خودکفایی گام بزرگی برای توانمندسازی مددجویان

لزوم محرومیت‌زدایی و حمایت از اقشار نیازمند و ترویج فرهنگ کار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا توانمندسازی مددجویان کمیته امداد از اولویت ‌های اصلی این نهاد انقلابی است بنابراین با ایجاد اشتغال برای مددجویان و خودکفایی آنان گام بزرگی در توانمندسازی مددجویان و خروج آنها از چرخه حمایتی کمیته امداد برداشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا توانمند سازی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد به شکوفایی استعدادها و نشاط هر چه بیشتر این قشر می انجامد بنابراین تمامی مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

یک شهروند فومنی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: گیلان در زمینه اشتغالزایی و توانمندسازی خانواده های تحت حمایت کمیته امداد خوب عمل کرده است و بهتر نیز می تواند باشد.

طاها احمدی افزود:  برای ماندگاری طرح های اشتغال در کمیته امداد توجه به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مددجویان بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: حمایت از طرح های اشتغالزایی و خودکفایی در کمیته امداد امام خمینی(ره) همواره باید وجود داشته باشد.

یک شهروند املشی نیز به خبرنگار مهر افزود: طرح توانمند سازی یکی از اقدامات کمیته امداد در راستای رفع فقر و رسیدگی به مشکلات مددجویان است.

محمد حسین علیزاده افزود: با اشتغال مددجویان در طرح های خوداشتغالی خانواده های تحت حمایت کمیته امداد باید خودکفا و از حمایت این نهاد بی نیاز شوند.

وی اذعان داشت: برنامه ها و خدمات کمیته امداد در تمامی زمینه ها بخصوص در زمینه مسائل اشتغالزایی، فرهنگی و اجتماعی غیرقابل قابل انکار است.

یک شهروند رودباری که خود را معلم معرفی کرد به مهر گفت: در این شهرستان بخش عمده ای از مشکلات مردم بیکاری بوده که اجرای صحیح طرح های اشتغال کمیته امداد تا حدود زیادی این معضل را رفع خواهد کرد.

رضا حسینی افزود: توانمندسازی هر چه بیشتر خانواده های تحت پوشش کمیته امداد از راهبردهای مهم نظام اسلامی است از اینرو با تعامل و همکاری همه جانبه همه ادارات و دستگاه ها می توان به این مهم دست یافت.

وی بیان داشت: کمیته امداد در راستای خدمت رسانی به نیازمندان جامعه و ریشه کردن فقر نیازمند حمایت و تعامل همه دستگاه های اجرایی است.

بهره مندی سالانه ۴۵۰ هزار نفر از خدمات کمیته امداد گیلان

 مدیرکل کمیته امداد گیلان در این باره گفت: سالانه ۴۵۰ هزار نفر از خدمات مستمری و موردی این نهاد انقلابی در استان بهره مند می شوند.

 حسین علیمحمدی افزود: گفتمان خود اشتغالی خانواده ها در دو محور مشاغل خرد و مشاغل خانگی در کمیته امداد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

وی اظهار داشت: اغلب مددجویان کمیته امداد گیلان روستائیان با سنین بالا هستند و در قالب طرح شهید رجایی از کمیته امداد خدمات دریافت می کنند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان گفت: سالانه  ۳۷  تا ۴۰ درصد از مجموع خانواده های مددجویی که بصورت دائم تحت پوشش این نهاد هستند از خدمات اشتغال کمیته امداد بهره مند می شوند.

وی افزود: در قالب اجرای طرح های خود اشتغالی و خودکفایی در سال ۹۰  چهار هزار و ۵۰۰ خانواده و در سال در سال ۹۱  پنج هزار خانواده از زیر پوشش کمیته امداد در استان خارج شدند.

علیمحمدی اظهارداشت: نهاد کمیته امداد به تدبیر هوشمندانه و عالمانه امام راحل تاسیس شد و امروز تمامی آحاد مردم شاهد خدمات و برکات ارزشمند این نهاد مقدس در سطح جامعه هستند.

