نائب رئیس مجلس

مردم پس از ۱۶ سال افراط ،به اعتدال روی آوردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نائب رئیس مجلس با بیان اینکه مردم در انتخاب خرداد ۹۲ پس از هشت سال افراط، به اعتدال روی آوردند، گفت: اگر افکار عمومی واقعا قرار بود تفکری اعتدالی را انتخاب کنند، روحانی را به درستی انتخاب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا باهنر عصر پنجشنبه در همایش «رویکرد جریان اصولگرایی برای آینده» که به جای تشکیل در مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز در لحظات آخر در دفتر حزب موتلفه فارس در شیراز تشکیل شد، اظهار کرد: دلایل زیادی از جمله وحدت نداشتن اصولگرایان، قوی نبودن آنها، نداشتن بده بستان خوب از سوی اصولگرایان و حتی زیبا نبودن پوسترهای تبلیغاتی برای شکست اصولگرایان در انتخابات خرداد ۹۲ عنوان می‌شود اما اینها اگر چه می‌توانند دلایلی درستی باشند اما دلیل تامه نیستند.

bahonarوی ادامه داد: در عبارت ساده می توان گفت که افکار عمومی کشور هشت سال دچار یک افراط ساختارشکنانه و هشت سال نیز دچار یک افراط اصولگرایانه بودند چرا که در دولت نهم و دهم نیز احمدی نژاد خود را اصولگرا نمی‌دانست و مردم پس از افراط‌های این طرف و آن طرف، به اعتدال روی آوردند و روحانی را به درستی انتخاب کردند چرا که روحانی، اعتدالی و فراجناحی است.

باهنر در این جلسه که جعفر قادری، ضرغام صادقی، سید محمدرضا دستغیب نمایندگان مردم شیراز و شاهین محمدصادقی، نماینده مردم کازرون و همچنین سید موسی موسوی، نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس نیز وی را همراهی می کردند، افزود: با توجه به همکاری ۱۶ ساله من و روحانی در مجلس، اعتدال،‌ فراجناحی بودن و خردگرایی فلز روحانی است و او خود را در جناح‌ها محدود نمی کرد وسعی می کرد در میانه راه برود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری که به اشتباه از سوی مشفقیان، دبیر جامعه اسلامی مهندسین فارس به عنوان رئیس جبهه متحد اصولگرایان خوانده شد، به جلسه عقلا در زمان حضور روحانی در مجلس اشاره کرد و حضور عقلای معتدل دو طیف سیاسی مجلس در این جلسه را شاهدی دیگر بر ادعای خود در خصوص فراجناحی بودن روحانی عنوان کرد.

باهنر با اشاره به شاخص‌هایی که برای جوامع مختلف مهم است، سطح عمومی قیمت ها (تورم)، رشد، نرخ بیکاری و شاخص توسعه انسانی را جمله این شاخص‌ها معرفی کرد که در زمان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین آغاز به کار دولت یازدهم بد، سخت و ناامید کننده بود.

وی در عین حال امنیت جامعه را علی رغم حضور تکفیری‌ها در بیرون مرزها و همچنین توطئه‌های متعدد برای نظام جمهوری اسلامی و با تلاش سربازان امنیتی و اطلاعاتی، مطلوب دانست و گفت: شاخص سلامت در جامعه نیز علی رغم بعضی مسائل و مشکلات در هزینه های درمانی در آسیا و خاورمیانه نسبتا مطلوب است.

باهنر به موضوع تورم در کشور اشاره و اظهار کرد: تورم در سال‌های پس از انقلاب در هیچ زمانی به صورت کنونی نبود و حتی در سال ۷۴ نیز تورم ۴۹.۵ درصدی به وجود آمده به دلیل تعدیل اقتصادی بسیار کوتاه بود و در مدت شش الی هفت ماه به حالت اولیه بازگشت اما این تورم ۴۰ درصدی به همراه بیکاری ۳۱ درصدی و رشد منفی پنج درصدی را یک جا در ابتدای دولت روحانی نظاره‌گر بودیم.

نائب رئیس مجلس به اثر تحریم‌ها در اقتصاد کشور اشاره و با بیان اینکه اثر این تحریم‌ها بیشتر از ۳۵ درصد نیست، خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد این وضعیت اقتصادی به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی بوده است حال آنکه تحریم داخلی شدیدتر از خارجی است و می توان ۵۰، ۶۰ درصد مشکلات را خردمندانه حل کرد.

باهنر، عملکرد اقتصادی دولت روحانی در پنج ماه گذشته را مطلوب دانست و گفت: تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصد به ۳۵ درصد رسیده است و امیدواریم که در پایان سال نیز این تورم کلی به ۳۰ درصد بردسد، هر چند این تورم و افزایش قیمت زیاد است اما در مقایسه با افزایش قیمت بیش از ۴۰ درصدی قطعا مفید است.

وی به رکود تولید نیز اشاره و اظهار کرد: رفع این رکود نیز به تدبیر، مشورت و شجاعت نه به معنای بی باکی که احمدی نژاد معتقد بود بلکه همراه با خرد نیازمند است.

