در سایه هزینه های سنگین زندگی

کوتاهی بنیاد شهید در اجرای قوانین حمایتی جانبازان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاهم اینک ۱۰۰ هزار جانباز شیمیایی ماحصل دوران دفاع مقدس در کشور دارای شناسنامه مصدومیت هستند که علاوه براین تعداد، به گفته مسئولان ۳۰۰ هزار تن دیگرنیزبا مسمومیت های خفیف ناشی ازبمباران های شیمیایی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ازمجموع مصدومان شیمیایی شناسایی شده درکشور، ۱۵ هزار تن را غیر نظامیان تشکیل می دهند که تاکنون دو هزار تن از آنان به شهادت رسیده اند.

13902_637بسیاری از جانبازان، درمناطق عملیاتی سردشت، شلمچه، آذربایجان غربی، ایلام، بخشی از خوزستان، خرمشهر و پس از آن آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد مصدوم و دست کم ۱۰ هزار تن تاکنون بر اثر بمباران این مناطق به شهادت رسیده اند.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی بسیاری گمان بردند که دوران دفاع به پایان رسیده است، اما هستند افرادی که جنگ برای آنان و خانواده هایشان به اتمام نرسیده است.

جانبازان شیمیایی و خانواده های آنان از جمله این افراد هستند، بسیاری از سربازان دوران دفاع پس از بازگشت به شهر و روستاهای خود ازدواج کردند صاحب بچه شدند و بی آنکه کسی به آن ها در مورد عواقب قابل انتقال مصدومیت شیمیایی به صورت وراثتی چیزی بگوید به زندگی عادی خود ادامه دادند.

با گذشت زمان و بروز نشانه هایی از بیماری در میان فرزندان این جانبازان، آن ها که به دنبال تعیین درصد جانبازی شیمیایی خود نبودند به دنبال تامین هزینه های درمانی خود و فرزندانش، در پیچ و خم های اداری گرفتار شدند و آن هایی که اسناد لازم برای اثبات شیمیایی بودن خود داشتند توانستند از خدمات نسبتا بهتری در مقایسه با دیگران بهره مند شود اما، باز هم این فرزندان جانبازان شیمیایی بودند که به دلیل نبود سازوکارهای قانونی، با وجود جانبازی که از بدو تولد با آن ها همراه بود بی سرو صدا به زندگی خود ادامه دادند.

ناصرشالی، یکی دیگر از این جانبازان شیمیایی است که بعد از ازدواج، به گفته پزشکان ازاثرات مخرب ژنتیکی مصدومیت شیمیایی در امان نمانده است، موضوعی که کمتر مسولی در مورد آن برنامه ریزی و چاره اندیشی کرده است.

هزینه های درمان فرزندم، آزاد انجام می شود

ناصرشالی ، به مشکلات فرزندانش وبیماری آنان که ناشی ازمصدومیت شیمیایی وی است اشاره می کند ومی گوید: با پایان یافتن جنگ، برای پیگیری روند درمانی خود به هیچ ارگان ویا سازمان دولتی مراجعه نکرده وتنها مسایل وموارد درمانی خویش را با واحد امورایثارگران ارتش پیگیر بوده است.

وی درادامه ازتامین هزینه های درمانی خود از سوی ارتش خبر داد و اضافه کرد: تمام هزینه های دارو و درمانم به صورت رایگان در بیمارستان ارتش انجام می شود ولی، ارتش هزینه های درمانی فرزندم که دچار بیماری اعصاب و روان ناشی از انتقال ژنتیکی مصدومیت شیمیایی ام شده است را تقبل نمی کند.

هزینه های درمان پسرم را آزاد پرداخت می کنم

شالی، در پاسخ به این سوال که شیمیایی شدن او چه اثراتی بر خانواده اش داشته است گفت: پسر ۲۷ ساله ام از دوران جنینی، با تشخیص پزشکان اثرات جنگ را از همان ابتدا تا کنون با خود حمل کرده است. متاسفانه اثرات این دوران، موجب بیماری اعصاب و روان او شده و نتیجه آن به گونه ای شده است که او خانه نشین شود.

وی به هزینه های درمانی فرزندش اشاره کرد و گفت: هزینه های درمان پسرم را بصورت آزاد پرداخت می کنم، چرا که سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح صرفا می تواند به فرزندان پسر با حداکثر ۲۰ سال سن خدمات رایگان درمانی ارایه کند که در حال حاضر هفت سال است که این هزینه ها به دلیل بالا رفتن سن پسرم از سوی خانواده پرداخت می شود که بسیار سرسام آور است.

این جانباز شیمیایی بااشاره به اینکه، بسیاری از جانبازان شیمیایی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، خواستار توجه مسئولان به این موضوع و مشکلات پیش آمده برای فرزندان جانبازان شیمیایی شد و افزود: انتظار داریم مسئولان مربوط، موضوع فرزندان جانبازان شیمیایی را که ناخواسته با این مشکل متولد و بزرگ شده اند را مورد توجه قرار دهند و با تصویب مقررات مناسب بخشی از آلام و مشکلات خانواده های جانبازان را برطرف کنند.

بی توجهی بنیاد شهید درحمایت از جانبازان

عضو فراکسیون ایثارگران و نماینده مردم گیلان درمجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه فرزندان جانبازان شیمیایی از مشکلات مربوط به مصدومیت پدران خود در امان نمانده اند به خبرنگار شهدای ایران گفت: بسیاری از جانبازان شیمیایی که دچار عوارض شیمیایی شده اند، ممکن است بصورت ژنیتیکی به فرزندان خود این مصدومیت را منتقل کرده باشند به گونه ای که بسیاری از این افراد در مناطق عملیاتی شیمیایی نشده بلکه سال ها پس از آن از طریق ژنتیکی با این مشکل رو به رو شده باشند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به اعتباردرنظر گرفته شده برای حمایت ازجانبازان و خانواده های شاهد اشاره کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه ای به رفع مشکلات جانباران صورت گرفته است به گونه ای که در لایحه بودجه سال آینده ، به سرجمع اعتبارات قبلی بنیاد شهید مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه با اختصاص مبلغی به خانواده های شاهد و ایثارگر می توان بخش کوچکی از مشکلات این قشر از جانبازان را به حداقل رسان گفتک می طلبد در زمینه حمایت از فرزندان جانبازان شیکیایی که تحت تاثیر منفی این مصدومیت قرار گرفته اند در برنامه ای جامع، حمایت های درمانی، بیمه ای و نیز خدماتی صورت گیرد.

نماینده گیلان از بی توجهی بنیاد شهید به مصوبات مجلس در حمایت از خانواده های شاهد و ایثارگر انتقاد کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی برنامه ها و مصوبات ارزشمندی در حمایت از این قشر به تصویب رسیده است ولی، متاسفانه مسئولان بنیاد شهید نسبت به اجرای این برنامه ها کوتاهی می کنند که این موضوع قابل قبول نیست./شهدای ایران

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share