وی تصریح کرد: این نهاد تاسیس شد تا سنت حسنه کمک و دستگیری از قشر محروم، همواره در جامعه جاری باشد و افراد نیازمند نیز بدین واسطه بتوانند به توانمندی نسبی دست یافته و زندگی خود را سروسامان بخشند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان تاکید کرد: انسان همواره بایستی در طول زندگی پر فراز و نشیب خود توکل بر خداوند متعال را فراموش نکند و بداند با صبر و استقامت است که رضایت الهی کسب می‌ شود.

وی یادآور شد: کمیته امداد تمام توان خود را برای توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش بکار گرفته است و این خانواده ها نیز باید از فرصت استفاده کرده و با استفاده از امکانات موجود و با همکاری این نهاد انقلابی برای رفع محرمیت های خود تلاش کنند.

IMG10135430

مجریان طرح های خود اشتغالی و خودکفایی کمیته امداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند

علیمحمدی تصریح کرد: کارآفرینان و مجریان طرح های خود اشتغالی و خودکفایی کمیته امداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

وی با اذعان اینکه کمیته امداد تا سقف یک میلیون تومان برای مهارت آموزی یک مددجو هزینه می کند، افزود: سال گذشته افزون بر ۱۵ هزار نفر  مددجو  از آموزش های مهارت آموزی مراکز دولتی و غیر دولتی استان بهره مند شدند.

مدیرکل کمیته امداد گیلان بیان داشت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۲۰ درصد منابع قرض الحسنه بانک ها باید در راستای اشتغال خانواده های تحت پوشش کمیته امداد هزینه شود.

وی اظهارداشت: علاوه بر این صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد  که یک صندوق قرض الحسنه محض است از طرح های اشتغالزایی مددجویان حمایت می کند.

بدون  شک شناسایی عوامل کلیدی موفقیت طرح های خود اشتغالی و خودکفایی می تواند نقش بسزایی در سیاستگذاری صحیح و برنامه ریزی اصولی دستگاه های که در این زمینه اثر گذار هستند از جمله کمیته امداد مفید فاید باشد.

همه رویدادهای و پدیده های سازمانی را می توان در قالب ساختار و محتوی  مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داد. عواملی که در ساختار، زمینه ها و محتوی اثر گذار هستند شامل مقررات، برنامه ها، رویه ها، باورها، عقاید، اصول، محتوی و  همچنین تعهدات شغلی، انگیزش، کیفیت و سایر موارد است.

با توجه به موارد مزبور می توان تمامی عواملی که موثر بر این فاکتورها هستند را مورد نگرش قرارداد و با یک دید بسیار کوتاه به عمق مطلب پرداخت.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت:  تاکید بر حفظ عزت و کرامت انسانی در تمامی اقدامات حمایتی و توانمندسازی مددجویان به عنوان یک اصل تلقی می شود.

غلامعلی جعفرزاده بر لزوم اقدامات پیشگیرانه و ایجاد چتر ایمنی مناسب در مقابله با مخاطرات اقتصادی و اجتماعی به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد و افزود: توجه به اصول جامعیت و کفایت و فراگیری در ارائه خدمات و همچنین ارائه ارتقای سطح توانمندی افراد از طریق افزایش سطح قابلیت ها و فرصت ها می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه با بهره گیری، مشارکت و توانمندی های بخش های دولتی و غیر دولتی در همه موارد میسر است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه اثرات توانمندسازی مورد توجه قرار گیرد باید به  فاکتورهای همچون ایجاد اشتغال، آموزش فنی و حرفه ای، ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری مددجویان و ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری منابع انسانی که با مددجویان در ارتباط است، نگاه ویژه شود.

