دکتر نوبخت خبر داد:

عدم تغییرکالاهای سبد دوم و ردافزایش ۳۸درصدی قیمت بنزین طی امسال

معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که کالاهای مرحله دوم سبد کالا تغییر نمی‌کنند، با رد احتمال افزایش ۳۸درصدی قیمت بنزین در سال جاری گفت: هرگونه تصمیم برای آینده هدفمندی یارانه‌ها منوط به توافق مجلس و دولت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری در نشست خبری دوشنبه در پاسخ به سوالی در مورد برنامه دولت برای واردات بنزین گفت: به دنبال تصمیم جدی برای افزایش کیفیت بنزین یورو ۴ هستیم.nobakht
وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی و انتشار اخبار تایید نشده ای در مورد افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل های انرژی قبل از پایان سال جاری این موضوع را رد کرد و گفت: هرگونه تصمیم برای آینده هدفمندی یارانه ها منوط به توافق مجلس و دولت است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: تا زمانی که تکلیف تبصره هدفمندی مشخص نشود دولت هیچ کاری انجام نخواهد داد.

* ۱۵۰ میلیارد ریال تنخواه برای خسارات برف شمال
نوبخت در ادامه از مصوبات شب گذشته هیئت وزیران خبر داد و اظهار داشت: بعد از استماع گزارشی درباره آسیب‌های مردم شمال کشور در استان مازندران و گیلان رئیس جمهور و هیئت وزیران در جریان چگونگی امدادرسانی به مردم قرار گرفتند و نسبت به جبران بخشی از خسارات دستورات لازم را ارائه دادند.
وی افزود: طبق دستور رئیس جمهور تا زمان نهایی شدن گزارش برآورد خسارت نهادهای دولتی و مردمی در مناطق گرفتار در برف، بنا شد ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت تنخواه به هر استان فورا ارسال و کارهای ضروری انجام شود؛ این رقم فعلا برای رفع نیاز ضروری است و بعد از برآورد نهایی دستگاه‌های ذیربط مابقی خسارت پرداخت خواهد شد.

* مردم از اوراق مشارکت دولت استقبال نکردند
نوبخت در ادامه از مصوبه دولت برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان سال خبر داد و افزود: با توجه به اجرای بند ۳۹ قانون بودجه ۹۲ باید ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌شد که در مرحله اول هزار میلیارد تومان منتشر شد ولی از آنجایی که مورد استقبال مردم قرار نگرفت این اوراق به پیمانکاران دولتی پرداخت شد؛ در جلسه روز گذشته مصوب شد هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت تا پایان سال منتشر شود که اگر این اوراق به صورت نقد به فروش برسد خیلی بهتر است ولی اگر به صورت نقد به فروش نرفت از آن به عنوان اوراق بهادار برای تادیه بدهی پیمانکاران استفاده خواهد شد.

*عیدی ۵۰۳ هزار تومانی کارمندان با حقوق بهمن پرداخت می‌شود
وی با بیان اینکه تا پایان سال حدود دو هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران پرداخت خواهد شد تصریح کرد: همچنین مصوب کردیم که عیدی کارمندان دولت معادل ۵۰۳ هزار تومان همزمان با حقوق بهمن‌ماه واریز شود؛ در نظر داریم علاوه بر عیدی و حقوق بهمن حقوق اسفندماه را نیز پیش از موعد مقرر پرداخت کنیم.

*اقتصاد سال ۹۳ از رکود خارج می‌شود
نوبخت با اشاره به بودجه پروژه‌های سال آینده گفت: دولت در نظر دارد با استفاده از بودجه ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های عمرانی، ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی، ۳۵ میلیارد دلار فاینانس مصوب مجلس، ۲۰ میلیارد دلار ذخایر صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار میلیارد تومان ذخایر ریالی این صندوق اقتصاد را از حالت رکود خارج کند.
وی با تاکید بر اینکه سال آینده اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود، تصریح کرد: ساعت ۲۴ امشب یارانه نقدی مردم واریز خواهد شد.
نوبخت همچنین گفت: مجلس دو امکان برای افزایش رشد اقتصادی برای دولت فراهم کرد که نکته اول این بود که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به وزارت نفت اجازه داد به صورت بیع متقابل به انجام برساند و اقدام دیگر اینکه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو اجازه داده شد، تا برای توسعه تاسیسات زیربنایی هزینه کند.

