میزگرد نماینده رودبار و معاون استاندار گیلان

بروکراسی اداری مانع جذب سرمایه/معطلی ۳ ساله پتروشیمی لوشان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معطلی سه ساله پروژه پتروشیمی لوشان به خاطر تامین زمین، آخرین وضعیت پروژه ساخت ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین و… ازجمله موضوعات مطرح شده پیرامون آخرین وضعیت پروژه های عمرانی و زیرساختی گیلان و رودبار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اهمیت فراوان صنایع پتروشیمی در توسعه صنعتی استان گیلان، توان این دست از صنایع در تولید ارزش افزوده و اشتغال آفرینی فراوان و همچنین قابلیت های گیلان در ایجاد پتروشیمی باIMG12260696عث شد در تابستان سال ۱۳۸۹ ساخت نخستین پتروشیمی شمال ایران در لوشان شهرستان رودبار آغاز شود.

با توجه به اهمیت این پروژه و مسائل دیگر، در قالب میزگردی با  حضور ” عطا الله حکیمی ” نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی و ” محمد حسین اصغریان ” معاون برنامه ریزی  استاندار گیلان وضعیت پروژه های عمرانی و زیرساختی استان و همچنین شهرستان  رودبار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


* روند اجرایی بزرگترین پروژه پتروشیمی شمال کشور در لوشان چگونه است؟

اصغریان: برای احداث پروژه  پتروشیمی  نیاز به فرآیند های طولانی مدت است، گرفتن مجوز های اولیه  از دستگاه های ذیربط از قبیل شرکت ملی نفت  و گاز ایران با هدف تامین خوراک، مجوزهای زیست محیطی  و غیره  از جمله این فرآیندها است.

سال ۱۳۸۹ کلنگ این پروژه به زمبن زده شد، مشاوری که برای این پروژه  انتخاب شده بود  اعلام کرد زمین مناسب است اما گذر لوله های نفت، گاز و خطوط انتقال فشار قوی برق و همینطور  وضعیت شیب زمین  موجب شد مشاور و شرکت مجری پروژه  دچار تردید شوند.

 از این رو مشاور جدیدی برای این پروژه انتخاب شد. این مشاور در بررسی ها خود به این نتیجه رسید که مشکلات مزبور باعث افزایش هزینه در اجرای پروژه خواهد شد و در نهایت  به دلیل مشکلات  فنی زمین، کار فیزیکی در منطقه انجام نشد.

 در همین زمینه سایت جدیدی دوباره در منطقه معرفی شد بنابراین درصورت تائید گزارش ارزیابی زیست محیطی و واگذاری زمین می توان به عملیات اجرایی این پروژه امیدوار بود.

*برای تامین زمین پروژه پتروشیمی در منطقه لوشان چه باید کرد؟

حکیمی : در شرایط کنونی کشور اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسائل اجرایی ورود نکنند  توسعه خاصی در کشور اتفاق نخواهد افتاد.این در حالیکه وظیفه نمایندگان قانون گذاری و نظارت است.

پروژه پتروشیمی  از دوره هفتم  مجلس شورای اسلامی در شهرستان رودبار  استان گیلان مطرح است در سال ۱۳۸۹ سرمایه گذار بطور جدی برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرد.

سئوال اینکه اگر پروسه واگذاری یک قطعه زمین  برای اجرای یک پروژه بیش از چهار سال به طول بینجامد  تکلیف مردم چیست؟  اگر با یک سرمایه گذاری این گونه برخورد شود آیا سرمایه گذاران دیگر  انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این استان خواهند داشت؟

شرایط بسیار پیچیده ساختاری اداری و تشکیلاتی استان بقدری در هم تنیده است که این اجازه را نخواهد داد  سرمایه گذار  با طیب خاطر به امر سرمایه گذاری در استان بپردازد.

سرمایه گذاری ایرانی  مقیم کانادا  برای سرمایه گذاری در صنعت ذوب آهن در شهرستان رودبار جذب شد  اما به دلیل بروکراسی کاذب اداری موفق به استقرار سرمایه گذار در استان نشدیم بنابراین باید راهکاری برای رفع این معضل پیدا کرد.