وی ادامه داد: عواملی از قبیل ساختاری (  اشتغال و سرمایه)، رفتاری ( ابتکار، خلاقیت و شناسایی فرصت ها) و زمینه ای ( مشوق ها و قوانین ) در اجرای طرح های خوداشتغالی و خودکفایی می تواند بسیار اثر گذار باشد.

لزوم ارتقای سطح دانش و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده های مددجویی

به هر حال در مورد عوامل ساختاری می توان به ارتقای سطح دانش و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده های مددجویی، تقویت سازو کارهای نظارت مستمر بر فرآیند ایجاد طرح های اشتغال و خودکفایی، پشتیبانی از فروش و بازاریابی مطمئن برای عرضه محصولات مددجویان برای ورود آنان به بازارها و مهمتر از همه ارتقای بهره وری خود سازمان به عنوان عوامل اصلی و بازمهندسی فرآیندهای اصلی کار و همچنین تقویت کارآمد سازی نظام کنترل  و نظارت های هوشمند می تواند در اجرای عوامل ساختاری، رفتاری  و زمینه ای موثر واقع شود.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به مهر گفت: بر اساس نظامی باید رفتار مددجویان نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد را تحت کنترل قرار داد.

حسین کاووسی افزود: رفتار مددجویان را باید از طریق عوامل تشویقی، انگیزشی، ایجاد خلاقیت و نوآوری با زیر ساخت های که برای این جامعه هدف ایجاد می شود و بهره گیری از توان تسهیلاتی و ظرفیت بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری این عوامل انگیزشی و عوامل رفتاری را در آنان تقویت کرد.

وی تاکید کرد: مددجویان برای رسیدن به خودکفایی باید به اصل مهم توانمندی باور و اعتقاد داشته باشند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای رشد و تعالی این باور، حفظ کرامت و عزت مددجویان و یادآوری این توانمندی در آنها از مهمترین عوامل در مقوله ای زمینه ای است.

به هر ترتیب کمیته امداد گیلان دارای بدنه کارشناسی قوی در تمامی عرصه ها به ویژه اشتغال و خودکفایی است،  طرح ها قبل از اجرا توسط کارشناسان این نهاد  مورد بررسی قرار می گیرند.

 طرح های که از سوی مددجویان به مرحله اجرا در می آیند توسط کارشناسان کمیته امداد مورد ارزیابی قرار می گیرند آیا این طرح صرفه اقتصادی دارد یا ندارد  بنابراین خانوادهای تحت پوشش را توجیه می کنند.

علاوه بر مسئله کارشناسی طرح ها، نظارت مستمر  بر تسهیلاتی که به مددجویان کمیته امداد  پرداخت می شود از دیگر نقاط قوت این نهاد انقلابی است تا منجر به نتیجه شود.

اجرای  ۲ هزار طرح اشتغالزایی در گیلان    

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان از اجرای دو هزار و ۹۲۲ طرح اشتغالزایی از سوی مددجویان طی ۹ ماهه سال جاری در استان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ها ۱۹۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال هزینه شده است.

حمید رضا امیری با بیان اینکه این طرح ها در قالب خدمات، کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و غیره به اجرا در آمده است، افزود: بیشترین طرح مورد اجرا از سوی مددجویان گیلانی در قالب خدمات بوده که هزار و ۵۶۶ مورد است.

وی همچنین اظهارداشت:  طی این مدت ۱۱ هزار و ۵۷۴ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گیلان با اعتبار پنج میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال از آموزش های مهارت فنی و حرفه ای بلند مدت، کوتاه مدت و غیره  بهره مند شده اند که از این تعداد هزار و ۸۳ مورد از آموزش ها منجر به ایجاد شغل برای مددجویان شده است.

معاون کمیته امداد گیلان گفت: در حال حاضر ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ نفر مددجو  تحت حمایت این نهاد هستند.

وی افزود: ایجاد اشتغال و توانمندی مددجویان از اهداف مهم این نهاد است که همواره سعی بر این بوده که نیازمندان به سمت خودکفایی هدایت تا به استقلال مالی دست پیدا کنند.

