میلیون ها گیلانی در معرض خطر ابتلا به نوعی بیماری انگلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نتایج بررسی ها نشان می دهد که شش میلیون نفر از ایرانیان در معرض خطر ابتلا به نوعی بیماری انگلی به نام «فاسیولیازیس» هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نتایج بررسی ها نشان می دهد که شش میلیون نفر از ایرانیان در معرض خطر ابتلا به نوعی بیماری انگلی به نام «فاسیولیازیس» هستند.
بر اساس نتایج این بررسی، استان گیلان یکی از کانون های مهم اندمیک این بیماری در جهان به شمار می آید.بر اساس این پژوهش، استان های گیلان، مازندران، تهران، کرمانشاه، اردبیل، خوزستان و لرستان به ترتیب بیشترین شیوع ابتلا به فاسیولیازیس را داشته اند که اغلب موارد بیماری به استان گیلان به ویژه شهرستان انزلی مربوط است.
فاسیولیازیس
فاسیولیازیس نوعی بیماری انگلی است که از طریق دو گونه ترماتود کبدی از جنس فاسیولا در انسان و دام به وجود می آید و علاوه بر ابتلا و ایجاد عوارض مختلف در انسان، لطمات اقتصادی شدیدی به صنعت دامپروری وارد می کند.

بر اساس یافته های این پژوهش، ۸۵درصد مبتلایان در مناطق شهری و ۱۵درصد هم در مناطق روستایی زندگی می کنند. همچنین گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال بیشترین ابتلا به این آلودگی و گروه سنی زیر ۱۰ سال کمترین آلودگی را داشتند.نتایج این تحقیق نشان می دهد که درد شکم، میالژی، ضعف و بی حالی، درد شانه و خارش از علایم بالینی در این بیماران است که در بیشتر مبتلایان، مصرف سبزی های معطر محلی مثل چوچاق، خالیواش، نعناع محلی، شاهی، زیتون پرورده و سایر سبزی های آبی و مصرف آب های غیرمطمئن گزارش شده است./برنا

Share