* بودجه ۹۳ با کمترین تغییر در مجلس تصویب شد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به بیان گزارش اجمالی از رسیدگی به لایحه بودجه ۹۳ در مجلس پرداخت و گفت: با بیش از سه چهارم آرای نمایندگان بودجه ۹۳ روز گذشته با کمتر تغییر و افزایش در اعداد و ارقام به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه در آینده گزارش مقایسه‌ای نسبت تغییر بودجه‌ها در گذشته را ارائه خواهیم داد به تشریح تغییرات درآمدی، هزینه‌ای و سایر بندهای بودجه پرداخت و گفت: منابع بودجه کشور ۱.۳ درصد تغییر کرد و ۷۸۳ هزار میلیارد تومان به ۷۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.
نوبخت با اشاره به اینکه مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت را به تصویب رساند تصریح کرد: همچنین با موافقت مجلس سال آینده صادرات ۲۹۷ بشکه میعانات گازی و ۲۰ هزار بشکه به پالایشگاه های داخلی با نرخ تسعیر ۲۶۵۰ تومان انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه واگذاری دارای‌های مالی با ۳۸ درصد افزایش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید گفت: درآمد اختصاصی بودجه ۹۳ تنها دو دهم درصد افزایش یافت که می‌توانیم بگوییم درآمد اختصاصی تغییر زیادی نداشته است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: منابع بودجه دولتی از ۲۱۸ هزار میلیارد تومان با افزایش ۶.۶ درصدی به ۲۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است . همچنین منابع بودجه شرکتهای دولتی و بانکها هیچ تغییر نکرده است.
نوبخت با اشاره به اینکه کل بودجه سال آینده ۱.۳ درصد افزایش یافته است، افزود: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از ۳۷ هزار و  ۸۰۰ میلیارد تومان به ۳۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد افزایش یافته که نشانگر ۵.۳ درصد افزایش این بخش از بودجه می‌باشد همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رشد ۲۰.۱ درصدی از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

*کاهش تورم و بیکاری در ماههای گذشته محصول باد و توفان نیست
معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور با اشاره به اینکه حجم عمومی بودجه دولت به ۲۱۰ هزار میلیارد رسیده است گفت: کاهش تورم و بیکاری طی ماه‌های گذشته مانند افزایش آن محصول باد و توفان نیست بلکه محصول کارهای انجام شده در دولت یازدهم است.
*ای کاش مجلس تبصره هدفمندی را رد نمی‌کرد
نوبخت در ادامه از رد تبصره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۳ ابراز تاسف کرد و گفت: تنها چیزی که آرزو کردیم ای کاش در بودجه اتفاق نمی‌افتاد حذف تبصره هدفمندی یارانه‌ها بود البته قصد دولت از ابتدا ارائه لایحه جداگانه بود اما نمایندگان پیشنهاد کردند تبصره بهتر است و ما به همین منظور تبصره‌ای را ارائه دادیم ولی رد شد.
وی با تاکید بر اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها مطابق قانون تنظیم و تقدیم مجلس شد گفت: حجم منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره پیشنهادی دولت ۶۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که با احتساب سهم یارانه نقدی، بهداشت و تولید تصور می‌کردیم بسیار شفاف باشد اما مجلس پیشنهاد جایگزینی داد تا تیرماه فکر اساسی درباره هدفمندی یارانه‌ها انجام دهیم.

* نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید کمتر از ۱۰ سنت باشد
نوبخت با بیان اینکه منتظر نظر شورای نگهبان درباره تبصره هدفمندی یارانه‌ها هستیم درباره نظر دولت برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: رشد و جهش بزرگی در این باره در بودجه ۹۳ رخ داد ولی باید واقع‌بینانه حرکت کرد و به منظور اینکه علاوه بر واحدهای تولیدی قدرت استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش وجود داشته باشد دولت اعتقاد دارد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به زیر ۱۰ سنت برسد به همین منظور اعداد مختلفی را مدنظر داریم که در صورت امکان ارائه خواهیم داد.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد سبد کالا پرداخت و گفت: وزارت کار مسئولیت را برعهده گرفته و بناست دو مرحله طبق مصوبه دولت به جامعه پرداخت شود اما الان جامعه مشمول در حال افزایش است هر چند در ابتدا نظر دولت پرداخت این سبد به افرادی که استحاق آن را دارند، بود.
نوبخت افزود: برخی فکر می کردند مثل یارانه‌ها سبد کالاها باید به تمام مردم اختصاص یابد اما بنده این موضوع را نفی نمی‌کنم اما همانگونه که رئیس جمهور گفت بانک اطلاعات کافی درباره شناسایی گروه‌های ثروتمند نداریم به همین منظور ۴۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۳ برای گسترش سیستم جامع مالیاتی به منظور شناسایی ثروتمندان اختصاص دادیم.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شناسایی اقشار کم درآمد هم مشکلاتی را در پی دارد گفت: من هم تاسف عمیق خودم را که بسیار برای من سخت بود در اینجا اعلام می‌کنم. چرا بعد از اختصاص هزار میلیارد تومان برای کمک به قشر خاص باید رئیس جمهور از مردم  عذرخواهی کند در حالی که می‌توانستیم سبد کالا ندهیم و عذرخواهی هم نکنیم؛ دارم فکر می‌کنم اگر به آنهایی که شناسایی نکرده بودیم هم سبد کالا تعلق می‌گرفت چه صفی تشکیل می‌شد؟ باید از صف‌ها کم کنیم.  چرا که در هر حالتی حتی به منظور توزیع تخم مرغ، طلا در کشور ما مردم صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند البته ما گلایه‌ای نداریم و وظیفه‌مان خدمت به مردم می‌باشد.

*سقف افزایش حقوق سال آینده کارمندان ۱۸ درصد
نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان در سال آینده تصریح کرد: توان ما بیشتر از افزایش ۱۸ درصدی نیست. به همین خاطر سعی می‌کنیم با کاهش تورم و بهبود اقتصاد به کارمندان کمک کنیم.

*دولت اعتقادی به شیب تند قیمت در فاز دوم هدفمندی ندارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت گفت:‌تبصره هدفمندی تکلیف را روشن می‌کند و با هر عدد مجلس موافقت کند دولت فاز دوم را اجرا خواهد کرد؛ دولت اعتقادی به شیب تند افزایش قیمت‌ها ندارد.
خبرنگار تسنیم خطاب به نوبخت گفت: با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس دولت می‌تواند با استفاده از قانون فعلی و اعداد و ارقام موجود در هدفمندی یارانه‌ها نسبت به اجرای فاز دوم اقدام کند و در مقابل با کاهش فهرست یارانه‌بگیران کسری درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کند اما اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت قصد ندارد یارانه هیچ کدام از خانوارها را قطع کند این ابهام را ایجاد می‌کند که دولت به وحدت زمینه درباره آینده هدفمندی یارانه‌ها نرسیده است، صراحتا توضیح دهید که برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی و حذف دهک‌ها در آینده چیست همچنین اخبار تایید نشده‌ از احتمال افزایش ۳۸ درصدی قیمت‌های حامل‌‌های انرژی تا پایان سال حکایت دارد، نظر دولت چیست؟
وی در پاسخ به تشریح هدفمندی یارانه ها و سناریوی دولت در این زمینه پرداخت و گفت: تبصره‌ای که تقدیم مجلس کردیم می‌گفت سهم هدفمندی یارانه‌ها از ۵۰ به ۶۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند به همین منظور پیشنهاد دادیم ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش و اصلاح حامل‌های انرژی و ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی تامین شود.
معاون برنامه ریزی و رئیس جمهور افزود: در تبصره سقف درآمدی نگذاشتیم. قصد ما این است که واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم چرا که دهک‌های بالا نیازی به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ندارند اما خطاب من مردم نیازمند نیست به خاطر اینکه افراد واقعا نیازمند ممکن است از دو ساعت قبل از واریز یارانه‌ها مقابل عابربانکها صف بایستند.

* مجوز حذف دهک‌ها را داریم ولی در مرحله اول تشویق به انصراف می‌کنیم
نوبخت با تاکید بر اینکه می‌خواهیم با مردم صحبت کنیم در پاسخ به تسنیم درباره اینکه قصد دولت خوداظهاری و انصراف از یارانه‌ها و یا تعیین کف درآمدی است؟ گفت: با خوداظهاری در مرحله اول مردم را  نسبت به انصراف از دریافت یارانه تشویق کنیم. البته مجلس مجوز خوبی به ما داد که می‌‌توانیم علاوه بر خوداظهاری و ثبت نام مجدد کف درآمدی هم برای دریافت یارانه تعیین کنیم.
وی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه آیا افزایش ۳۸ درصدی قیمت‌های حامل‌های انرژی قبل از پایان سال را تایید می‌کنید یا خیر گفت: برای سال جاری باید ۴۱ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم می‌دادیم اما نه تنها سهم تولید و بهداشت را پرداخت نکردیم بلکه ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حاصل از افزایش قیمت‌ها نیز محقق نشد.

