فرمان اعتدال در بهارستان

آنچه در نشست غیرعلنی علی لاریجانی با نمایندگان گذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در شرایطی که تعداد تذکرها و سوال‌ها و کارت‌زردها به دولت یازدهم روبه‌فزونی دارد، رییس مجلس مدتی است که با سیاست‌های تعاملی، مشغول رایزنی با طیف‏‌های فکری مختلف در مجلس است و بنا دارد سطح همدلی میان بهارستان و پاستور را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در شرایطی که تعداد تذکرها و سوال‌ها و کارت‌زردها به دولت یازدهم روبه‌فزونی دارد، رییس مجلس مدتی است که با سیاست‌های تعاملی، مشغول رایزنی با طیف‏‌های فکری مختلف در مجلس است و بنا دارد سطح همدلی میان بهارستان و پاستور را افزایش دهد. آخرین اخبار نشان از آن داشت که دولت تدبیروامید هزارو۴۲۹ تذکر از مجلس دریافت کرده و سهم حسن روحانی در این میان ۲۲۲ تذکر بوده.
majles1اما حالا هیات‌رییسه مجلس بنا را بر این گذاشته تا روند تعامل میان مجلس و دولت را بازبینی کند. علی لاریجانی به همین خاطر مدتی است که مشغول برگزاری برخی نشست‌ها با نمایندگان مجلس است؛ نشست‌های جسته‌وگریخته با گروه‌های ۲۰ تا ۳۰نفره و با هدف تعدیل فضای تنش میان مجلس و دولت. اما بامداد روز گذشته رییس مجلس نشست زودهنگامی در جمع فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس نهم برگزار کرد و دقایقی بعد نشست غیرعلنی مجلس برگزار شد تا در‌ آن علی لاریجانی به‌طور سرپوشیده برخی تندروی‏‏‌ها را به نمایندگان متذکر شود؛ به‌ویژه سخنانی که به گفته رییس مجلس، برخلاف امنیت و منافع ملی کشور است. روی سخن رییس مجلس با برخی مسایل و اخباری است که گاهی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، به‌ویژه سخنانی که در بخش‌هایی امنیت ملی کشور را به مخاطره می‌اندازد و به گفته او خوراک برخی رسانه‌های بیگانه می‌شود؛ از سخنانی درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه گرفته تا برخی تذکرهای تندوتیز به تفاهم ژنو.
تذکر لاریجانی در نشست غیرعلنی روز گذشته بیشتر روی دقت نمایندگان در سخنانشان درباره مسایل مرتبط با منافع ملی متمرکز بود. عابد فتاحی در همین زمینه به درخواست مکرر نمایندگان برای ارایه جزییات بیشتر مذاکرات ژنو اشاره دارد و پاسخ رییس مجلس به این خواسته‌ها: «سخن آقای لاریجانی خطاب به این نمایندگان عزیز این بود که در همه کشورها مسایل طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای وجود دارد و در هیچ کجای دنیا اطلاعات به این سادگی در اختیار بقیه گذاشته نمی‌شود. اما گاهی نمایندگان با این اظهارنظرها اطلاعات کشور را از پشت تریبون در اختیار دنیا می‌گذارند.» «رحیم زارع» نماینده‌ آباده نیز در همین زمینه به ایسنا گفته: «آقای لاریجانی تاکید کردند که از نظر امنیتی لزومی ندارد تمام مسایل طبقه‌بندی شده در اختیار همه قرار گیرد. البته حق این است که منافع ملی در نظر گرفته شود و همه نیز آن را رعایت کنند. همچنین برخی شایعاتی که در جراید و رسانه‌ها گفته می‌شود به‌ویژه در مورد مسایل هسته‌ای، ‌تحریم‌ها، ‌سوریه و عراق واقعیت ندارد.»

