سام سکوتی

آزمون سنجش بی طرفی روسیه در اوکراین

آزمون سنجش بی طرفی روسیه در اوکراین دولت قانونی اوکراین در حال ورود به قراردادی حیاتی با اتحایه اروپا بود که همسایه قدرتمندش، برادر بزرگتر بازمانده پطر کبیر، با تهدید و تطمیع مانع گشت و موجبات نارضایتی مردم را فراهم نمود. در زمانی که مردم اوکراین خیابان ها را در اختیار داشتند، آقای نخست وزیر […]

آزمون سنجش بی طرفی روسیه در اوکراین

GGJ,Kدولت قانونی اوکراین در حال ورود به قراردادی حیاتی با اتحایه اروپا بود که همسایه قدرتمندش، برادر بزرگتر بازمانده پطر کبیر، با تهدید و تطمیع مانع گشت و موجبات نارضایتی مردم را فراهم نمود. در زمانی که مردم اوکراین خیابان ها را در اختیار داشتند، آقای نخست وزیر که دیگر حتی وزیر هم نبود چه رسد به نخستین آن، مشغول تناول قهوه ترک خود در سرمای سیبری بود.

قرارداد تجاری اتحادیه اروپا، دروازه های اوکراین را به روی اتحادیه می گشود و یا بهتر است بگویم دروازه های بزرگ اتحادیه اروپا را به روی اوکراین می گشود و این بخشی از قول های تبلیغاتی آقای یانوکوویچ نیز بود و در مقابل اتحادیه، درخواست آزادی بانوی نارنجی را که از سختی ها و مرارت زندان به زردی گراییده بود را نیز کرده بود که با توجه به مشوق بزرگ اتحادیه، درخواست چندان بزرگی به نظر نمی آمد.

و اما برادر بزرگتر که همیشه در قامت دوست روزهای خوشی و بی طرف روزهای سخت ظاهر می شود، در آغاز تهدید به تحریم که خود در سال های نه چندان دور در حوزه آهن و فولاد از آمریکا تجربه کرده بود و زمانی که آن تهدید کارگر نشد، مشوقی همچون فروش ارزان قیمت گاز را ضمیمه آن کرد تا دست اروپاییان را در پوست گردو گذارد و کرامت منطقه کریمه را حفظ کند.

آماده باش ارتش روسیه در مرزهای غربی مهم ترین و بهترین دلیل برای اثبات بی طرفی روسیه است که اصلا قصد ورود به مسائل داخلی برادر کوچکتر را ندارد و همانند داستان گرجستان پس از آواره کردن عده ای از مردم بی دفاع، غنایم تقسیم می شوند و سر اوکراینی ها بی کلاه خواهد ماند.

در میانه بحث اوکراین و روسیه و اتحادیه اروپا و آمریکا و به دلیل سرگردانی مردم بین این چند قدرت برای کشش و کوشش و از آنجایی که هنوز خیلی از بهمن پر خاطره فاصله نگرفته ایم، یاد شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» افتادم که الحق شعاری محوری در اداره کشور و تنظیم گونیای سیاست خارجی کشور عزیزمان بوده است.

اینکه امروز آقای لاوروف که گویا لاو ترکوندن در سقف را تخصص دارد و تشت سیاست هم به نعل و هم به میخش دیگر از بام ساختمان های بلند اوکراین به زمین افتاده است، همچنان در اوکراین بی طرف است و تنها کسی که هم در اوکراین و هم در فرانسه طرف دارد، همان اولاند مشغول معشوقه است!

ایتارتاس که برای دهه شصتی ها نامی آشناتر از بی بی سی و غیره است، مدتی است همچون دوران کودکی که بیشتر اخبار ما در داخل کشور به نقل از این خبرگزاری مخابره می شد، با آمدن بی طرفان منطقه در روسیه، دوباره فعال شده است و امواج بی طرفی را به همه جای دنیا از جمله سوریه و اوکراین و…. ارسال می کند!

در آخر نیز هیچ معلوم نشد که چه کسی در اوکراین بی طرف است. ولادیمیر ، مدودیف و یا خود لاوروف!

 

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share