وضعيت بحراني صومعه سرا

فوت یک چوپان در برف/شب زنده داری مردم از ترس ریزش سقف خانه‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بارش ۲ متری برف در شهرستان صومعه سرا مشکلات بسیاری را برای مردم شهر و روستاهای آن فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک چوپان ۴۰ ساله که در مرتع این شهر به همراه ۶ چوپان دیگر گرفتار برف و سرما شده بود، عصر دیروز جان خود را از دست داد.

امدادگران در حال تلاش برای انتقال جسد چوپان به شهر هستند ضمن اینکه حال یک چوپان دیگر وخیم است.

* خودروهای در دام برف صومعه‌سرا

barfپس از گذشت چهار روز از بارش‌ها همچنان محورهای اصلی و فرعی صومعه‌سرا مسدود بوده و در واقع این شهر در محاصره برف قرار گرفته است.

خودروها و وسایل نقلیه مردم در اثر بارش سنگین چند روزه اخیر در دام برف اسیر شده و قادر به جابه‌جایی نیستند.

اگر معابر اصلی شهر برای عبور و مرور خودروها باز شود این حجم از نارضایتی‌ها در صومعه‌سرا اتفاق نمی‌افتاد.

خیابان اصلی «شهید برشنورد» شهر صومعه‌سرا است که هنوز به دلیل بارش شدید برف مسدود است.

*بازار صومعه‌سرا در خاموشی محض قرار دارد

دپوی کامل برف ۲ متری در حوزه شهری صومعه‌سرا و خارج نکردن آن سبب نوعی خاموشی ناشی از تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای تجاری در بازار این شهر شده است.

به جز تعدادی نانوایی و خواروبارفروشی دیگر هیچ فروشگاهی قادر به خدمات‌رسانی به شهروندان خود نیست.

تردد مردم در شهر و روستاهای صومعه‌سرا حتی در مواقع ضروری و حادثه‌ای با پای پیاده انجام می‌شود.

اگر وسایل نقلیه امدادرسان و راه بازکن در صومعه‌سرا بیشتر بود و اتحاد مردم و مسئولان مضاعف‌تر می‌شد کمتر شاهد دستپاچگی‌های کنونی در این شهر بودیم.

*بیداری‌های شب تا صبح روستانشینان صومعه‌سرا از ترس ریزش سقف خانه‌ها

با توجه به اینکه سنگینی بارش برف گیلان در صومعه‌سرا بیشتر است اما خدمات‌رسانی مسئولان استانی به این دیار کمتر مشاهده می‌شود و حتی رغبتی برای باز کردن راه‌های اصلی وجود ندارد.

«تولمات» آسیب‌پذیرترین بخش صومعه‌سرا اعلام شده و راه‌های ورودی و خروجی آن همچنان نیمه مسدود است.

بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی صومعه‌سرا در چند روز اخیر تعطیل بوده و انشعابات برقی و حتی خدمات اینترنتی با مشکل مواجه است.

با وجود اظهارات امیدوار کننده مسئولان صومعه‌سرا، باید دانست که این شهر در حالت فوق‌العاده قرار دارد و مردم ساکن در روستاهای آن به سختی این روزها را سپری می‌کنند.

بسیاری از مردم روستانشین صومعه‌سرا به دلیل استحکام نامناسب خانه‌های خود از ترس ریزش سقف منازل شب را تا صبح بیدار می‌مانند.

مردم صومعه‌سرا از وضعیت کنونی شهر ناراضی هستند و معتقدند که اگر پیش از این تمهیدات لازم برای شرایط بحرانی اتخاذ می‌شد شیرینی برف امسال برای آنها تلخ نمی‌شد.

*نجات ۴۰۰ رأس گوسفند گرفتار در برف صومعه‌سرا

فرماندار صومعه‌سرا از مسدود بودن راه ارتباطی ۴۰ روستای این شهرستان خبر داد.

غلامحسین رجبی، با بیان اینکه بالغ بر ۴۰۰ رأس گوسفند در روزهای برفی در منطقه «چمثقال» صومعه‌سرا در دام برف گرفتار شده بودند، تصریح کرد: این دام‌ها با کمک نیروهای هلال احمر و ستاد بحران صومعه‌سرا نجات یافته و به مکانی امن منتقل شدند.

وی افزود: برای باز کردن راه‌های اصلی و فرعی جاده‌ها از دستگاه لودر و تراکتورهای دهیاران و مردم صومعه‌سرا کمک گرفته شده است.

به گفته فرماندار صومعه‌سرا، تمام اعضای ستاد بحران این شهرستان از نخستین روز بحران برف در محل فرمانداری صومعه‌سرا به حالت آماده‌باش حضور دارند.

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی گیلان  با بیان اینکه بارش  برف در صومعه سرا  از سالهای ۸۳ و ۸۶ در استان گیلان نیز بیشتر بوده است، اعلام کرد این برف در دو دهه گذشته بی سابقه بود.

حجت شعبانپور در پاسخ به این سوال که مردم صومعه سرا از وضعیت راها و بسته بودن کوچه ها و معابر  ناراضی هستند چه اقداماتی انجام خواهید دادگفت:
امروز دستور ویژه ای برای سامان دادن و حل مشکلات در صومعه سرا از سوی استاندار  به ستاد بحران صادر شد تا فردا به مشکلات این منطقه پرداخته شود./فارس

Share