تخلف مجلس و دولت قبل و مشکل شرعی؛

مجلس ساخت پروژه غیرقانونی خود را ادامه میدهد/اطلاعات جدید حکایت از وقفی بودن زمین دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درحالی که پیگیری‌‌ها درباره زمین اختصاص داده شده به تعاونی مسکن مجلس با اظهار بی‌اطلاعی مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس روبه‌رو شده بود، اطلاعات جدیدی درباره این مصوبه غیرقانونی به دست آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درحالی که پیگیری‌‌ها درباره زمین اختصاص داده شده به تعاونی مسکن مجلس با اظهار بی‌اطلاعی مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس روبه‌رو شده بود، اطلاعات جدیدی درباره این مصوبه غیرقانونی به دست آمده است. همچنین مشخص شد مراحل اجرایی ساخت این برج‌ها با قطع درختان اطراف و گود‌برداری از دو ماه قبل آغاز شده است.

براساس این مصوبه غیرقانونی ١۶ هزار مترمربع زمین در سوهانک برای ساخت ٢ برج ٣۵ طبقه صادر شد. این تصمیم درحالی در شورای‌عالی مسکن و شهرسازی به تصویب رسید که یک هفته از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید گذشته بود. اما در جلسه‌ای ٧ تن از وزرای سابق این امتیاز را به تعاونی مسکن مجلس اعطا کردند. اولین بار بسیج دانشجویی دانشگاه تهران این تخلف را در نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد و با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با زمین‌خواری از رئیس‌مجلس و رئیس قوه قضائیه درخواست کرد به این موضوع رسیدگی کنند.

حالا در شرایطی که در پیگیری‌ها، چند تن از اعضای هیات‌رئیسه مجلس و همچنین مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی، نسبت به این مصوبه اظهار بی‌اطلاع کردند، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که «پروژه‌ نور» کار‌های اجرایی خود را نیزآغاز کرده است.

در بخشی از اطلاعیه‌ای که کانون بازنشتگان مجلس شورای اسلامی در سال ٩١ منتشر کرده آمده: «در پی تأکید ریاست محترم مجلس مبنی بر تأمین مسکن مناسب برای کارکنان خدوم مجلس، معاونت اجرائی با همکاری و حمایت صمیمانه ناظران و هیأت رئیسه محترم و در پی بررسی های جامعی که صورت داد زمین مناسبی را در منطقه سوهانک شناسائی و تفاهم نامه ای با یکی از سرمایه گذاران واجد شرائط جهت خرید زمین و تأمین ۵۰۰۰۰ مترمربع (حدود۴۵۰ واحد مسکونی) با شرائط پرداخت اقساطی به امضاء رسانده است.» این بخش از اطلاعیه، گفته‌های سیدمهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران را تایید می‌کند که از مدت‌ها قبل پروژه‌ ساخت واحدهای مسکونی ١٠٠ تا ١٣٠ متری در منطقه سوهانک در دستور کار تعاونی مسکن مجلس بوده است.

550x363xuntitled.JPG.jetiweb.ic.2j2iYl52Fq

 

براساس این اطلاعیه که ٢١ تیرماه ٩١ منتشر شده، تنها ١٠ روز فرصت داده شده تا افراد مبلغ ٣٠ تا ۴۵ میلیون تومانی را برای خرید این واحد‌ها واریز کنند. جالب‌تر اینکه همان زمان پیش‌بینی شده بود ساخت این زمین‌ها از شهریور ماه همان سال آغاز شود. اما ظاهرا به خاطر مشکلات مربوط به تصویب اختصاص زمین به این پروژه، کار به روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد کشیده می‌شود. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد بلافاصله پس از دریافت مجوز در آخر مردادماه امسال، کارهای اجرایی ساخت آن آغاز شده است.

مجلس مقرر کرده بود که بخشی از مبلغ این واحدها که ساخت هر مترمربع آن ٢ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت را به صورت وام، در اختیار اعضای تعاونی مسکن خود قرار دهد. در حال حاضر در کوی بشارت در منطقه سوهانک تنها یک پروژه ساختمانی وجود دارد که براساس گزارش‌هایی که یکی از سایت‌های خبری منتشر کرده، حتی کارگران نیز اطلاعی از کارفرمای پروژه ندارد. اما آنها تایید کردند که مراحل گودبرداری پروژه‌های ساختمانی ۴٠ طبقه‌ از دو ماه قبل آغاز شده است.

تنها مصوبه شورای عالی شهرسازی در منطقه سوهانک و کوچه بشارت مربوط به زمین متعلق به تعاونی مسکن مجلس شورای اسلامی است که با مصوبه شماره۳۰۰/۳۴۳۲۹ مورخ ۲۱/۵/۱۳۹۲ یعنی درست بعد از تنفیذ روحانی و در فاصله معرفی وزرا به مجلس و با امضای میرمحمد غراوی (معاون معماری و شهرسازی وقت وزارت راه و شهرسازی) انجام پذیرفته است.
550x420xsohanak2.jpg.jetiweb.ic.6SaBP2ybRg
در این مصوبه زمین ۱۶ هزار مترمربعی با کاربری مسکونی ارزشمند سبز‏، به مجتمع مسکونی بلندمرتبه تغییر کاربری پیدا کرده است. تصاویر مربوط به این پروژه نشان می‌دهد که برای ساختن آن تعداد زیادی از درخت‌های آن نیز قطع شده است.
550x531xsohanak6.jpg.jetiweb.ic.drkw2X-vlk

550x433xsohanak5.jpg.jetiweb.ic._Mwf9J_yTZ

 

این زمین وقفی است، معامله اشکال شرعی دارد

زمینی که به تعاونی مسکن مجلس اختصاص پیدا کرده وقفی بوده و رئیس سابق دفتر نشر فرهنگ اسلامی می گوید این واگذاری غیرقانونی و غیرشرعی است و باید جلوی آن گرفته شود.

