سخنگوی دولت در نشست خبري

معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور موظف به تامین اعتبارات برای جبران خسارات بارش برف گیلان و مازندران شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در نشستی با خبرنگاران مصوبات امروز جلسه هیات دولت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در نشستی با خبرنگاران مصوبات امروز جلسه هیات دولت را تشریح کرد.

nobakhtوی با یادآوری ارتباط مستمر استانداران دو استان حادثه دیده با دولت افزود: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری موظف شد اعتبارات مورد نیاز این دو استان را برای جبران خسارات اولیه و امداد رسانی تامین کند و بعد از احصای آن منابع لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

سخنگوی دولت با بیان این که جلسه امروز دولت به موضوعات اجتماعی و اقتصادی کشور اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: نخستین موضوع این جلسه رخداد بارش سنگین برف در استان های گیلان و مازندران بود که گزارشی از این رخداد به رییس جمهوری ارایه شد.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به تاکیدی که برای حضور مسوولان کشوری در این دو استان شده است در حال حاضر وزیران راه وشهرسازی و نیرو در این استان های مازندران و گیلان حضور دارند تا بخش نخستین کمک رسانی را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: در جلسه امروز هیات دولت، وزیر کشور گزارشی از شورای عالی مدیریت بحران ارایه کرد، بارش سنگین برف مشکلات زیادی برای رفت و آمد مردم، بخش های کشاورزی و دامداری و حتی در واحدهای مسکونی در این دو استان ایحاد کرده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند مساعدت و همراهی بود که رییس جمهوری درجلسه امروز از همه دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح و مردم که در امدادرسانی کمک کردند، تشکر کرد.

نوبخت یادآور شد: تمامی دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح و مردم با همکاری و همراهی ارزشمند، توانستند بار این مشکلات را سبک کنند.

وی افزود: رییس جمهوری همچنین از استان های همجوار گیلان و مازندران که به عنوان استان های معین در امداد رسانی مشارکت داشتند، تقدیر کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که همه دستگاه ها در امداد رسانی و ارایه خدمات بسیار مجدانه فعالیت می کنند، اضافه کرد: وزیر نفت هم در این جلسه گزارشی درباره گاز رسانی به این مناطق ارایه کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به این مساعی پیش بینی می شود کار امداد رسانی در دو روز آینده به اتمام برسد.

وی یادآور شد: فاز دوم امدادرسانی برای جبران خسارات وارده به ابنیه و تاسیسات مناطق آسیب دیده ناشی از بارش برف آغاز می شود.

وی اظهارداشت: رییس جمهوری همچنین به دستگاه های ذیربط ماموریت داد گزارشی از خسارات وارده به بخش های کشاورزی، صنعت و امکانات عمومی تهیه کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: حضور مسوولان در جمع مردم باید ادامه یابد و با تدبیر مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد.

نوبخت ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که این نزولات جوی منشا رحمت الهی است و نگرانی های منابع آبی کشور را تا حدی برطرف می کند.

** مقابله با آلودگی هوا در دستور کار دولت

وی همچنین به معضل آلودگی در کلان شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: آلودگی در شهرهای بزرگ، نیازمند برنامه ریزی است که باید نسبت به کاهش آلاینده ها به صورت جدی وارد کار شویم .

سخنگوی دولت یادآور شد: بخشی از جلسه امروز هیات دولت به موضوع آلودگی هوا اختصاص یافت.

ربیعی مسوول ساماندهی توزیع سبد کالا شد

محمد باقر نوبخت اظهار داشت : علی ربیعی برای وحدت مدیریت بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توزیع سبد کالا مامور شناسایی و اجرا شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصریح کرد: براساس مصوبات گذشته دولت تا پایان سال باید در دو مرحله دو سبد کالا را تقدیم جامعه هدف کنیم.

نوبخت توضیح داد: با توجه به نوع نگاه دولت و اهمیت دادن به موضوع سلامت و امنیت غذایی، مقرر شد دولت برای توزیع شیر رایگان در مدارس، ثابت نگه داشتن قیمت لبنیات و توزیع سبدکالا اقدام کند.

وی ادامه داد: در این راستا جامعه هدف ابتدا مددجویان کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی بودند اما بحث هایی برای گسترش جامعه هدف مطرح شد.

وی به اضافه شدن کارکنان دولت و کارگران به جامعه هدف خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیات دولت این موضوع مطرح شد که به عنوان یک پاداش و یک نوع عیدی که هر سال پرداخت می شود، این کار برای کارکنان دولت اعم از لشگری، کشوری، بازنشسته و شاغل گسترش یابد و در کنار آن برخورداری کارگران نیز اضافه شد.

