همه چیز را درباره فرمانداران گیلان بدانید+ آخرین لیست

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  دیارمیرزا هرچند همواره یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید به دست گرفتن کلید برای باز کردن قفل های ناگشودنی اقتصاد و سیاست کشور به جای داس بوده است، اما از همان ابتدا هم موج گسترده تغییراتی در کشور به راه افتاد تا نشان دهد حتی به دست گرفتن کلید […]

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  دیارمیرزا هرچند همواره یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید به دست گرفتن کلید برای باز کردن قفل های ناگشودنی اقتصاد و سیاست کشور به جای داس بوده است، اما از همان ابتدا هم موج گسترده تغییراتی در کشور به راه افتاد تا نشان دهد حتی به دست گرفتن کلید هم مستلزم تغییر کلیدداران است. اما شاید به جرات می توان گفت گیلان در مقایسه با سایر استان ها بهره چندانی از این تغییرات نبرده است.
انتصابات اخیر در استانداری، معرفی فرمانداران جدید و بررسی نام های مطرح برای تصدی بر فرمانداری شهرستان های استان در آینده نزدیک، تغییر چندتن از مشاوران استاندار همه و همه شاید پاسخی بر این پرسش باشد که آیا گیلان سهم خود را از دولت تدبیر و امید گرفته است؟

اگر پاسخ به این سوال منفی است، چه عواملی سبب شده است تا به اصطلاح سر گیلانی ها بی کلاه بماند؟

برای پاسخ به این سوال بگذارید ابتدا نگاهی دقیق به انتصاب فرمانداران و نام های پیش رو برای تصدی بر فرمانداری ها داشته باشیم:
سید رضا جوادپور – فرماندار لنگرود- فرماندار سابق ماسال – اصولگرا

سید رضا جوادپور فرماندار سابق لنگرود در حالی سوم بهمن ماه رسما به عنوان فرماندار لنگرود معرفی شد که سابقه فرمانداری ماسال، بخشداری سنگر و بیش از دو دهه فعالیت در آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد بوده و در سال ۹۱ به عنوان فرماندار نمونه در استان گیلان انتخاب شده بود.

50ce471517006ddc1جوادپور که از نزدیکان هاشم نیا استاندار سابق گیلان بود، قرار بود در آن زمان حتی به عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان هم معرفی شود که البته در دقایق آخر یک تلفن همه چیز را به هم ریخت اما حتی این تلفن هم مانع نمی شود او را یک اصولگرا ندانیم. 

بالاخص اینکه هاشم نیا استاندار دولت اصولگرای احمدی نژاد بسیار به او علاقه داشته و بعد از آن که فشارها مانع از انتصاب جوادپور به عنوان معاون سیاسی شد، خودش با حفظ سمت سرپرستی معاونت سیاسی امنیتی را هم بر عهده گرفت!!
اما اکنون مساله حائز اهمیت برای فعالان سیاسی شهرستان ماسال بیش از آنکه رفتن فرماندار فعلی باشد، شخصی است که جایگزین وی خواهد شد.
باید دید چه کسی این پست حساس را در آینده تصاحب خواهد نمود. همین دو هفته پیش بود که شنیده هایی مبنی بر اینکه محمود شکری نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در یکی از سخنرانیهایی محلی خود در مسجد میرمحله ماسال خطاب به مردم گفت: بارها از دوتن از پاکان شهرستان ماسال خواستم که پست فرمانداری ماسال را قبول نمایند اما ایشان هر بار دست رد بر سینه من زدند؛ به گوش میرسید.

