رییس جمهور در بیست و هفتمین جشنواره خوارزمی

برای توقف توسعه ایران،اندیشمندان ما را ترور کردند/علم زمانی رشد می یابد که استقلال باشد و استبداد برود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری با بیان اینکه تمدن ایرانی و اسلامی در کنار هم افتخارات بزرگی را آفریده اند، گفت: سلطه طلبان برای متوقف کردن روند توسعه و پیشرفت ایران اندیشمندان ما را ترور کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در بیست و هفتمین جشنواره خوارزمی، اظهار داشت: می بینیم کشورهای صنعتی برای حفظ سلطه و قدرت – چون به هر حال علم و فناوری قدرت آفرین و توسعه آفرین است – حق انحصاری خود می دانند تا جایی که دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی آنها بر خود اجازه می دهند که اندیشمندان ما را ترور کنند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد.

rohaniوی افزود: همه آنها می دانستند که علم هسته ای در این کشور در مسیر صلح آمیز است و در این تردید نداشتند؛ هزاران ساعت آژانس در این کشور بررسی کرد و اعلام کرد هیچ نوع علامت برای انحراف از مسیر صلح آمیز به سمت نظامی تحقق پیدا نکرده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: ایران از دیرباز در مقاطعی آن زمانی که فرهنگ ایرانی و تمدن ایرانی با اشتیاق، فرهنگ و تمدن اسلامی را به آغوش کشید و این دو در کنار هم افتخارات بزرگی را آفریدند، مخصوصا در قرن های چهارم، پنجم و ششم هجری، شاهد تحولات بسیار شگرفی بودیم.

وی تصریح کرد: خوارزمی ها، فارابی ها، ابن سیناها و بیرونی ها، بسیاری از اندیشمندان بزرگ توانستند دروازه علم و دانش را از این کشور بر روی جهانیان باز کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: فعالیت هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است و هیچ نشانه ای دال بر انحراف ایران از مسیر صلح آمیز یافت نشده است.

** هدف پژوهش و فناوری توسعه علمی کشور باشد

وی ادامه داد: جشنواره رازی و جشنواره فارابی و جشنواره خوارزمی هر کدام نمادی هستند از پیوند میان زنجیره دانش، پژوهش و فناوری که در نهایت هدفش توسعه علمی کشور است.

روحانی افزود: متاسفم که از زمانی علم، دانش و فناوری ایدئولوژیک شد، به این معنا که قدرت های بزرگ از شرق یا غرب علم و فناوری را ابزاری برای قدرت و یا سلطه خود تلقی کردند و به دنبال توسعه انحصاری افتادند؛ چه از زمانی که اردوگاه شرق و غرب درست شد و چه قبل از آن و چه امروز.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلام زکات علم، تعلیم و تعلم است، گفت: زکات علم آن است که علم را در اختیار دیگران قرار دهیم؛ آن دوران که ایران اسلامی و اندیشمندان مسلمان این سرزمین پرچمدار علم بودند، این دانش را بدون منت در اختیار دیگران قرار دادند.

رییس جمهوری اظهار داشت: دنیای غرب، در آن دورانی که دوران سیاهی قبل از رنسانس بود، نور علم و دانش را از این سرزمین می دید و در دوران رنسانس از این سرزمین بهره جست؛ اما در دورانی شرایط دگرگون شد.

** صنایع موشکی ایران صرفا برای دفاع است

روحانی با انتقاد از ترور دانشمندان هسته ای و متخصصان موشکی کشور و تاکید بر اینکه صنایع موشکی ایران صرفا برای دفاع بوده و است، گفت: برای چه دانشمندان ما را ترور کردید؟ برای چه متخصصان موشکی ما را از بین بردید؟

رییس جمهوری با بیان اینکه بنا بود زکات علم، ترویج آن باشد، گفت: شما معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی موسوم به قرارداد ان. پی. تی را امضا کرده و تعهد کردید که فناوری صلح آمیز را در اختیار کشورهایی که دارای این فناوری نیستند، قرار دهید ولی امضای خود را زیر پا گذاشتید.

روحانی با بیان اینکه علم و فناوری از دیدگاه اسلام بدون مرز است، یادآور شد: آن دورانی که در این سرزمین دوران تولید و شکوفایی علم و فناوری بود و ایران میراث دار این گنجینه بزرگ بود، آن را در اختیار دیگران قرار داد. اما زمانی این کشور یعنی ایران افول علمی پیدا کرد که سلطه گران دیکتاتوران بر این کشور مسلط شدند و پیدا است که در دوران سلطه خارجی و در دوران حکومت استبدادی علم و فناوری رشد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ما دست نیاز خود را در آن دوران به سمت دیگران دراز کردیم و دیگران تنها آن مقدار که به مصلحت منافع خود می دیدند، در اختیار ما گذاشتند.

رییس جمهوری این دوران را دوران توقف و ایستادگی توصیف کرد و گفت: این دوران چند قرن به طول انجامید، اما خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی دوران احیا و بالندگی را در زمینه علم و فناوری و پژوهش در این کشور بوجود آورد.

** علم زمانی رشد می یابد که استقلال باشد و استبداد برود

رییس جمهوری اضافه کرد: چند قرن به طول انجامید، اما خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی دوران احیا و بالندگی را در زمینه علم و فناروی و پژوهش در این کشور به وجود آوردند و این نشانگر آن است علم زمانی رشد می یابد که استقلال باشد واستعمار برود. حکومت مردم سالار و ملی باشد و استبداد برود، آزادی باشد و اختناق به ویژه در جامعه علمی رخت بربندد و آنجاست که کشور شاهد یک حرکت به سمت جلو خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز نیاز به یک تحرک ویژه در این کشور داریم و امروز در شرایطی هستیم که باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود این جشنواره یکی از پیام هایش ارتباط علمی و فناورانه بین ایران و دیگران است.

روحانی یادآور شد: جشنواره خوارزمی به معنای آن است که در یک فضای مثبت ارتباط جهانی و بین المللی، ما می توانیم سرعتمان را در مسیر علم و دانش بیشتر کنیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: ما که توانستیم در شرایط تحریم به فناروی صلح آمیز هسته ای دست یابیم و خودمان رادیو داروها را تولید کنیم، در شرایط فشار بین المللی ودر زمینه نانو، بیو تکنولوژی، فناوری در فضا، آی سی تی تحرک خوب و دستاوردهای خوبی داشته باشیم، در یک شرایط بازتر می توانیم این تحرک را سرعت بخشیم.

روحانی ضمن تاکید بر رعایت عدالت علمی در جشنواره ها، اظهار کرد: البته جشنواره خورازمی و همه جشنواره ها عدالت علمی را مد نظر قرار دهند. عدالت علمی بین تهران و استانها، بین استانها و شهرستان ها، بین مرد و زن، بین اقوام مختلف. ما نیاز به عدالت علمی داریم.

وی خاطر نشان کرد: البته حتما برگزار کنندگان چنین جشنواره ای به این نکات توجه دارند، اما من می خواهم بر آن تاکید کنم. بگذارید همه اقوام، اقلیت ها و زنان جامعه که فرهیختگان ما هستند، بگذارید دختران دانش پژوه زمینه را برای نه تنها رشد علمی، بلکه رشد مدیریتی و رشد حضور در جامعه بازیابند و این جشنواره ها می تواند در این زمینه ما را کمک کنند./ایرنا

Share