مهندس جعفرزاده:در مسیر توسعه،استفاده از پتانسیل بانوان امری ضروری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهندس جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با برخی از بانوان فعال در عرصه فرهنگی اجتماعی استان گیلان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست که با حضور خانم ها بوذری، دکتر حساس خواه، دکتر فرج پوری، میرحبیبی، مهدی زاده، قدیمی و اسمعیلی پور برگزار شد، مهندس […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهندس جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با برخی از بانوان فعال در عرصه فرهنگی اجتماعی استان گیلان دیدار و گفتگو کرد.

29208در این نشست که با حضور خانم ها بوذری، دکتر حساس خواه، دکتر فرج پوری، میرحبیبی، مهدی زاده، قدیمی و اسمعیلی پور برگزار شد، مهندس غلامعلی جعفرزاده ضمن تاکید بر بررسی فرصت ها و تهدیدهای حضور زنان در عرصه های مختلف تاکید کرد: حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی زمینه پیشبرد اهداف توسعه کشور و استان را فراهم می کند.

وی با تاکید بر جمع آوری بانک اطلاعاتی بانوان در حوزه های مختلف خاطرنشان کرد: در برخی عرصه ها از جمله تحصیل، دختران و زنان ما موفقیت خود را اثبات کرده اند اما به دلیل نبود شغل در حال حاضر حجم عظیمی از این پتانسیل در خانه ها محبوس است و در مسیر توسعه، استفاده از این پتانسیل امری ضروری است.

جعفرزاده با اشاره به تنوع مسائل مربوط به زنان و خانواده یادآور شد: بررسی مسائل خانواده نشان می دهد که موارد مختلفی در این خصوص وجود دارد که از آن جمله می توان به بحث سیاستگذاری در حوزه بعد خانوار اشاره کرد، چرا که سالیان متمادی سیاست کشور مبتنی بر سیاست تنظیم و کنترل جمعیت بوده و اکنون بر محور افزایش جمعیت بنا نهاده شده است.

وی خواستار فراهم کردن شرایط حضور زنان در عرصه های مختلف اجرایی شد و گفت: در تمامی دوران خدمتم به توانایی زنان در عرصه های مختلف اعتقاد داشته ام.

در ادامه این نشست، زهرا بوذری رییس ستاد بانوان دکتر روحانی در استان گیلان با اشاره به تاثیر حضور زنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: تاثیر حضور زنان در عرصه های مختلف و در مقاطع مختلف زمانی نشان می دهد که اعتقاد به انجام بهینه امور توسط زنان به اثبات رسیده است، با این وجود هنوز درخصوص چگونگی حضور و جایگاه آنان به طور مناسب بسترسازی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر می بایست تلاش مضاعفی برای فراهم کردن بستری مناسب برای حضور بانوان انجام شود و در این راستا نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی بانوان و امکان سنجی و نیاز سنجی مسائل آنان اقدام شده است.

مهدی زاده، از فرهنگیان با سابقه نیز با اشاره به قوانین مصوب در سال های اخیر یادآور شد: متاسفانه روند مصوبات اخیر در لوایح مربوط به خانواده و زنان، سیر خوبی را در جهت حمایتی طی نکرده است که امید است مورد بازنگری قرار گیرد.

دکتر حساس خواه عضو هیات علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: توسعه دانش و تخصص در بین زنان، علاقمندی دختران به تحصیلات عالی و تکمیلی به طوری که در حال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها را دختران و زنان تشکیل می‌ دهند، نیز بخشی از حضور زنان در جامعه‌ است که متاسفانه برای بعد از آن برنامه ریزی مناسبی انجام نشده است .

میر حبیبی دیگر عضو حاضر در این نشست گفت: حضور زنان در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری با فراز و نشیب های بسیار زیادی از گذشته تاکنون همراه بوده است که امید است شناسایی راههای رفع این معضلات در اولویت قرار گیرد.

دکتر فرج پوری نیز با اشاره به مسائل سلامت زنان تصریح کرد: مسائل مختلفی در حوزه های سلامت جسم و روان بانوان به عنوان نیمی از پیکره جامعه وجود دارد که عدم توجه به آنان، به کل جامعه آسیب می رساند.

فاطمه قدیمی رئیس ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت نیز در ادامه این نشست ضمن تشریح مسائل مربوط به زنان یادآور شد: این مسائل در دو حوزه قانون گذاری و اجرا دسته بندی می شود که متاسفانه در این زمینه با نقصان هایی روبرو هستیم و امید است در هر دو حیطه چه در وضع قوانین و چه در هنگام اجرای آنها با بهترین رویکرد مواجه باشیم .

وی افزود: مهیا کردن زمینه های حضور زنان در شاخص های مختلف توسعه، علاوه بر کارکرد زیربنایی، رتبه کشور را در آمارهای جهانی در شاخص های توسعه نیز بهبود می بخشد./ایسنا

Share