به نظر میرسد وی نیز در سدد روی کار آوردن افراد نزدیک به خط مشی خودش در این پست رایزنی هایی با استان خواهد داشت.
محمود شکری بارها و بارها نشان داده است که چندان در عزل و نصبهای  مدیریتی شهرستانهای تحت نظارت خود دخالت نمیکند. این در صورتی است که مخالفان وی بر این باورند وی توان و نفوذ لازم را برای اعمال تغییرات در منطقه را ندارد.
علاوه بر گزینه های احتمالی پیشنهادی آقای شکری برای فرمانداری ماسال در گذشته صحبتهایی در خصوص دریافت این پست از سوی بهمن فتحی عضو فعلی شورای شهر ماسال به گوش میرسید. البته خود فتحی این مضوع را تکذیب نموده است.
یکی دیگر از گزینه های  فرمانداری ماسال عابد عباسی معاون مالی مدیر کل بانک رفاه گیلان است. وی از حمایت ناصر عاشوری نماینده فعلی فومن و شفت در مجلس برخوردار است که رابطه ی حسنه ای با استاندار گیلان را داراست.

البته به نظر می رسد با توجه به مسائل خاص شهرستان ماسال فرماندار آینده ای که از سوی دکتر نجفی برای شهرستان ماسال انتخاب می شود، فردی غیر بومی خواهد بود.

علی اکبر پور اوزان  – مطرح برای فرمانداری رشت – فرماندار سابق رشت – اصلاح طلب

فرماندار دولت اصلاحات دورخیز کرده است تا پستی را که چند سال پیش به عظمتی داده بود را از وی پس بگیرد.

f5005eb2bea9c09b1
البته شایعاتی هم حکایت از آن دارد که پوراوزان در راه تصدیگری بر فرمانداری رشت با موانعی روبرو شده است و حکم وی توسط وزارت کشور به امضا نرسیده است. در هرحال هنوز هم تنها از وی به عنوان گزینه محتمل برای فرمانداری رشت نام برده می شود.

وی که مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه تبلیغات شهری به نام جام سبز می باشد، گفته می شود یکی از دارندگان مطرح تابلوهای تبلیغاتی در شهر رشت و استان گیلان بوده است که البته در این راه شراکتی هم با یکی از کارکنان اخراجی یکی از نهادهای دولتی داشته است و …

در هرحال به نظر می رسد گرایشات سیاسی پوراوزان و همچنین برخی قضایای دیگر در به وجود آمدن موانعی بر سر راه فرمانداری وی چندان هم بی اثر نبوده است.

علی فتح اللهی – فرماندار تالش – مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان – اصولگرا

7bca1a7a4737b7551   در شهرستان تالش معمای پیچیده ای وجود داشت. در این شهرستان ماهها است که پست معاونت سیاسی اجتماعی فرماندار بدون تصدی مانده است. یعنی از زمان انتصاب آقای قربانزاده به عنوان فرماندار فومن که قبل از آن این پست را در تالش عهده دار بود، تاکنون پست معاونت سیاسی فرمانداری تالش بدون تصدی بوده است.

اخیرا نیز فرماندار و معاون عمرانی فرمانداری تالش بازنشسته شدند البته شادکام معاون عمرانی فرمانداری تالش پس از ۳۶ سال ونه روز خدمت در وزارت کشور بازنشسته شده و خداحافظی کرد. ولی شعبانی فرماندار تالش تا معرفی فتح اللهی در پست خود باقی ماند.

فتح‌اللهی که سابقه شهرداری لیسار و معاونت عمرانی فرمانداری تالش را در کارنامه دارد، پیش از این معاون مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان بود. وی که این بار به عنوان فرماندار تالش معرفی شده است، از نیروهای مورد وثوق هاشم نیا بوده و در دولت اصولگرای احمدی نژاد هم پست های حساسی در حوزه استانداری و فرمانداری داشته است.

البته گفته می شود شکری، نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری این شهرستان سخت در تلاش بود که علی فتح الهی را که مورد حمایت گروههای اصولگرا شهرستان نیز بوده است، به عنوان فرماندار تالش منصوب نماید که البته در این راه هم موفق بود.

فتح اللهی که هم اکنون یکی از کارشناسان استانداری نیز می باشد،گفته می شود به زودی جایگزین سید عیسی مهدوی در سمت مدیرکل روستایی استاندار گیلان هم خواهد شد.

