش هایی است که در حال حاضر علیرغم سابقه تاریخی شهرداری در مدیریت شهری، همچنان با آن مواجه هستیم.

وی در همین رابطه عنوان کرد: برای برخورداری از ثبات در سیاست ها و آیین نامه های ساخت و ساز و نظم در معماری و سیمای شهری، نیازمند به نظام یکپارچه و وحدت رویه در تمامی کمیسیون های ماده صد، ماده پنج و .. می باشیم.

وی نبود فرهنگ سرمایه پذیری را یکی دیگر چالش های موجود خواند و تصریح کرد: باید نگاه ها و رویکرد ها به گونه ای اصلاح گردد که امنیت در جذب سرمایه گذار ازحیث تضمین روند مراتب اداری و برخورداری از اعتماد عمومی شهروندان در این زمینه، ایجاد گردد.

ریاست شورای اسلامی شهر رشت از تصویب شیوه نامه سرمایه گذاری و همچنین تشکیل هیئت عالی سرمایه گذاری خبر داد و گفت: اگرچه امروزه مدیریت شهری وارث بسیاری از چالش های گذشته شده است اما اعضای شورای اسلامی شهر، که نمایندگان مردم هستند به رسالت خود پایبند بوده و با جدیت تمام توان خود را به کار می بندند تا هیچ حقی از شهروندان در صدور پروانه های ساختمانی تضییع نگردد.

شهردار رشت نیز در ادامه، حضور مدیران و سرمایه گذاران در این همایش را یک فرصت ارزشمند و نشانه رغبت به مشارکت و تعامل دوسویه دانست و گفت: اصل اساسی برگزارDSC06520ی این همایش طرح مسائل و چالش ها و نیل به رویکردی یکپارچه، مداوم و همیشگی جهت مرتفع نمودن آنهاست.

وی با تاکید بر عدم ثبات و یکپارچگی در ساخت و سازهای شهری خاطر نشان کرد: اعتماد سازی و پاسخگویی و تعهد از اصولی است که می توان با اتکا به آنها رویکرد اصلاح ساختاری و جذب سرمایه گذاری را تسهیل کرده و سیاست ها را به سمت ایجاد منابع پایدار مالی هدایت نمود.

محمد ابراهیم خلیلی در ادامه به صدور پروانه های ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: باید با نگاه های کلان به موازات اراده، اندیشه و همکاری کلان تلاش شود تا روند صدور پروانه های ساختمانی تسهیل گردد.

وی در خاتمه با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل شهر رشت گفت: برخورداری از نیروهای متخصص، صاحبنظر و هوشمند می تواند بار دیگر رشت را مانند سابقه تاریخی آن ، در عرصه مدیریت شهری پیشگام و پیش رو سازد.

عباس صابر رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر نیز یکی از نیازهای شهر رشت را تهیه و تدوین طرح تفضیلی منطبق با شهر رشت بیان کرد و افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلات بخش صنعت ساختمان نداشتن طرح تفضیلی مناسب بوده که کار را برای شهرداری به عنوان مجری، نظام مهندسی به عنوان ناظر و راه و شهرسازی به عنوان تدوین کننده مشکل کرده است.

در ادامه این همایش فرانک پیشگرمعاون پژوهشی شورای شهر گفت: امروزه یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که جوامع بشری با آن روبه رو است ساخت و سازهای بدون پروانه است، شهر رشت هم از این مشکل بی‌نصیب نمانده، آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۲ درصد از ساخت و سازهای شهر بدون پروانه است و این موضوع منجر می‌شود که سازه این بناها فاقد استحکام و ایمنی لازم باشد.

در این مراسم همچنین موسوی روزان نماینده شورای اسلامی شهرشت ردر کمیسیون ماده صد و الماسی ریاست سازمان نظام مهندسی با اشاره به مشکلات و چالش های این عرصه خواستار همکاری و مشارکت همه جانبه تمامی فعالین و متولیان امر در این حوزه شدند.

Share