پیام تنش‌زدایی میان مجلس و دولت

حجت‌الاسلام «باقری‌بنابی» در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «مجلس نهم با همان شتاب نقدگونه‌ای که در سال پایانی دولت احمدی‌نژاد با دولت دهم داشت، وارد تعامل با دولت یازدهم شد و به‌نظر من جلسه غیرعلنی لاریجانی متضمن این پیام بود که باید روند شتاب نقدها کمتر شده و تعامل سازنده‌تری میان مجلس و دولت برقرار شود، چنانچه این دولت مانند مجلس رای مردم را پشتوانه خود دارد و اگر بناست که خواسته مردم محقق شود، نباید بیهوده تنش‌آفرینی کرد.»اما گفته‌های علی لاریجانی و برگزاری نشست علنی ساعاتی بعد واکنش‌هایی به‌دنبال دارد. «ابراهیم آقامحمدی» عضو کمیسیون امنیت از آنچه «گزینشی‌بودن روند سخنران‌های نشست صبح مجلس» می‌نامد گله دارد: «در جلسه غیرعلنی، رییس مجلس تنها اجازه صحبت به یکسری نمایندگان خاص را داد به‌طوری که چندنفر از آنها با نظر رییس مجلس تنها مجوز بیان تذکر را پیدا کردند ولی به ما اجازه بیان تذکر داده نشد.»

تابش و توکلی در میان سخنرانان

او همچنین به ایسنا گفته: «آقای لاریجانی اطلاعاتی را در جلسه غیرعلنی بیان کردند که بنده نسبت به برخی از این موارد ایراد داشتم حتی به‌صورت کتبی به ایشان گفتم که اطلاعات صحیح را وزارت خارجه به شما نداده. با این وجود اجازه صحبت به ما داده نشد در حالی که ما در مجلس نماینده‌تر نداریم.»«آقامحمدی» از همان زمان ورود به جلسه علنی روز گذشته با دردست‌داشتن آیین‌نامه و با صدای بلند قصد بیان تذکر داشت که با وساطت نمایندگان به‌ویژه حداد عادل از بیان آن منصرف شد. پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که نام احمد توکلی و محمدرضا تابش در میان سخنرانان به چشم می‌خورد. اما عمده سخنان علی لاریجانی به روایت نمایندگان سخنانی است درباره مسایل هسته‌ای کشور و گفت‌وگوهای ژنو و انتقاد نمایندگان به اعضای کابینه و دولت. عابد فتاحی به «شرق» می‌گوید: «لاریجانی از نمایندگان خواسته تا نقدشان به‌گونه‌ای نباشد که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد.»

نمایندگان بر اساس اطلاعات صددرصد تاییدشده سخن بگویند

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس نیز درباره جزییات جلسه غیرعلنی به «خانه ملت» گفته: «علاوه بر بیان دغدغه نمایندگان درباره برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی پیرامون مذاکرات، علی لاریجانی از نمایندگان خواست تا بر اساس اطلاعات صددرصد تایید شده سخن بگویند و بر این نکته تاکید کرد که طرح دغدغه‌ با اظهارنظر جداست.» غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت نیز در همین زمینه می‌گوید: «لاریجانی در این جلسه از نمایندگان خواست که مسایل امنیتی کشور، نظام و انقلاب در جلسه‌های علنی از سوی تمامی نمایندگان رعایت شود.» فتاحی می‌افزاید: «در این جلسه لاریجانی بعضی از مصاحبه‌ها را به‌عنوان مصداق مطرح کرد و گفت که این مصاحبه‌ها مبنایی برای رسانه‌های خارجی شده که واقعیت نداشته، اما نگفت که چه کسی این مصاحبه را انجام داده است.»اشاره علی لاریجانی در این موضوع سخنان یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه بود؛ خبری که ساعاتی بعد از سوی آن نماینده تکذیب شد اما فایل صوتی مربوط به سخنرانی این نماینده در یکی از شهرستان‌ها در اختیار خبرگزاری مربوطه قرار دارد./شرق

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share