برای معاونت عمرانی فرمانداری تالش که حالا بدون معاون مانده است، مهندس نادر خوارزمی از نیروهای وزارت کشور که سابقه شهرداری در رودبار و ریاست اداره راه و بخشداری حویق را در کارنامه دارد، معرفی شده ومورد حمایت نیروهای اعتدالگرای این شهرستان است.

سید محمد احمدی – فرماندار رودبار – معاون اداره‌کل اقتصادی استانداری گیلان – اصولگرا

25028760de775d4d1 سیدمحمد احمدی از نیروهای باتجربه وزارت کشور در گیلان است که مسئولیت اداری و مالی فرمانداری رشت، معاون اداره‌کل اداری و مالی استانداری گیلان و سرپرستی این اداره‌کل را برعهده داشت.

احمدی معاون اداره‌کل اقتصادی استانداری گیلان بود و رئیس هیئت دو و میدانی گیلان و از مدیران متعهد و ارزشی استان است. وی را می توان همانند خسته بند یکی از مدیران ورزشی دوشغله استان دانست.

وی علیرغم تاکید فراوان امام جمعه این شهر که خواهان برسرکار ماندن رجبی فرماندار فعلی رودبار بود، بر پست فرمانداری رودبار تکیه زد.

احمدی برای کسب اکثریت آرا در هیئت دوومیدانی استان گیلان هم با چالش هایی روبه رو بود. بهمن سال ۹۲ دوره اول چهار ساله مدیریت وی بر هیئت دوومیدانی گیلان تمام شده بود اما بخاطر اختلافی که با بابایی مدیرکل وقت ورزش و جوانان استان گیلان پیدا کرده بود برگزاری مجمع ۹ ماه به تعویق افتاد تا در نهایت با برکناری بابایی این مهم در اول مهر ماه سال جاری برگزار شد و احمدی علیرغم شایعات مالی فراوانی که بابایی علیه وی راه انداخته بود مجددا کرسی هدایت این هیئت را بدست گیرد. البته با اتفاقاتی که برای مدیرکل وقت ورزش و جوانان پیش آمده مشخص گردید که این اتهامات به احمدی تا چه حد صحت داشته است.

 غلامحسین رجبی – فرماندار صومعه سرا – فرماندار سابق رودبار – اصولگرا

در شهرستان صومعه سرا گفته می شد آقایان مومن زاده و محمود قاسمی نژاد کاندیداهای مورد حمایت اعتدالگرایان این شهر برای فرمانداری وجایگزینی میرزا حسینعلی زاده فرماندار این شهرستان می باشند. از سویی دیگر گفته می شد نماینده این شهرستان هم در تلاش بود در راستای خصوصی سازی های اخیر، محمد رضا خصوصی، برادر خود را به عنوان فرماندار این شهرستان به استانداری تعرفه نماید.

70a3f61ce157062a1در هر حال رجبی، با کارنامه ای که در آن فرمانداری رودبار، معاونت مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گیلان، معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری رشت و مسئولیت دبیرخانه شورای تأمین استان به چشم می خورد، به عنوان فرماندار صومعه سرا انتخاب شد تا بگوییم صومعه سرا هم یک فرماندار اصولگرا را در راس امور میبیند.

البته از همین حالا هم می توان پیش بینی کرد رجبی با توجه به گستره وسیع خصوصی سازی در شهرستان صومعه سرا در تعامل با نماینده این شهرستان کار سختی را در پیش رو داشته باشد. بالاخص اینکه گفته می شد خصوصی قصد داشته است تا برادر خود را به عنوان فرماندار صومعه سرا بگمارد.

البته چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین مسعود داودی امام جمعه رودبار در خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه دفاع جانانه از رجبی کرده و خواهان ادامه حضور وی در این شهرستان شده بود.