*برای پرداخت یارانه نقدی از خزانه برداشت کردیم
وی ادامه داد: میزان منابع و درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در این میان ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از خزانه عمومی برداشت شده و به منظور پرداخت یارانه‌ها در اختیار دولت تعلق گرفته است. این در حالی اتفاق افتاده که قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید هر سال باید از میزان یارانه نقدی کم شود ولی ما نه تنها رقمی را کم نکردیم بلکه از خزانه برداشته و به یارانه‌ها داده‌ایم.

*صد بار به حضرت عباس قسم خوردیم که یارانه نقدی با سبد کالا فرق دارد
نوبخت در ادامه با تاکید بر اینکه باید جو روانی پرداخت یارانه‌ها در جامعه حفظ شود گفت: عده‌ای از مردم فکر می‌کردند با پرداخت سبد کالا یارانه نقدی آنها حذف خواهد شد این در حالی است که صد بار به حضرت عباس قسم خوردیم که یارانه نقدی با سبد کالا فرق دارد.
وی افزود: قانونگذار این اجازه را به ما داده تا فاصله ۳۰ هزار میلیارد تومان با ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی جبران کنیم ولی نه دولت قبل افزایش قیمت‌ها را داشت و نه دولت فعلی این کار را انجام داده است؛ برای جبران ۸۸۰۰ میلیارد تومان باید طی یک سال قیمت‌های حامل انرژی افزایش پیدا می‌کرد، در یک ماه چند صد درصد باید قیمت‌ها را افزایش دهیم که این امر محقق شود؟

*درست نیست مجلس ما را در اجرای فاز دوم هدفمندی تنها بگذارد
نوبخت در پاسخ به تاکید خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه صراحتا اعلام کنید دولت تا پایان سال قیمت حامل‌های انرژی را افزایش خواهد داد یا خیر گفت: افزایش نمی‌‌دهیم ولی اختیار افزایش را داریم؛ مجلسی که هنوز روی اعداد و ارقام توافق نکرده درست است که ما را تنها بگذارد و ما یک تنه وارد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شویم؟
وی با اشاره به روزهای پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها گفت: در ابتدا تمام بخش‌ها تلاش کردند که با اطلاع‌رسانی صحیح مردم و اقتصاددانان را با اجرای هدفمندی همراه کنند اما الان این وضعیت وجود ندارد، هدفمندی یارانه‌ها با سبد کالا فرق دارد؛ سبد کالا موجب شد دوست و دشمن به ما حمله کنند تا جایی که رئیس جمهور مجبور به عذرخواهی شد.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وضع موجود قابل تحقق نیست، افزود: مطمئن باشید دنبال اعداد وارقام افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی با شیب تند نیستیم؛ می‌خواهیم شفاف به مردم وضعیت را بگوییم.
نوبخت درباره هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال گفت: تا با مجلس به توافق نرسیم هیچ کاری در این زمینه انجام نخواهیم داد؛ ما نیازمند وفاق تمام بخش‌ها علاوه بر دولت و مجلس در اجرای فاز دوم هدفمندی هستیم.
خبرنگار تسنیم در نشست خبری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قصد طرح سوالات دیگری را هم داشت ولی اقای نوبخت در پاسخ گفت “اجازه دهید مابقی سوالات را زمانی که به تسنیم آمدم پاسخ دهم”.

*به وفاق با مجلس برسیم یک روز هم فاز دوم را به تاخیر نمی‌اندازیم
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم هر چه زودتر به وفاق بین بخش‌های مختلف برسیم حتی یک روز هم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به تعویق نخواهیم انداخت.
نوبخت با بیان اینکه چرا همه خبرنگاران مشمول دریافت سبد کالا نشده‌اند گفت: از ربیعی وزیر کار و رفاه و تامین اجتماعی حتما این موضوع را می‌گویم چرا که خبرنگاران هم باید سبد کالا دریافت کنند؛ جامعه هدف برای دریافت سبد کالا در حال گسترش است.
وی در پاسخ به تسنیم مبنی بر ا ینکه آیا تغییر کالاهای سبد کالا در مرحله دوم  صحت دارد یا خیر گفت: تغییر کالاهای سبد کالا را تایید نمی‌کنم

Share