براساس اطلاعاتی جدیدی که از پرونده ۱۶ هزارمتر زمین اختصاص داده شده به تعاونی مسکن مجلس به دست آمده، این زمین موقوفه بوده و باتوجه به نظامی بودن منطقه اطراف ساخت برج در این زمین از لحاظ امنیتی نیز با اشکالاتی روبه روست. زمینی که به طور غیرقانونی به این تعاونی اختصاص داده شده، پیش از این به دفتر نشر فرهنگ اسلامی متعلق بود. به علاوه در این زمین دفتر و تشکیلات مربوط به شهید حسن تهرانی مقدم که به پدر دانش موشکی ایران مشهور است نیز قرار دارد. دفتر نشر فرهنگ اسلامی از این محل خارج شده، و باید در آینده تشکیلات شهید تهرانی مقدم نیز از این زمین خارج شود.

براساس وقفنامه اولیه این زمین، ترویج و تبلیغ شرع اسلامی کی از مهمترین موارد استفاده برای آن ذکر شده است. از همین رو اعضای هیات امنای این وقف را در اختیار دفتر نشر فرهنگ اسلامی قرار دادند تا در راستای درخواست واقف آن مورد استفاده قرار گیرد.

حسین مهدیان که پیش از این به عنوان رئیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی فعالیت می کرد در این باره به الف می گوید «این واگذاری غیرقانونی و غیر شرعی است و باید برگشت داده شود» او نامه ای که در این زمینه تهیه و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده را، در اختیار الف قرارداد. در این نامه از رهبر انقلاب درخواست شده تا نسبت به واگذاری این زمین مداخله کرده و اجازه ساخت و ساز برج ها داده نشود.

تغییر کاربری این زمین پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید و به طور غیرقانونی توسط وزرای دولت سابق تصویب شده است. اما مهمتر از این تخلف، بحث اصلی مربوط به شرعی بودن این معامله است. به گفته آقای مهدیان، نیروی انتظامی که در همسایگی این زمین قرار دارد پیشنهاد کرده بود تا به قیمتی بالاتر آن را خریداری کند. او به الف می گوید حتی این مورد را سردار احمدی مقدم شخصا از وی خواسته تا جلوی واگذاری این زمین گرفته شود چرا که از لحاظ امنیتی، برای این نهاد که در همسایگی این محل قرار دارد، اشکال ایجاد خواهد کرد. تمایل این دفتر نشر فرهنگ اسلامی این بود که زمین به نیروی انتظامی که قیمت بالاتری نیز برای زمین پرداخت می کرد واگذار شود. به این ترتیب از ساخت و ساز آن هم جلوگیری و به پادگان نیروی انتظامی تبدیل می شد.

حالا دفتر نشر فرهنگ اسلامی و چاپخانه آن از این محل خارج شدند، و این موقوفه کاملا در اختیار ساخت وساز قرار گرفته است. نکته ای که رئیس پیشین این دفتر معتقد است «اشکال شرعی راجع به آن ایجاد کرده و ساکنان آینده آن در انجام فرایضی چون نماز و روزه در این آپارتمان ها با مشکل مواجه خواهند شد. » مهدیان توضیح داد که فعلا ادامه ساخت دو برج ۳۵ طبقه در این منطقه متوقف شده، اما باید به این موضوع رسیدگی شود تا اعضای تعاونی مسکن مجلس که بیش از یک سال است پول خود را در آنجا سرمایه گذاری کردند، دچار مشکل نشوند. او در نامه ای به رهبری درخواست کرده، زمینی از طریق شهرداری و اراضی تحت کنترل آنها، به این تعاونی واگذار شود.

گفتنی است پروژه ساخت دو برج مسکونی ۳۵ در منطقه سوهانک برای کارکنان مجلس از سال گذشته آغاز شد اما به خاطر مشکل قانونی در کاربری زمین یک سال به تعویق افتاد. در نهایت مرداد ماه امسال ۷ تن از وزرای دولت سابق در جلسه شورای عالی مسکن و شهرسازی این تغییر کاربری را تصویب کردند. به این ترتیب اموالی که حالا مشخص شده وقفی است در اختیار تعاونی مسکن مجلس قرار گرفت.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با ارسال نامه هایی جداگانه به روسای قوای مقننه و قضائیه از آنها خواست این موضوع را پیگیری کنند. تاکنون هیچ واکنشی از سوی مجلس و قوه قضائیه به این خبر صورت نگرفته است.

Share