وی با بیان این که با همه تنگناهایی که در منابع خزانه وجود دارد، منابع این سبد تامین شد، افزود: دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به گسترده تر شدن جامعه هدف برنامه ریزی لازم را انجام دادند.

سخنگوی دولت با مشکلات ایجاد شده در توزیع سبد کالا اشاره کرد و توضیح داد: مشکلات در این مسیر که به نوعی هدیه کالا به مردم حایز اهمیت است باید به سرعت برطرف شود.

نوبخت با بیان این که به همین دلیل در جلسه امروز دولت، رییس جمهوری، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسوول ساماندهی توزیع سبد کالا کرد، گفت: قرار شد وزیر تعاون اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات موجود در این بخش به سرعت بر طرف شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد که از مردم خوب و با فرهنگ انتظار داریم که مقداری مساعدت کنند.

نوبخت ادامه داد: عده ای هم شایسته سبد کالا دریافت بودند که دریافت نکردند، آقای ربیعی و همکاران وی در این باره مطالعه کافی خواهند داشت تا در این کار تضعیف نشویم.

** حل مشکلات بین المللی دولت را از سفره زندگی مردم غافل نکرد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توزیع سبد کالا و شیر رایگان به این دلیل است که دولت در کنار پرداختن به مسایل اساسی، مشکلات و تنگناهای موجود در اقتصاد ایران به معیشت مردم هم توجه دارد.

نوبخت افزود:رفع تحریم های ظالمانه یکی از برنامه های اساسی دولت بود که از نخستین روزها به آن پرداخت.

وی اظهار داشت: اما دولت همراه با حل مشکلات اساسی اقتصادی از طریق گفت و گو واستیفای حقوق ملی در مذاکرات ژنو به دنبال حل مشکلات مقطعی هم است.

سخنگوی دولت یادآور شد: نگاه به روابط بین الملل و عرصه سیاست خارجی، دولت را از سفره مردم و معیشت عده ای از شریف ترین مردمان که از نظر مالی در تنگنا هستند، غافل نکرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت به همین جهت بر آن شد تا در کنار آن مسایل، به توزیع سبد کالا و مباحث تامین غذا برای بخشی از اقشار جامعه هم اقدام کند.

وی همچنین گفت: از مردم انتظار داریم در فروشگاه های عرضه سبد کالا با مقداری تعنی حضور یابند، البته خیلی جالب است وقتی بحث یک روز سینما و توزیع کالا است صف تشکیل می شود. اگر قرار است جمعیت را بیشتر کنیم به همین صف ها باید نفرات بیشتری بیفزاییم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: حتی اگر امکان اجرای این طرح به صورت مرحله ای وجود داشته باشد باید کارهایی در راستای رفع نقص انجام شود.

نوبخت افزود: دولت وظیفه خود می داند در کنار رسیدگی به مباحث اساسی مهار تورم و سیاست های مناسب پولی به این بخش از این مسایل هم توجه کند.

وی یادآور شد: برای ما قابل قبول نیست که در روند توسعه، چرخ توسعه آسیب ببیند؛ این اقدام چون نخستین کاری بود که انجام شد کاستی هایی به دنبال داشت، قطعا در مراحل بعدی این کاستی ها برطرف می شود.

سخنگوی دولت همچنین ضمن تشکر از رسانه هایی که مسایل مربوط به توزیع سبد کالا را مطرح کردند، اظهارامیدواری کرد که با برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد آثار مثبت این اقدام سنجیده و خیرخواهانه دولت باشیم.

**انتظار بود تبصره هدفمندی دولت در مجلس تصویب می شد

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت قصد تغییر در روند اجرای هدفمندی یارانه ها دارد؟ گفت: ما بودجه را بدون تبصره هدفمندی یارانه ها تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و علت آن این بود که می خواستیم آن را به صورت لایحه تقدیم مجلس کنیم.

وی اظهارداشت: برخی از نمایندگان مجلس به وِیژه در جلسه ای که روسای کمیسیون ها با رییس جمهوری داشتند، پیشنهاد کردند که دولت تبصره هدفمندی یارانه ها را به مجلس ارایه کند تا در کنار سایر تبصره ها مورد بررسی قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما هم به احترام و در جهت تعامل با مجلس این کار را انجام دادیم و این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بحث قرار گرفت و با رای بسیار خوبی تصویب شد.

نوبخت تصریح کرد: انتظار این بود که این تبصره در صحن علنی هم به تصویب برسد چون ما مشابه متن و ساختاری که در تبصره سال جاری وجود دارد را برای سال آینده تهیه کردیم و تغییر اعداد به دلیل اصلاح بر روی حامل ها بوده است./ایرنا

Share