 امیری در ادامه با بیان اینکه از ابتدا تا پایان سال ۹۱ تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد گیلان و فرزندان آنان ایجاد شده است، افزود: اشتغال ایجاد شده در قالب اجرای طرح های خوداشتغالی و مشاغل خانگی به تعداد شش هزار و ۱۹۳ طرح با مبلغ ۳۷۴ میلیارد ریال و بقیه نیز در قالب کاریابی و اشتغال مددجویان در واحدهای صنفی و تجاری انجام شده است.

وی همچنین فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای را یکی از موارد مهم موفقیت مددجویان در اجرای طرح اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: به همین منظور از ابتدا تا پایان سال گذشته تعداد ۱۳ هزار و ۲۳۸ نفز از مددجویان برای فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای طی دوره های بلند مدت، کوتاه مدت، حرفه آموزی دانش آموزان دبیرستانی و استاد شاگردی به مراکز فنی و حرفه ای گیلان معرفی و پس از گذراندن دوره موفق به اخذ مدرک شده اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گیلان یادآورشد: مددجویان این نهاد در بخش های کشاورزی و باغداری، دامپروری، شیلات، صنایع دستی، فعالیت های صنعتی و معدنی، خدمات وسایر فعالیت ها ایجاد اشتغال کرده اند.

 اجرای ۲۷ هزار طرح خوداشتغالی در گیلان

استاندار گیلان نیز گفت: هم اکنون ۲۷ هزار طرح خوداشتغالی با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان از سوی کمیته امداد در گیلان در حال اجراست.

محمد علی نجفی ایجاد طرح های اشتغالزا برای تقویت توان اقتصادی و خودکفایی خانواده های زیر پوشش نهادهای امدادی را بسیار مهم توصیف و بر ضرورت اجرای طرح مشاغل خانگی و خرد در کمیته امداد تاکید کرد.

وی همچنین کمیته امداد را نهادی ارزشمند برشمرد که خدمات ارزنده ای به خصوص در زمینه اشتغالزایی به مددجویان ارائه داده است.

استاندار گیلان گفت: کمیته امداد در راستای خدمت رسانی به نیازمندان جامعه و ریشه کردن فقر نیازمند حمایت و تعامل همه دستگاه های اجرایی است.

وی افزود: مهمترین هدف کمیته امداد حفظ کرامت نیازمندان و تلاش در راستای توانمند سازی آنان است و تحقق این هدف در کنار منابع مالی و تلاش مدیران و کارکنان حوزه‌ های مختلف نیازمند کمک‌ های سایر دستگاه ها و نهادهای اجرایی است.

وی اظهار داشت: کمیته امداد یک نهاد انقلابی است و توجه به همنوع و رفع مشکلات نیازمندان از افتخارات این نهاد است و در این زمینه نیاز هست که همه ادارات وارد عمل شده و با کمیته امداد همکاری کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید یکی از مولفه های مهم در اقتصاد مقاومتی است و رونق اجتماعی جامعه حمایت از اشتغال و تولید است.

استاندار گیلان اذعان داشت: کمیته امداد در زمینه اشتغال خدمات ارزنده ای را به جامعه هدف ارائه داده است که امید است تداوم داشته باشد.

پرداخت  ۱۰ میلیارد ریال وام خودکفایی به مددجویان کمیته امداد لاهیجان     

مدیر کمیته امداد لاهیجان گفت: طی ۹ ماهه گذشته امسال ۱۴۵ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد این شهرستان ۱۰ میلیارد و ۷۲۸ میلیون ریال تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی دریافت کرده اند.

