عملیات احیای تالاب آق سو آستارا پایان یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا از پایان عملیات احیای تالاب آق سو و ورود نخستین گونه‌های پرندگان مهاجر به این تالاب خبرداد. شهروز قلی نژاد با اعلام خبر فوق اظهارکرد: تاکنون ۴ میلیارد ریال برای احیای این تالاب که بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا از پایان عملیات احیای تالاب آق سو و ورود نخستین گونه‌های پرندگان مهاجر به این تالاب خبرداد.

talabشهروز قلی نژاد با اعلام خبر فوق اظهارکرد: تاکنون ۴ میلیارد ریال برای احیای این تالاب که بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی به شکل کامل تخریب شده بود، هزینه شده است.

وی ادامه داد: مساحت کل محوطه تالابی که در ضلع شرقی پناهگاه ۱۰۷۴ هکتاری حیات وحش لوندویل آستارا است، در گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار بوده است.

قلی نژاد توضیح داد: در سالجاری پیشروی آب دریای خزر سبب شد تا ۱۰ هکتار باقیمانده از این تالاب به شکل کامل تخریب شود و به همین دلیل با تصمیمی سریع، عملیات دیواره سازی در حاشیه و انتقال آب دو رودخانه به تالاب آغاز شد و هم اکنون با پایان دو عملیات مذکور، در مرحله آبگیری قرار گرفته‌ایم.

وی در خصوص نتایج عملیات احیای تالاب عنوان کرد: در حال حاضر یکصد هکتار به شکل کامل احیا شده که از مساحت مذکور، ۵۶ هکتار مساحت آبی و بقیه به صورت جنگل توسکای حاشیه تالاب است.

مدیر اداره محیط زیست آستارا در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: با سیراب شدن بخشی از تالاب، نخستین گروه پرندگان مهاجر شامل؛ خوتکا، مرغابی، مرغابی سرسبز، مرغابی نوک پهن، پلیکان، بوتیمار، آنقوت و سایر گونه‌های حواصیلیان وارد آن شده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد: آیین بهره برداری از این تالاب، همزمان با ۱۳ بهمن ماه «روز تالاب» با حضور«دکتر معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، تالاب آق سو یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده کشور است که در جنوب شرقی شهر آستارا و در منتهی الیه غربی جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان قرار گرفته است.

علاوه بر مناطق جنگلی پناهگاه حیات وحش لوندویل، در بخش تالابی بخش وسیعی پوشیده از نی زار و لویی بوده و به دلیل داشتن ذخایر مناسب غذایی، در طول سال محل مناسب برای تولید مثل و زمستان گذرانی گونه‌های مختلف پرندگان است.

این تالاب محل زیست انواع عقاب‌ها، جغد، قو، غاز، قرقاول، قره خروس، فلامینگو، پلیکان، درنا، پرستوی دریایی، مرغ ماهیخوار، بلبل، سار، سینه سرخ، کبک، کبوتر وحشی، اردک، لک لک، بلدرچین، فاخته، قمری، خروس وحشی، دارکوب، مرغابی، چنگر، حواصیل و کاکائی است./ایسنا

Share