البته ناگفته نماند بروکراسی کاذب اداری با اتحاد ملی و عزم راسخ مسئولان  رفع خواهد شد. پروژه پتروشیمی برای استان و شهرستان حیاتی است  بنابراین در شیوه اجرا باید تجدید نظر شود.

شهرستان رودبار به دلیل شرایط طبیعی و جغرافیایی نسبت به دیگر شهرستان های  گیلان متمایز است و قابلیت  سرمایه گذاری بیشتر صنایع  را دارد.

اصغریان : مسکوت ماندن این پروژه به مدت دو سال ناشی از  خود سرمایه گذار بود که به دلیل تشدید تحریم ها  موفق به وارد کردن تکنولوژی از خارج کشور نشد.

بروکراسی کاذب اداری از واقعیت های انکارناپذیر جامعه است از این رو در امر سرمایه گذاری بایدفرآیندها  کوتاه  تا  توسعه همه جانبه در استان که پرجمعیت و کم وسعت است، اتفاق افتد.

*اگر امکان دارد در خصوص احداث شهرک صنعتی خصوصی در شهرستان رودبار بیشتر توضیح  دهید؟  

حکیمی: یک شهرک صنعتی خصوصی در رودبار  احداث خواهد شد، در این شهرک  احداث یک واحد پتروشیمی، ذوب آهن و  نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی  طرح ریزی شده است.

گیلان توانمندی های بالقوه بسیار زیادی دارد ، این استان شمالی قبل از انقلاب به عنوان استان اول  ایران و  شهر صنعتی رشت جزء نخستین  شهر صنعتی های کشور  بود.

متاسفانه از ظرفیت های گیلان به درستی استفاده نمی شود بنابراین مسئولان باید بیشتر برای توسعه همه جانبه استان تلاش کنند.

*پروژه ساخت ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت  قزوین در محدوده  رودبار  منجیل  از تابستان سال ۱۳۹۱ آغاز شده و هم اکنون احداث این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد؟

حکیمی: ۱۱کیلومتر آزاد راه رشت – قزوین  خود یک مثنوی  ۷۰ من کاغذ شده و در حقیقت با ساخت این پروژه جاده تاریخی ابریشم در کشور احیا خواهد شد

آزاد راه رشت قزوین یک پروژه حیاتی برای  کشور است از اینرو همه باید برای تکمیل آن تلاش کنند.

*در خصوص محصول راهبردی زیتون در شهرستان رودبار چه برنامه های دارید؟

 حکیمی : از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی  ۱۰ هزار هکتار از زمین های شهرستان رودبار  با هدف توسعه زیتونکاری و ایجاد اشتغال شناسایی شد اما به دلیل بروکراسی کاذب اداری  تاکنون این پروژه  به رغم  تلاش های زیاد سرعت چندانی نداشته است.

متاسفانه از سال ۱۳۸۳  آفت مگس زیتون از طریق زیتون های وارداتی  وارد کشور و شهرستان رودبار شد و خسارت های زیادی به این محصول وارد کرد.

 امسال این آفت خسارت شدیدی به زیتونکاران شهرستان وارد کرد، اقتصاد مردم رودبار متکی به محصول زیتون است.

*سهم گیلان در بودجه های ملی درست لحاظ می شود یا خیر؟

اصغریان:  سهم استان از بودجه های عمرانی  که استانی هست بطور دقیق بر مبنای قانون بوده اما اعتبارات  پروژه های ملی که در اختیار وزارتخانه ها هست نتوانسته ایم حق خود را بگیریم و در این زمینه به گیلان کم توجهی شده است.

در سنوات گذشته به گیلان خیلی کم توجهی شده است حق این استان شمالی  باید کاملا داده شود چون این استان قابلیت توسعه و شکوفایی در تمامی عرصه ها را دارد.

دریافت قدر سهم استان از حوزه ملی  کشور با اجماع  نمایندگان و مسئولان  استان، شدنی  است منتها  اطلاعات لازم باید از سوی مدیران بخش های مختلف به نمایندگان ارائه شود.