این نماینده خانه ملت از افرادی مثل زنگنه و برخی دیگر از وزرا به عنوان چهره های قوی در اقتصادی یاد کرد و گفت: یکی از اشکالات دولت روحانی این است که در زمینه اقتصاد هفت، هشت سرتیپ دارد اما یک سرلشکر ندارد و وقتی این گونه باشد همه ساز خود را می زنند و این زمینه به وجود آمدن اختلافات می شود.

باهنر به سیاست خارجه دولت یازدهم نیز اشاره کرد و ضمن انتقاد از برخوردهای افراط و تفریط گونه از برخوردهای داخل کشور با این موضوع، گفت: در موضوع سیاست خارجه یک جنگ تمام عیار در میان است و بر سر میز مذاکره هیچ کشوری نیست که منافع خود را برای منفعت دیگران از دست بدهد و این مذاکرات، جنگ جدی منفعت هاست و بنابراین اعتمادی وجود ندارد.

وی به سیاست نرمش قهرمانانه از سوی مقام معطم رهبری اشاره و اظهار کرد: ما سر سوزنی به ۱+ ۵ اعتماد نداریم اما بر اساس این فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سیاست نرمش قهرمانه دیپلمات‌ها یک بازی برد – برد را جلو بردند که کارشان هم خوب بوده است.

باهنر خاطرنشان کرد: هر تفاهمی هم که در این مذاکرات منعقد شود باید توسط نظام اجرا شود و اگر نظام نخواهد، این توافقات اجرا نمی‌شود و این گونه نبوده است که دیپلمات‌ها با ناشی‌گری بخواهند چیزی را به نظام تحمیل کنند؛ در آینده مذاکرات اگر رقبا حاضر باشند در جنگی برد – برد شرکت کنند، حاضریم وگرنه ابایی نداریم، همان گونه که ۳۰ سال پس از انقلاب این گونه بوده است، البته باید مواظبت کنیم چرا که مذاکرات در دور بعد جدی‌تر می شود.

نائب رئیس مجلس در این جلسه که در آن مشاوران امور عشایر و امور اصناف استاندار فارس در دولت یازدهم نیز حاضر بودند، گفت: آروزی جدی ما موفقیت دولت است و اگر این دولت موفق نشود، گره‌های کشور بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

باهنر خاطرنشان کرد: روحانی تشکیلاتی نداشت و مجبور بود از عده دیگران استفاده کند، تردید ندارم که اصولگرایانی بودند که به روحانی رای دادن و اصلاح طلبانی نیز بودند که به روحانی رای ندادند.

وی با اشاره با اقدام روحانی در استفاده از نیروهای دسته اول از اصلاح طلبان معتدل، نگرانی خود را استفاده از نیروهای تندرو در مراتب پایین تر عنوان و خاطرنشان کرد: در آینده جریان اصولگرایی به هیچ اجازه نداریم برای دولت کارشکنی کنیم و حتی حق اینکه کمکش نکنیم تا شکست بخورد را نیز نداریم هر چند در زمان لازم هشدارها را به دولت می دهیم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخشی دیگر از سخناش به فعالیت‌های این جبهه پس از درگذشت عسکراولادی اشاره و اظهار کرد: این جبهه یک نوع ائتلاف انتخاباتی بودن است و در برهه‌های مختلف زمانی با تشکیل گروه‌های ۶ +۵ و یا ۸ + ۷ تلاش می‌کرد تا نتایج انتخابات را به سود خود پایان دهد و پس از آن به صورت گعده، نشست و به گونه‌ای صله رحم بود و گهگاه بیانیه صادر و یا موضعی اتخاذ می کردیم.

باهنر برای آینده این جبهه سه موضع را مطرح کرد که نخستین آن پیگیری امور به شکل فعلی جبهه در آستانه انتخابات‌ها بود و در خصوص حالت دوم گفت: جبهه به سمت یک حزب فراگیر برود و ۱۵ تشکلی که در این جبهه هستند، منحل گشته و در این حزب ذوب شوند که این نیز نه ممکن و نه فعلا به مصلحت است و البته بعضی تشکل‌ها نیز از این کار ابا دارند.

وی در خصوص حالت سوم نیز گفت: در این رویکرد جبهه بماند اما کمی عملکردش حزبی باشد به این ترتیب باید اعضای جبهه برخی از اختیاراتشان مثل صدور بیانیه‌ها را به جبهه واگذار کنند که لازمه آن حضور نیروی انسانی قوی است که کار اول و نه کار دست چندمش فعالیت حزبی باشد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین به امکانات این جبهه اشاره و اظهار کرد: به دلیل عملکرد گذشته، جبهه نه یک متر ساختمان ملکی دارد و نه یک متر ساختمان اجاره ای و با هزینه های فعلی نیز مبلغی در حدود چهار، پنج میلیارد تومان برای راه اندازی ۳۰، ۴۰ دفتر فعال با نیروی انسانی در سراسر کشور نیاز است./ایسنا

Share