کمپین انصراف از یارانه نقدی

معروف‌ترین چهره‌هایی که یارانه نمی‌خواهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در دولت احمدی نژاد ۱۴ وزیر و معاون او به صورت نمادین از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند تا راه را برای انصراف اقشار ثروتمند باز کنند اما پیش بینی احمد توکلی درست از آب در آمد که گفته بود کسی از دریافت یارانه انصراف نمی دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  سال۸۹ یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم محمود احمدی نژاد با یکی از اصلی ترین مشکلات دوران ریاست جمهوری خود مواجه شد، مشکلی که خود نتوانست حل کند و به عنوان  میراثی از دولت او برای دولت روحانی ماند. ادامه اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها و پرداخت پول به مردم، لازم بود بخشی از بدنه جامعه از قطار یارانه ها پیاده شوند، شناسایی این افراد با توجه به عدم شفافیت اطلاعات در ایران کار ساده ای نبود و نیست. در همان مقطع اگرچه احمدی نژاد گفته بود با کسانی که توانمند هستند مکاتبه کرده و از آن ها خواهش می کنیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند اما عملا هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

1974664_654

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد از اولین کسانی بود که سال ۸۹ از دریافت یارانه انصراف داد

وزیران و معاونان دولت احمدی نژاد اردیبهشت ماه سال ۸۹ در یک حرکت نمادین اعلام کردند که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند خواستند ثروتمندان را ترغیب به انصراف از دریافت یارانه نقدی کنند اما پیش بینی احمد توکلی نماینده مردم تهران نزدیک به واقع بود که گفته بود کسی از دریافت یارانه انصراف نمی دهد.
محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی وقت احمدی نژاد از اولین کسانی بود که از دریافت یارانه انصراف داد و گفت که به عنوان یک شهروند این فرم  اطلاعات اقتصادی را پر می کنم اما با این حال متقاضی دریافت یارانه نقدی نیستم و از دریافت یارانه نقدی انصراف می دهم.
شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد و محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت احمدی نژاد، لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز از کسانی بودند که با وجود تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار، از دریافت یارانه نقدی انصراف می دهند.
حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات، سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع، صادق محصولی وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی، محمد عباسی وزیر سابق تعاون، علی سعیدلو رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، مصطفی محمدنجار وزیر سابق کشور، سید مرتضی بختیاری وزیر سابق دادگستری، مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران و علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی به این جمع پیوستند اما این اتفاق نتوانست زنجیره انصراف از یارانه را تکمیل کند و در همانجا قطع شد.

1974665_467

 حداد عادل از جمله نمایندگانی است که گفته است یارانه نمی گیرد

همه نمایندگان انصراف بدهند
۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس یارانه می گیرند. این خبری بود که در بحبوحه تلاش دولت روحانی برای حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه منتشر شد. بسیاری از نمایندگان شاخص مجلس اما اعلام کردند که در زمره ۱۴۰ نماینده مجلسی هستند که یارانه نمی گیرند. از جمله این ها  غلامعی حداد عادل  بود که اعلام کرد یارانه نمی گیرد و توصیه کرد که بهتر است اقشاری که نیاز واقعی به گرفتن یارانه ندارند از دریافت یارانه به صورت داوطلبانه انصراف دهند تا صرفه‌جویی‌ها برای توسعه کشور هزینه شود. سه روز پیش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دولت پیشنهاد کرد که یارانه افرادی که درآمد سالانه‌شان بالای ۲۰ میلیون تومان می‌باشد، حذف شود و ثروتمندانی که یارانه می‌گیرند، ۳ برابر یارانه دریافتی جریمه شوند. براساس این پیشنهاد عین ۲۹۰ نماینده مجلس باید از دریافت یارانه انصراف بدهند.
سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار و حسن‌آباد به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی  آخرین فیش حقوقی خود در مهر ماه امسال را در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داده بود که بر این اساس درآمد یک نماینده مجلس ماهیانه به طور متوسط، ۳۲ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال؛ ۳ میلیون و ۲۹۳ هزار ریال، درآمد دارد.

1974666_326

این فیش حقوقی نشان می دهد که براساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق همه نمایندگان باید از دریافت یارانه انصراف بدهند
براساس این فیش ریز دریافتی این نماینده به این شرح است:
حقوق پایه:  ۳۰ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۵۰۰ ریال؛ معادل ۳ میلیون و ۹۳ هزار و ۴۵۰ ریال

عائله‌مندی:  یک میلیون و۲۰۷ هزار و ۲۰۰ ریال؛ معادل ۱۲۰ هزار و ۷۲۰ ریال

روندماه قبل: ۷۴۴ ریال

حق اولاد: ۶۰۳ هزار و ۶۰۰ ریال؛ معادل ۶۰ هزار و ۳۶۰ ریال

حق ایثارگری و جانبازی: یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۸۰۰ ریال؛ ۱۳۰ هزار و ۷۸۰ ریال

جمع مزایا: ۳۴ میلیون و ۰۵۳ هزار و ۸۴۴ ریال؛ معادل ۳ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۳۸۴ ریال

1974667_166

فاطمه دانشور یکی از ثروتمندترین زنان ایران  و عضو شورای شهر تهران است که گفته است از دریافت یارانه نقدی انصراف می دهد
شورای شهری ها انصراف بدهند
یکی از ثروتمندترین زنان ایران عضوی شورای شهر تهران هم هست. فاطمه دانشور در جلسه روز سه شنبه شورای شهر رسما اعلام کرد که به کمپین انصراف از دریافت یارانه پیوسته و از همکارانش هم خواست که این کار را بکنند. البته توصیه او شاید خیلی به مذاق همکارانش خوش نیامد. بعد از این پیشنهاد بلافاصله احمد دنیامالی – عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفت: فقط شما نبوده‌اید که به این موضوع فکر کرده‌اید بلکه ما نیزاز خیلی قبل‌تر انصراف خود را اعلام کرده‌ایم و محض اطلاع شما تعداد زیادی از اعضا از پیش انصراف داده‌اندمهدی چمران هم به شوخی به او گفت: خوب شد که شما نگرفتید.

1974668_831

 

بعد از انتشار خبر انصراف روحانی از دریافت یارانه، یک منبع دولتی گفت که او هیچ وقت یارانه نمی گرفته است
روحانی پیش قدم شد
انصراف نمادین حسن روحانی رئیس جمهور هم خود حاشیه هایی داشت. روز گذشته اعلام شد که او به کمپین انصراف یارانه نقدی که توسط مسعود نیلی مشاور ارشد رئیس جمهوری راه انداز شده است پیوسته و رئیس جمهور به عنوان اولین نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده است. این خبر واکنش های مختلفی را به همراه داشت از جمله اینکه سوال پیش آمد که مگر روحانی تاکنون یارانه دریافت می کرد؟ اینچنین هم بود که  یک منبع نزدیک به دفتر رییس جمهوری خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری های داخلی مبنی بر انصراف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از دریافت یارانه را بی اساس خواند و تاکید کرد: رئیس جمهوری از ابتدا برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده است که اکنون انصراف دهد./مهر

لازم به ذکر است که مهندس جعفرزاده نماینده مردم رشت نیز از دریافت یارانه نقدی انصراف داده است.

 

Share