* ساخت راه آهن رشت  قزوین در اوائل دهه ۸۰  و همچنین ساخت ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت قزوین در محدوده  رودبار  منجیل  از تابستان سال ۱۳۹۱ آغاز شد حضرتعالی  روند اجرای این پروژه های را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصغریان : راه آهن گیلان امسال ۱۸۰ میلیارد  تومان و ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین  ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار دارد  که بسیار ناچیز است.

 برای تکمیل پروژه  ۱۱  کیلومتر  بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که همه باید تلاش کنند این پروژه ها هرچه سریعتر به بهره برداری برسند.

*هم اکنون ساخت سد دیورش منطقه رحمت آباد و سد صیقلده عمارلوی شهرستان رودبار  در چه وضعیتی قرار دارد؟

حکیمی: مطالعات سد دیورش  رحمت آباد به اتمام رسید و  فاز  نخست پیمان نیز  انجام شده است. این سد که در بازه زمانی سه تا چهار سال ساخته می شود شهرهای رستم آباد، توتکان، رستم آباد، منجیل ، لوشان و ۱۷ روستا  پیرامون این شهرها از نعمت آب آشامیدنی سالن برخورد می شوند.

سد صیقلده خورگام با هدف آبرسانی به شهر بره سر  در فاز مطالعه  قرار دارد این سد نیز نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت.

* آیا  سالانه سهم اعتبارات پروژه های عمرانی (ملی و استانی ) گیلان بطور اصولی و دقیق اختصاص می یابد؟ 

اصغریان : در بودجه سال ۱۳۹۲  سهم بخش عمرانی گیلان ۲.۶۵ درصد از مجموع بودجه کشور  را شامل می شد و در سال ۱۳۹۱  این سهم  ۲.۳۰ درصد  بود که امسال سه تا چهار دهم درصد رشد نسبت به کل کشور رشد را نشان می دهد که عدد قابل توجهی است.

* آمایش سرزمین چه مزیت های دارد، در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

حکیمی: آمایش  سرزمین یک بحث علمی است  این موضوع باید در سطح کشور  به ویژه گیلان  عملیاتی شود. آمایش سرزمین یک استراتژی رسیدن به توسعه ای هرچه عادلانه تر در کشور و استان است.

آمایش سرزمین تنظیم کنش متقابل بین عوامل انسانی و عوامل محیطی است که به‌منظور ایجاد سازمان سرزمینی عقلایی مبتنی بر بهره‌گیری بهینه از استعدادهای انسانی و محیطی از طریق افزایش کارایی و بازدهی اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت و برقراری تعادل و توازن در برخورداری از سطح معقول توسعه و رفاه در نقاط و مناطق جغرافیایی، ایجاد نظام کاربری اراضی متناسب با اهداف توسعه متعادل و حفظ محیط زیست، ایجاد و تحکیم پیوندهای اقتصادی درون و برون منطقه‌ای و هماهنگ‌سازی تأثیرات فضایی- مکانی سیاست های بخشی و سیاست های توسعه مناطق و محورهای خاص، با توجه به اصل وحدت سرزمینی، ملاحظات امنیتی و دفاعی و حفظ هویت اسلامی- ایرانی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که بتواند اهداف چشم‌انداز بلندمدت توسعه کشور و مدیریت یکپارچه سرزمینی را محقق سازد.

*جناب آقای حکیمی در خصوص اقتصاد مقاومتی بیشتر توضیح دهید؟

حکیمی: نخستین شرط حرکت به سمت جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی داشتن روحیه‌ جهادی است.

بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله‌ در برابر همه‌ دنیا است. در جنگ تحمیلی با تکیه بر فرهنگ عاشورا، بزرگ‌ترین جبهه‌ مقاومت در مقیاس عمومی و در تمامی سطوح جامعه شکل گرفت. به تبع این فرهنگ مقاومتی، سیاست مقاومتی و جنگ مقاومتی و اقتصاد مقاومتی جدیدی در دنیا مطرح شد. عامل اصلی این مقاومت گسترده هم نه ملیت بود و نه نژاد و قومیت و نه چندان آب و خاک، بلکه “مذهب و باورهای اعتقادی” عامل اصلی آن بود.