بختیار بازگیر با بیان اینکه این تسهیلات از محل اعتبارات بانکی و ۱۲ مورد نیز از محل وام های کمیته امداد به مددجویان پرداخت شده است، افزود: از این میزان  ۹۶۶ میلیون ریال در قالب خود اشتغالی وکارانگیزی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۶۰ نفر از دختران بازمانده از تحصیل و دانش آموزان مقطع دبیرستان و سایر متقاضیان وام های خودکفایی، آموزش های مهارت فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند که این آموزش ها افزون بر ۲۲ میلیون و ۱۹۸هزار و ۴۰۰ ریال هزینه در بر داشته است.

مدیر کمیته امداد رودبار هم گفت: طی ۹ ماه گذشته ۱۲ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی به ۱۷۲ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد این شهرستان پرداخت شده است.

مازیار علیپور افزود: همچنین طی این مدت ۳۲ نفر از مددجویان رودبار نیز یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال تسهیلات کارانگیزی و خوداشتغالی دریافت کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت هزینه های بیمه تامین اجتماعی ۸۶۹ نفر از مجریان طرح های اشتغالزایی و زنان سرپرست خانوار تحت حمایت این شهرستان در ۹ ماهه گذشته سال جاری تصریح کرد: برای این امر هفت میلیارد و ۹۱۶ میلیون و ۳۱۲ هزار ریال اختصاص داده شده است.

مدیرکمیته امداد رودبار همچنین با بیان اینکه طی این مدت ۳۹۶ نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد رودبار از آموزش های مهارت فنی و حرفه ای بهره مند شده اند، گفت: آموزش این تعداد از مددجویان ۳۶۸ میلیون و ۲۰۳ هزار ریال هزینه به همراه داشته است.

وی اذعان داشت:  طی ۹ ماه گذشته امسال ۶۴۸ نفر از مددجویان زیر پوشش کیته امداد رودبار پنج میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال تسهیلات کارگشایی دریافت کرده اند.

IMG10143044

اعطای تسهیلات شش میلیارد ریالی مددجویان کمیته امداد رودسر

 مدیر کمیته امداد رودسر در ادامه از پرداخت شش میلیارد و ۲۱۶میلیون ریال تسهیلات در قالب وام های کارگشایی، خودکفایی و اشتغال و مسکن مددجویی طی ۹ ماه امسال در این شهرستان خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات از محل منابع داخلی کمیته امداد به ۶۳۵ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد رودسر پرداخت شده است.

روح الله رستم پور افزود: به منظور رفع مشکلات مددجویان همچنان وام های کارگشایی و خودکفایی و اشتغال را در دستور کار خود داریم که این امر زمینه و بستر مناسب را برای توانمند سازی بیشتر آنان فراهم خواهد کرد.

به گفته وی وام های کارگشایی در قالب رفع حوائج و مشکلات مددجویان و نیازمندان در اموری همچون درمان، عمران، معیشت، تحصیل، ازدواج و غیره پرداخت می شود.

رستم پور با بیان اینکه یکی از فعالیت های مهم این نهاد پرداختن به امور فرهنگی است، تاکید کرد: در این مدت برای سه هزار و ۹۷۹ نفراز مددجویان رودسر در بخش های مختلف فرهنگی همچون تقویت بنیه تحصیلی، کانون های موقت تابستانی، لوازم التحریر، مشاوره، اردوهای مختلف و متنوع فرهنگی، طرح آموزش خانواده و همسران جوان و غیره افزون بر ۳۹ میلیون ریال هزینه شده است.

وی یادآورشد: هم اکنون کمیته امداد شهرستان رودسر هفت هزار خانوار را تحت پوشش دارد.

به گزارش مهر، در نهاد مقدس امداد امروز تقویت خودکفایی و خودباوری مددجویان مورد توجه ویژه قرار گرفته است از اینرو باید اعتبارات لازم از منابع مختلف برای تحقق این مهم اختصاص یابد تا جامعه شاهد محرومیت زدایی و نشاط اجتماعی به معنای واقعی کلمه باشد./مهر

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبارکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی

Share