رییس انجمن مفاخر معماری ایران

گیلان؛ استان سال ۹۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس انجمن مفاخر معماری ایران از انتخاب استان گیلان‌ به‌عنوان «استان سال ۹۳» خبر داد. کارگروه «ایران‌شناسی انجمن مفاخر معماری ایران» براساس برنامه‌ریزی سالانه‌ی خود از سال ۱۳۸۴ تا کنون، هر سال یک استان را به‌عنوان «استان سال» انتخاب و معرفی می‌کند تا آن استان بتواند در طول آن […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس انجمن مفاخر معماری ایران از انتخاب استان گیلان‌ به‌عنوان «استان سال ۹۳» خبر داد.

younesi (3 of 11)-1کارگروه «ایران‌شناسی انجمن مفاخر معماری ایران» براساس برنامه‌ریزی سالانه‌ی خود از سال ۱۳۸۴ تا کنون، هر سال یک استان را به‌عنوان «استان سال» انتخاب و معرفی می‌کند تا آن استان بتواند در طول آن سال پتانسیل، توانمندی و ظرفیت‌هایش را نخست به مردم همان استان، سپس به مردم ایران و در نهایت به دنیا معرفی کند. در کنار این اقدام، مدیریت شهری با همکاری و هماهنگی مقامات آن استان، برنامه‌ها را حتی در سطح کشور در طول سال اجرایی می‌کند.

از سال ۱۳۸۵ که این طرح اجرایی شده است تا کنون، استان‌های سمنان‌، زنجان‌، اصفهان‌، مرکزی‌، همدان‌، بوشهر‌ و گلستان به ترتیب هر سال به‌عنوان استان‌های سال انتخاب و برنامه‌های خود را براساس معیارهای مشخص اجرایی کرده‌اند.

علیرضا قهاری در این‌باره اظهار کرد: امسال از بین ۱۶ استان بررسی‌شده، نخست سه استان فارس‌، لرستان و گیلان جزو فهرست بررسی نهایی قرار گرفتند که پس از انجام بررسی‌های نهایی و اعلام آمادگی زودتر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری گیلان به نمایندگی از مدیریت استان، نسبت به دو استان دیگر، گیلان از سوی انجمن مفاخر معماری ایران «استان سال ۹۳» شناخته و معرفی شد.

این عضو موسس و هیئت مدیره‌ی موسسه‌ی مطالعات جهان‌ باغ ایرانی، استان گیلان را یکی از استان‌های شناخته‌شده از نظر طبیعت دانست و با معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گیلان با توجه به موقعیت قرارگیری‌اش در حاشیه‌ی دریای مازندران، بیان کرد: وجود مشاهیر و مفاخری که در طول تاریخ ایران اثرگذار بوده‌اند، گیلان را به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی و مردمی میان اقوام ایرانی شناسانده است.

او برگزاری برنامه‌هایی مانند مسابقات ورزشی‌، فرهنگی‌، سمینارهای اداری و اقتصادی‌ در سطح کشور در این استان را با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن از اقداماتی دانست که این استان باید در سال ۹۳ انجام دهد و تأکید کرد: چنین اقداماتی باعث می‌شود نام این استان در سطح کشور بیشتر از گذشته مطرح شود. همچنین پتانسیل‌های اقتصادی در کنار پتانسیل‌های فرهنگی در استان گیلان شناسانده و معرفی شوند.

او با تأکید بر این‌که مسوولان استانی گیلان در پایان بهمن‌ماه کارگروهی را به ریاست استانداری تشکیل می‌دهند تا اقدامات قابل انجام در گیلان با توجه به گنجایش استان، بررسی و سپس برنامه‌ریزی شوند‌، گفت: در پایان سال ۹۳، استانداری گیلان مانند دیگر استان‌ها «کتاب سال ۹۳» را تدوین می‌کند.

قهاری انجام چنین اقدامی در گیلان را تمرینی برای این استان دانست تا بتواند باری از دوش پایتخت کشور بردارد و اظهار کرد: استان‌ها معمولا خود را در حدی که باید، درگیر اقدامات ملی نمی‌کنند، چنین اقداماتی به استان‌ها پر و بال می‌دهد. بنابراین با امکان‌سنجی پتانسیل‌هایی که در سطح استان گیلان وجود دارد، به مرور می‌توان گیلان و دیگر استان‌ها را به‌عنوان همیاری برای کمک به پایتخت در مواقع اضطراری آموزش داد.

این مدرس دانشگاه افزود: انتخاب هر استان در هر سال می‌تواند جوانان آن استان را به خودباوری برساند که در شهر خود نیز می‌توانند فعالیت‌هایی حتی گسترده‌تر از شهرهایی مانند تهران انجام دهند و موفق شوند./ایسنا

Share