لاهوتی:خودکفایی گندم با چالش های زیادی مواجه شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جشن خودکفایی گندم چند سال پیش در کشور برگزار شد. اما آمارهای گمرک نشاندهنده این است که همچنان گندم به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی می‌گوید که ظرفیت تولید گندم در کشور در حال حاضر ۱۴ میلیون تن و مصرف حدود ۱۱.۵ میلیون […]

اتمام 99 درصدی پروژه درمان‌بستر اطاقور لنگرود/اجرای پروژه پایگاه امداد هوایی شرق گیلان در لنگرود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جشن خودکفایی گندم چند سال پیش در کشور برگزار شد. اما آمارهای گمرک نشاندهنده این است که همچنان گندم به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی می‌گوید که ظرفیت تولید گندم در کشور در حال حاضر ۱۴ میلیون تن و مصرف حدود ۱۱.۵ میلیون تن است.

 

lahotiرئیس کمیسیون کشاورزی می‌گوید که ظرفیت تولید گندم در کشور در حال حاضر ۱۴ میلیون تن و مصرف حدود ۱۱.۵ میلیون تن است.

   وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت و پیرامون بخش کشاورزی گزارشی را به نمایندگان داد. برخی از نمایندگان این گزارش را ناکافی دانستند و ایرادهایی را به این گزارش وارد کردند. نظر شما در رابطه با این گزارش چیست؟

 دلیل اصلی حضور حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در مجلس، بیشتر پیرامون مسائلی بود که حول محور بحث خودکفایی گندم در کشور مطرح است. رئیس کمیسیون کشاورزی در این رابطه معتقد است که در سال ۱۴ میلیون تن ظرفیت تولید گندم در کشور وجود دارد، در حالیکه کشور حدود ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال نیازمند است. بنابراین نباید به کشور واردات گندم صورت بگیرد. در حالی که در حال حاضر شاهد هستیم که گندم وارد کشور می‌شود. ما جشن خودکفایی گندم هم برگزار کردیم اما همچنان به واردات در این زمینه وابسته‌ایم. بنابراین این سوال برای نمایندگان وجود دارد که ایراد اصلی در این زمینه در کجاست؟

 در کنار این بحث وزیر جهاد کشاورزی گزارشی هم در رابطه با بخش کشاورزی داد در این گزارش آمده بود کشور باید به سمت تولید دانه‌های روغنی کلزا برود. به نوعی وزیر جهاد کشاورزی تلاش می‌کرد تا بحث دانه‌های روغنی را برجسته کند و بحث خودکفایی گندم را به حاشیه ببرد، شاید این موضوع سبب شد تا برخی نمایندگان پیرامون اظهار نظر در این رابطه از این گزارش ایراد بگیرند. به نظر من این انتقاد نمایندگان به گزارش وزیر جهاد کشاورزی وارد است.      

 به‌نظر شما دولت و بالخصوص وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خودکفایی گندم با چه چالش‌هایی مواجه است؟

 جهاد کشاورزی ابتدا باید ظرفیت واقعی تولید گندم را در کشور مشخص کند. به‌نظر من این می‌تواند گام اول باشد. زیرا ما تا ظرفیت واقعی تولید گندم را در کشور ندادیم، نمی‌توانیم برای کمبودهای موجود در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم. گام بعدی در این زمینه این است که قیمت خرید تضمینی را به قیمت‌های جهانی نزدیک کنیم. هر چه قیمت خرید تضمینی به قیمت‌های جهانی نزدیک باشد دو اتفاق مهم برای کشور خواهد افتاد. اتفاق اول این است که کشاورزان بیشتر تشویق می‌شوند تا زمین‌های خود را زیر کشت گندم ببرند و از این طریق سطح زیر کشت گندم در کشور افزایش خواهد یافت. اتفاق دیگری که با افزایش قیمت خرید تضمینی در کشور می‌افتد این است که کشاورزان ترجیح می‌دهند تا به‌جای این‌که گندم خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند، این محصول را در اختیار دولت قرار دهند. طبق آمارها بخشی از گندم خریداری شده توسط بخش خصوصی به خارج از کشور صادر می‌شود. اگر قیمت خرید تضمینی به سطح قیمت جهانی نزدیک شود، سبب می‌شود تا این گندم‌ها به جای صادرات در داخل بماند و به مصرف داخلی برسد. نکته دیگر که در این زمینه باید مورد‌توجه قرار بگیرد این است که باید به سمتی برویم تا کیفیت گندم داخلی را هم افزایش دهیم. بخشی از گندم داخلی به دلیل کیفیت پایین به مصرف خوراک دام خواهد رسید. چنانچه این امکان بوجود بیاید که کیفیت گندم کشور افزایش یابد، قطعا این بخش از گندم هم می‌تواند بخشی از نیاز گندم را بر طرف کند. در مجموع باید بگویم که چنانچه این اقدام‌ها مورد توجه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به واردات گدم بر طرف می‌شود.

 وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان مجلس خواسته تا بودجه بخش کشاورزی را در سال آینده افزایش دهند. به‌نظر شما بودجه بخش کشاورزی در لایحه بودجه کافی نیست؟

 با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم است باید بگویم که بودجه تمام بخش‌ها با انقباض بسته شده است. این مسئله در زمینه بودجه بخش کشاورزی هم صادق است. مسئله ای که می‌تواند برای افزایش بودجه کشاورزی مورد توجه نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق و همچنین دولتمردان قرار بگیرد این است که بخشی از بودجه واردات محصولات کشاورزی که در لایحه بودجه ۹۳ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده است می‌تواند این امکان را بیابد که به بخش تولید در کشاورزی اختصاص یابد. در این‌صورت می‌توان امیدوار بود که زیر‌ساخت‌های بخش کشاورزی به‌خصوص در زمینه خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی توسعه یابد. هر چه به این سمت حرکت کنیم به نوعی کشور را در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک بیمه کرده‌ایم. زیرا این امکان وجود دارد تا روزی در عرصه بین‌المللی این اتفاق بیفتد که دیگر کشوری گندم مازاد نداشته باشد تا برای عرضه ارائه کند. آنگاه کشور ما با مشکلات  جدی روبه‌رو خواهد شد./خانه ملت
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share