قول مشترک احمدی نژاد و روحانی؛

آیا وعده دولت ها به مناطق محروم عملی می شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گویا سفر به استان های محروم و دادن وعده های رنگارنگ به آنها جزو لیست اولیه برنامه هر دولتی است که سر کار می آید . ولی آیا این سفرها باعث پیشرفت این استان ها میشود ؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گویا سفر به استان های محروم و دادن وعده های رنگارنگ به آنها جزو لیست اولیه برنامه هر دولتی است که سر کار می آید.

imagesحسن روحانی برای دومین سفر استانی خود استان هرمزگان را انتخاب کرده است. احمدی نژاد نیز در ابتدای دولت نهم و در دی ماه سال ۸۴ به استان هرمزگان سفر کرده بود. گویا سفر به استان های محروم همیشه جزو برنامه های اصلی دولت ها قرار دارد. همراه با این سفرها همیشه وعده هایی داده می شود. اما با وجود همه وعده ها هنوز استان هرمزگان یکی از استان های محروم کشور قلمداد می شود. برای اثبات این مدعا کافی است به انتخاب رئیس جمهور برای سفر به این استان توجه شود.

یکی از وعده های مشترک دو دولت سابق و فعلی، ایجاد منطقه آزاد تجاری است. دولت یازدهم در این سفر به اهالی این استان وعده داد که جاسک را به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهند کرد.

۱۵ اسفندماه ۹۱ بود که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور دولت دهم، پس از بازگشت از سفر به استان هرمزگان وعده داد: «دولت مصمم است استان هرمزگان را به قطب اصلی صنعت تبدیل کند که با وجود استعدادها و ظرفیت های خدادادی موجود در این استان، تحقق این امر دور از دسترس نخواهد بود.»

رحیمی همان زمان گفته بود: سازمان مناطق آزاد نیز مکلف شد نسبت به تبدیل جاسک به منطقه ویژه اقتصادی اقدام کند که البته دولت برای این منظور لایحه لازم را تقدیم مجلس خواهد کرد تا این اتفاق مثبت هرچه زودتر شکل بگیرد.

mدر دولت سابق وعده های دیگری همچون احداث فرودگاه و کارخانه سیمان و بیمارستان، به شهرستانهای مختلف این استان داده شده بود که بعد از گذشت هشت سال، تقریبا بیشتر این وعده ها در حد وعده ماند، به گونه ای که به عنوان مثال در شهرستان بستک، دولت نهم و دهم، نتوانست بیمارستان نیمه تمام دوره سازندگی را تکمیل کند.

سید عبدالکریم هاشمی نخل نماینده استان هرمزگان دراین باره به الف می گوید: «متاسفانه یکی از آفت های دولت ها همین وعده های است که داده می شود و به آن عمل نمی شود.»

دولت یازدهم با انتقاد از رویه دولت سابق در تعداد زیاد مصوبات سفرهای استانی، هدف خود را بر این امر مترکز کرده تا به همه مصوبات استانی خود را عملی کند. نماینده مردم هرمزگان دراین باره می گوید: «ما امیدواریم که حتما این وعده دولت در زمینه منطقه آزاد جاسک عمل شود. آقای ترکان به همراه برخی از اعضای کابینه رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کردند و با توجه به اینکه ایشان رئیس مناطق آزاد نیز هست امیدواریم این وعده به زودی تحقق پیدا کند.»

آنطور که هاشمی نخل می گوید ترکان اشراف کاملی نسبت به این طرح داشته و ضمن بازدید از منطقه توضیحاتی نیز پیرامون مراحل اجرایی این طرح بیان کرده است.

این نماینده مجلس استقبال از رئیس جمهور را مناسب ارزیابی کرد. البته او علت کم بودن تعداد افراد حاضر در ورزشگاه را گرمای هوا و تاخیر زیاد ورود رئیس جمهور بیان داشت و گفت که مردم در مسیر حضور رئیس جمهور به خوبی از وی استقبال کردند.

هاشمی نخل همچنین به اعتراضات مردم این استان نسبت به مصوبه دولت قبل درباره پیوستن بخشی از استان هرمزگان به فارس توضیح داد: «مردم کل استان یکپارچه مخالف این مصوبه هستند و خواستار لغو آن هستند.» وی تاکید داشت که این مصوبه در دولت قبل مصوب شده و زمان ابلاغ آن به دولت فعلی انتقال پیدا کرده است. هاشمی نخل گفت: «این مصوبه فعلا از طرف دولت متوقف شده ولی مردم به دنبال این هستند که این مصوبه را لغو کنند. چرا که ممکن است بعدها دوباره در دستور کار قرار گیرد.»/الف

Share