وی گفته بود: در مورد فرماندار قبلی گفتیم که فرماندار را عوض نکنید ولی عوض کردند. در مورد رجبی که واقعا خوب عمل می کند باز هم می خواهند همان کار را تکرار کنند. در واقع عدم تدبیر مدیریت به ضرر شهرستان است و به رودبار آسیب می‌زند.

موضوع به اینجا هم ختم نمی شود چراکه ظاهرا عملکرد رجبی در این ۱۰ ماه چنان دندان گیر!!! بوده است که تالشی ها را هم وسوسه کرده بود تا وی را به دیار خود ببرند و از توانایی های ایشان بهره مند گردند. در هر حال صومعه سرا ایستگاه پایانی رجبی بود.

سیروس شفقی – مطرح برای فرمانداری آستارا – رئیس گروه امور شهری استانداری گیلان – اعتدال

سیروس شفقی به عنوان گزینه قطعی فرمانداری آستارا به وزارت کشور معرفی شده است.

رئیس گروه امور شهری استانداری گیلان، شهردار تالش به مدت هفت سال، عضو شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوابق سیروس شفقی است.

وی دارای کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و مدرس دانشگاه‌های گیلان بوده و به زودی به عنوان فرماندار آستارا معرفی می‌شود.

وی که همزمان با مطرح شدن نامش مورد هجمه شدید برخی از رسانه ها در فضای مجازی هم قرار گرفت، همچنان نامش به عنوان محتمل ترین گزینه بری فرمانداری آستارا مطرح می شود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که وی مورد حمایت حزب کارگزاران و حزب منحله مشارکت در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بود که البته به نظر همین حمایت هم منجر به رد صلاحیتش شده بود.

یونس محمودی – مطرح برای فرمانداری شفت – بخشدار اسبق بخش مرکزی رشت – اعتدال

شفت که فرمانداری اصولگرا و جوان به نام جواد شفیعی را در راس امور فرمانداری می بیند، این بار می رود تا بخشدار اسبق رشت را که از قضا مورد حمایت ستاد دکتر روحانی هم می باشد، به عنوان فرماندار بشناسد.

البته در کنار نام یونس محمودی، نام هایی همچون سید جلال سید محمدی ،محمود باقری و … هم شنیده می شود.

حسین اسماعیلیان – مطرح برای فرمانداری آستانه – مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری – اصولگرا

esmaeilian  حسین اسماعیلیان فرماندار سابق شهرستان سیاهکل ، در واپسین روزهای مانده به انتخابات ریاست جمهوری طی حکمی از سوی کیهان هاشم نیا استاندار گیلان ، به عنوان مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استان گیلان منصوب شد.

وی که قبل از آن فرماندار شهرستان سیاهکل بود، در کارنامه کاری خود معاونت فرمانداری شهرستان لاهیجان را نیز دارد.

در هر حال از وی به عنوان گزینه محتمل برای فرمانداری آستانه اشرفیه نام برده می شود. اسماعیلیان در زمان استانداری سعادتی فرماندار سیاهکل شد و با روی کار آمدن هاشم نیا در استانداری گیلان، در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۹۱ کلید ورودی فرمانداری سیاهکل را به حسنعلی حاجتی داد.

البته در هم زمان که زمزمه های تودیع اسماعیلیان از فرمانداری سیاهکل مطرح بود، صحبتهایی نیز از انتصاب وی در سمت فرمانداری آستانه اشرفیه به گوش می رسید که به نظر حالا قرار است که محقق شود.

اسماعیلیان در آخرین پیام خود به مردم سیاهکل گفته بود «امیدوارم مردم سیاهکل و دیلمان حق واقعی خود را بگیرند»

گفتنی است که اسماعیلیان جانباز جنگ تحمیلی است و در یک خانواده ارزشی و انقلابی بزرگ شده است، پدر وی نیز حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلیان امام جمعه فقید بندر کیاشهر بود.

