با پيگيري استاندار گيلان

امضاءتفاهمنامه زیست محیطی استانهای شمالی با سازمان محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تفاهم نامه اجرای طرح مسیر سبز – ساحل پاک بین استاندار گیلان ، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری های تهران ، البرز ، قزوین ، مازندران و گلستان عصر امروز در تهران به امضا رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تفاهم نامه اجرای طرح مسیر سبز – ساحل پاک بین استاندار گیلان ، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری های تهران ، البرز ، قزوین ، مازندران و گلستان عصر امروز در تهران به امضا رسید.

najafi-ebtekar دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان دقایقی پیش به خبرنگار ما گفت : این تفاهم نامه با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداران استانهای محدوده این طرح در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به امضاء رسید.

وی با اشاره به اینکه این طرح به منظور ایجاد همگرایی در سازمان ها و نهادهای ذیربط با مردم و در راستای تحقق اصل مترقی ۵۰ قانون اساسی کشور و اهداف توسعه پایدار با ارتقای سطح فرهنگ محیط زیست جامعه و استفاده از ظرفیت های موجود اجرایی می شود گفت : طرح مسیر سبز – ساحل پاک ازاواخراسفندماه امسال ودرآستانه نوروز در محورهای هفت گانه منتهی به استان های شمال کشور و سواحل دریای خزر بویژه محور کرج – قزوین– رشت اجرامیشود.

استاندار گیلان با بیان اینکه با توجه به تنوع جغرافیایی، فرهنگی و قومی در نزد گردشگران ، ظرفیت قابل ملاحظه ای برای ترویج فرهنگ محیط زیست در این بخش نهفته است که در صورت شناسایی و بهره برداری درست ازاین ظرفیت ها و هدایت صحیح می تواند عوامل تخریب محیط زیست را به عوامل احیا، صیانت و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست تبدیل کرد ، گفت : اجرای طرح مسیرسبز – ساحل پاک به ویژه درتعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است تافرهنگ حفاظت ازمحیط زیست ومنابع طبیعی از طریق مدیریت زباله و پسماند ، کاهش میزان تلفات وحوش در جاده ها و آموزش سفر مسئولانه اکوتوریسم رابه صورت کاربردی ترویج داده و زمینه گسترش آن در سراسر کشور را فراهم کرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه تخلیه و تجمیع زباله در محورهای ورودی ، اطراف رودخانه ها ، جنگل ها و سواحل دریا موجب تخریب محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم آورده است ، خاطرنشان کرد : حفظ محیط زیست استان های محدوده اجرای طرح و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ، حفظ سیمای محیط طبیعی و شرایط بوم شناختی رودخانه ها ، حفظ و پاکسازی سواحل دریای خزر از اهداف اجرای طرح مسیرسبز –ساحل پاک است که باهمکاری استانداری گیلان ، سازمان حفاظت محیط زیست ، فرمانداری ها ، اداره کل راه و شهرسازی ، میراث فرهنگی، منابع طبیعی ، آب منطقه ای ، شهرداری ها ، هلال احمر، تبلیغات اسلامی، پلیس راهور و سازمان های مردم نهاد و سازمان ورزش و جوانان انجام می پذیرد.

وی افزود : این طرح از طریق تشکیل ستاد هماهنگی در استان ، اطلاع رسانی از طریق نصب بنر و تابلوها در محورهای مشخص شده ، پخش تیزرهای تبلیغاتی و ارسال پیام کوتاه ، تکثیر و توزیع اقلام آموزشی ، کیسه های جمع آوری زباله، نصب سطل های جمع آوری زباله و سرویس ها بهداشتی ، پاکسازی حاشیه رودخانه ها ، جنگل ، جاده ، سواحل دریا و آموزش چهره به چهره در استان گیلان پیگیری می شود.

استاندار گیلان در پایان با بیان اینکه وضعیت زیست محیطی و مدیریت پسماند استانهای شمالی ازجمله گیلان زیبنده فرهنگ و تاریخ مردم این استان نیست گفت : امیدواریم با اتکا به سازمان حفاظت محیط زیست از فرصت پیش آمده برای بهبود این وضعیت و پاکسازی استانهای شمالی به ویژه در سواحل و دریا بهره ببریم.

دکتر نجفی با تاکیدبراینکه نباید طرح مسیرسبز _ ساحل پاک مقطعی باشد ، اظهارداشت : کمک سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در اجرای موفقیت آمیز این طرح و پیگیری برای انجام کامل آن بسیار مهم است

Share