اعلام «بزرگترین کشف قرن» در روز دوشنبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دانشمندان آمریکایی به دنبال اعلام بزرگترین کشف قرن در روزهای آتی هستند که می‌تواند جایزه نوبل فیزیک را برای آنها به ارمغان بیاورد.   دانشمندان موسسه هاروارد-اسمیتسونیان ادعا کرده‌اند که روز دوشنبه، ۱۷ مارس(۲۶ اسفند) و طی جلسه‌ای در مرکز فیزیک نجومی این موسسه از کشف بزرگی در حوزه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دانشمندان آمریکایی به دنبال اعلام بزرگترین کشف قرن در روزهای آتی هستند که می‌تواند جایزه نوبل فیزیک را برای آنها به ارمغان بیاورد.

3-1801  دانشمندان موسسه هاروارد-اسمیتسونیان ادعا کرده‌اند که روز دوشنبه، ۱۷ مارس(۲۶ اسفند) و طی جلسه‌ای در مرکز فیزیک نجومی این موسسه از کشف بزرگی در حوزه فیزیک نجومی پرده برخواهند داشت.

انتظار می‌رود منجمان، کشف امواج گرانشی آغازین و پژواکی از «انفجار بزرگ» را اعلام کنند که طی آن، جهان ۱۴ میلیارد سال پیش پا به عرصه وجود گذاشته است.

تایید این پدیده که همچون پیغامی از افق زمان است، کشف بزرگی به شمار می‌آید که چهره فیزیک را تغییر داده و به دانشمندان نخستین نگاه از چگونگی تولد جهان را ارائه می‌دهد.

امواج گرانشی که آخرین پیش‌بینی آزمایش‌نشده «نظریه نسبیت عام» آلبرت اینشتین به شمار می‌آیند، امواج ریزی در ساختار جهان هستند که انرژی را در عرض فضا همچون حرکت امواج در عرض اقیانوس، حمل می‌کنند.

شایعه شده که این سیگنال توسط تلسکوپ تخصصی «تصویربرداری پیش‌زمینه از قطبی‌شدن فراکهکشانی کیهانی»(Bicep) واقع در قطب جنوب کشف شده است. این سامانه آسمان را در فرکانس‌های میکروموج رصد و انرژی فسیل‌شده انفجار بزرگ را شکار می‌کند.

بر اساس نظریات موجود، امواج گرانشی آغازین اطلاعاتی را در خصوص نخستین لحظات تاریخ جهان در اختیار می‌گذارد. کیهان‌شناسان بر این باورند ۱۰ تا ۳۴ ثانیه پس از «انفجار بزرگ»، جهان شروع به انبساط قابل‌توجهی کرده است.

این نظریه که «تورم» نام دارد، توضیح می‌دهد که چرا جهان از مکانی به مکان دیگر منسجم است. با این حال، منجمان هرگز قادر به توضیح آنچه رخ داده، نبوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند ارائه شواهدی متقاعدکننده از کشف جدید توسط دانشمندان، به کسب جایزه نوبل می‌انجامد./ایسنا

Share