برادران وی، ابراهیم اسماعیلیان در سال ۱۳۶۵ در سن ۲۲ سالگی در منطقه حاج عمران با عنوان بسیجی، محمد اسماعیلیان در سال ۱۳۶۱ در سن ۲۲ سالگی در منطقه عین خوش با عنوان بسیجی و مهدی اسماعیلیان ۲۲ ساله در سال ۱۳۶۱ در منطقه سقز با عنوان سرباز به شرف شهادت نایل شد.

لازم به یادآوری است دو جانباز جنگ تحمیلی، یک آزاده و سه رزمنده دفاع مقدس از دیگر افتخارات این خانواده معظم شهید می باشد.

عیسی مهدوی – مطرح برای فرمانداری بندرانزلی – مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان- اصولگرا

mahdaviمهدوی در حال حاضر مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان، عضو غیر موظف هیات مدیره منطقه آزاد بندرانزلی و رئیس هیئت ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی‌محلی گیلان می باشد و بنظر می رسد انتخاب ایشان از سوی استاندار با هدف صورت گرفته بدلیل اینکه شهرستان بندر انزلی با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی بندرانزلی قرار دارد و نیز این شهر یک شهر ورزشی محسوب می شودمی بایست فرمانداری سکان هدایت آن را برعهده گیرد که علاوه بر اشراف به کارهای عمرانی در کار اقتصادی و ورزشی هم دارای تجربه و تبحر خاصی باشد.

به همین دلیل بنظر می رسد از بین گزینه های موجود سید عیسی مهدوی بعنوان فرماندار بندرانزلی از سوی استاندار محترم گیلان انتخاب شده باشد.

اما شنیده ها حاکی از این است که ظاهرا در ابتدا مهندس مهدوی تمایلی برای حضور در فرمانداری بندرانزلی نداشت اما اصرار استاندار و جناب آقای خسته بند نماینده مردم بندرانزلی در مجلس او را راضی به قبول این مسئولیت کرد حال باید صبر کرد و دید که چه وقتی وزیر کشور حکم فرمانداری بندرانزلی را بنام آقای مهدوی صادر می کند.

فرهاد کرمی – مطرح برای فرمانداری لاهیجان – مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گیلان- اصولگرا

karami  در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۱،هاشم نیا استاندار وقت، فرهاد کرمی را به‌عنوان مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان منصوب کرد. وی که خرداد ماه سال جاری به‌ وسیله استاندار سابق گیلان از همین مسئولیت برکنار شده بود، سابقه مدیرکلی اداری و مالی استانداری و همچنین شهردار شهرهای چابکسر، لشت نشاء، سنگر، رودبار و آستارا را در کارنامه کاری خود دارد. از خرداد ماه سال جاری حسنعلی حاجتی که پیش از این معاون حراست استانداری گیلان بود، جایگزین فرهاد کرمی در اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری شده بود.

البته گزینه اول برای تصدیگری فرمانداری لاهیجان، خداداد قنبرزاده شهردار فعلی رودسر بوده است که بعد از مخالفت شورای اسلامی شهر رودسر با استعفای وی از شهرداری رودسر، حضور او در فرمانداری لاهیجان منتفی شده بود. شنیده شده بعضی از شخصیت های بزرگ گیلان و لاهیجان هم با انتصاب کرمی مخالف هستند.

شاید تا به این جای کار و با توجه به گرایشات سیاسی فرمانداران بتوان گفت چندان هم پیش بینی های قبلی درست از آب درنیامده اند.

هشدارهای پی در پی بزرگان اصولگرایی استان نسبت به انتصاب فرمانداران و تشکیل آن چه که برخی آن را حلقه فتنه می خواندند به گرد استاندار گیلان، نبود نیروی با تجربه که البته از نظر گرایش سیاسی هم همسو با حزب توسعه و عدالت باشد را می توان از مهمترین دلایل اثرگذار در انتخاب فرمانداران گیلان دانست.

*لازم به ذکر است جز فرماندارانی که رسما معارفه شده اند، بقیه اسامی تنها در حد شنیده های مطرح شده پیرامون نام فرمانداران می باشد./خزرآنلاین

Share