نوبخت:اقتصاد ایران در سال ۹۳ از رکود خارج می شود

سخنگوی دولت در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور گفت: اقتصاد ایران در سال ۹۳ از رکود خارج می شود.   محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۹ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات بودجه سال آینده کل کشور گفت: با توجه به کار فشرده و مضاعفی که طی […]

سخنگوی دولت در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور گفت: اقتصاد ایران در سال ۹۳ از رکود خارج می شود.

 nobakht_thum محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۹ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات بودجه سال آینده کل کشور گفت: با توجه به کار فشرده و مضاعفی که طی ۵۰ روز گذشته بعد از ارائه لایحه بودجه سال ۹۳ توسط دولت به مجلس انجام شد، نمایندگان به صورت انفرادی، جمعی از تشکل های کمیسیون های تخصصی و نهایتاً کمیسیون تلفیق به پیشنهاد دولت توجه کرده و به آن رسیدگی کردند.

معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه امروز خدمت نمایندگان برای تصویب قرار گرفت لایحه دولت نیست، بلکه کار مشترک بین قوه مجریه و قوه مقننه است.

وی ادامه داد: آیین نامه داخلی مجلس برای اینکه کار لایحه به انجام برسد، مسیری را قائل شد و نمایندگان انفرادی و جمعی مواردی را که داشتند، مطرح کردند و با اصلاحاتی که مجلس و کمیسیون تلفیق انجام داد، لایحه به صورت فعلی درآمده است.

نوبخت افزود: تفاوت گزارش امسال با سنوات گذشته که حداقل با ۱۶ بودجه ای که من در تدوین و رسیدگی به آنها نقش داشتم با گزارش امسال این است که دولت در خصوص پیشنهادهای منطقی از کمیسیون های تخصصی و تلفیق مقاومت غیرمنطقی انجام نداد و این تلاش ها برای بهبود لایحه بودجه با استقبال معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: امروز قرار نیست تصمیم نهایی درباره لایحه بودجه سال ۹۳ در مجلس اتخاذ شود، بلکه نسبت به کلیات آن رأی گیری انجام شود تا بدانیم آیا این کلیات قابل رأی دادن است یا خیر؟

معاونت راهبردی رئیس جمهور افزود: نمایندگان که طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کرده اند که از منافع مردم دفاع کنند، اگر احساس کردند آن ابزاری که در بودجه برای قانونگذار برای بررسی بودجه در نظر گرفته را ندارد تا فرصتی که من پشت تریبون هستم در مورد آن سوال کنند و اگر سوال هم ندارند به آن رأی ندهند و انتظار من این است اگر درخصوص کلیات بحثی ندارند بدون هر گرایشی نسبت به ایفای وظیفه خطیر نمایندگی خود اقدام کنند.

نوبخت گفت: لایحه بودجه طبق بند ۳۳ سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه که ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است، وظیفه مهمش این است که باید ملهم از سند فرادستی بودجه یعنی برنامه تبعیت کند، اگر این لایحه و گزارشی که کمیسیون تلفیق فراهم کرده، نتواند یک ترکیبی از برنامه پنجساله را در سال ۹۳ را داشته باشد، قطعاً کلیاتش مردود است.

این مقام مسئول دولت یازدهم یادآور شد: یکی از مواردی که در ماده ۲۳۴ تصریح شده، رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، اشتغال و کاهش بیکاری و نهایتاً تورم است و در مورد دیگر قطع وابستگی و رهایی از درآمدهای نفتی خواهد بود و مسئله دیگر در آن گسترش پایه های مالیاتی و ایجاد سیستم اجتماعی است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ اقتصاد ایران پس از چند سال از رکود خارجی می شود و در این سال شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

معاونت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: به رغم تاکید مقام معظم رهبری در رشد اقتصادی کشور و تسریع این موضوع در برنامه پنجم توسعه کشور برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد متاسفانه در ۲ سال گذشته رشد اقتصادی کشور منفی بوده است./خانه ملت

Share