بنابراین الگوی بسیج مقاومت در ایجاد اقتصاد مقاومتی هم می‌تواند کارساز و کارآمد باشد یعنی با هدایت انگیزه‌های معنوی مردم مسلمان و انقلابی می‌توان یک جبهه‌ مقاومت اقتصادی در مقابل هجوم و تهدیدات اقتصادی نظام استکباری ایجاد کرد که این جبهه حتی می‌تواند به ایجاد موازنه با قدرت اقتصادی استکباری اقدام کند.

 مقاومتی هم می‌تواند کارساز و کارآمد باشد یعنی با هدایت انگیزه‌های معنوی مردم مسلمان و انقلابی می‌توان یک جبهه‌ مقاومت اقتصادی در مقابل هجوم و تهدیدات اقتصادی نظام استکباری ایجاد نمود که این جبهه حتی می‌تواند به ایجاد موازنه با قدرت اقتصادی استکباری اقدام کند.

اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان ” مکتب اقتصاد اسلامی ” به حساب می‌آید که دیگر ارکان آن شامل عدالت اقتصادی، تدبیر معیشت و عقلانیت اقتصادی، الگوی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی است.

*نقش توسعه شهرک های صنعتی را در پویایی اقتصادی استان و رودبار  را چگونه ارزیابی می کنید؟

حکیمی :  توسعه شهرک های صنعتی در استان به ویژه در شهرستان رودبار  با هدف  شکوفایی و رفع مشکلات منطقه ضرورتی انکار ناپذیر است. با توجه به اهمیت توسعه بخش صنعت انتظار می‌رود مسئولان بخش صنعت و سرمایه گذاران زمینه توسعه صنعتی این منطقه را فراهم سازند.

شهرستان رودبار با وجود داشتن ظرفیت های خوب سرمایه گذاری اما از کمبودهای بسیاری رنج می‌برد که امیدواریم این کمبودها مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته و برای رفع  این موارد چاره‌اندیشی شود.

مردم  رودبار که در عرصه‌های مختلف نظام حضوری جدی و پررنگ داشته و دارند از مسئولان انتظار دارند برای رفع مشکلات این شهرستان تلاش خودرا مضاعف کنند.

 ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیاری در این منطقه وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را برد.

امروز که کشور از نظر اقتصادی در شرایط سختی قرار دارد اتکا به قدرت مردمی و تبعیت از رهنمودهای حکیمانه رهبری رمز عبور از تحریم‌ها و توطئه‌های اقتصادی دشمنان است که باید همانند گذشته در این عرصه نیز بیداری و هوشیاری خود را نشان داد.

شهرستان رودبار  از استعدادها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که رمز شکوفایی اقتصاد این منطقه ارائه تسهیلات به صنعت و ترغیب و باز کردن راه‌های سرمایه گذاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*رودبار علاوه بر  داشتن ظرفیت های خوب صنعتی دارای مزیت های کشاورزی و گردشگری نیز هست  برای شکوفایی کشاورزی و گردشگری چه برنامه های دارید؟

 حکیمی: گردشگری به عنوان صنعت بدون دود یکی از پایدارترین، مطمئن ترین و سالم ترین منابع درآمدی در تجارت جهانی بوده و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و ترازهای پرداخت بسیاری از کشور  و موجب توازن بازارهای جهانی شده است.

توسعه گردشگری موجب ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد، کاهش فقر و رونق اقتصادی جامعه درنتیجه کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه و افزایش رفاه اجتماعی می شود.

شهرستان رودبار  فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و کشاورزی است خوشبختانه در این عرصه های برنامه ریزی های خوبی انجام گرفته  می طلبد مسئولان در راستای شکوفایی این ظرفیت ها تلاش مضاعف داشته باشند.

مهر/

Share