ایندیپندنت خبر داد:

شکایت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از وزارت دفاع انگلیس/ وضعیت نامعلوم ۱۶۳۲ تانک چیفتن

یک روزنامه غربی از شکایت ایران از یکی از شرکت های وابسته به وزارت دفاع انگلیس به خاطر عمل نکردن آن به تعهدات خود در خصوص قرارداد تانک های چیفتن خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ایندیپندنت در این خبر می نویسد: دولت ایران شکایت خود از شرکت تسلیحاتی “خدمات بین الملل نظامی” (IMS) وابسته به وزارت دفاع انگلیس را در دادگاه عالی بریتانیا مطرح کرد. IMG09411379

این شکایت به موجب عمل نکردن شرکت IMS به تعهدات خود در خصوص تحویل تانک های چیفتن به ایران، در دادگاه عالی انگلیس مطرح شده است.

به موجب قراردادی که در زمان حکومت پهلوی در ایران و شرکت IMS به امضا رسیده بود تهران سفارش ساخت یک هزار و ۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن به ارزش ۶۵۰ میلیون پوند را به وزارت دفاع انگلیس داد اما تا زمان وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) فقط ۱۸۵ عدد از این تانک ها به ایران تحویل داده شد و بعد از نقلاب تحویل آنها متوقف گردید.

در سال ۲۰۰۹ میلادی اتاق بین المللی بازرگانی انگلیس و ایران در مورد این پرونده به دادگاه رفته بودند اما نتیجه مشخصی از آن حاصل نشده بود.

به نوشته ایندیپندنت، در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز تماس هایی میان ایران و انگلیس برای حل این موضوع انجام شد و حتی دیدارهایی نیز میان نمایندگان دو کشور در استانبول انجام گرفت اما به دلیل آنچه انگلیس آن را کارشکنی تهران خواند، مذاکرات دو طرف برای حل پرونده تانک های چیفتن راه به جایی نبرد.

ایندیپندنت در ادامه می نویسد: شرکت IMS تاکنون صدها میلیون پوند به موجب این قرارداد متضرر شده و در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز انتظار می رفت که این شرکت طلب ایران را به حسابی که ۳۹۰ میلیون پوند از پول های بلوکه شده ایران در آن حساب بود واریز کند اما گزارش مستندی در مورد اینکه آیا این شرکت طلب ایران را به این حساب واریز کرده یا خیر وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که به موجب تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، تهران امکان دسترسی به پول های موجود در این حساب را نداشت.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از وزیران دفاع انگلیس حاضر نشده اند توضیحی در این خصوص که پس از سال ۱۹۷۹ تاکنون چه اتفاقی برای این قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری رخ داده، بدهند و همین امر باعث شده تا ایران بار دیگر شکایتی را در دادگاه عالی مطرح کند که این شکایت هم اکنون در حال رسیدگی است.

در این میان “سر راجر ژاکلینگ” رئیس شرکت IMS  که از مقامات سابق وزارت دفاع انگلیس محسوب می شود می گوید: بعد از دادگاه سال ۲۰۰۹ ملاقات هایی میان نمایندگان IMS و ایران در جولای ۲۰۱۰ و سپس در مارس ۲۰۱۱ برای به نتیجه رسیدن این اختلافات انجام شد اما پس از این دیدارها طرف ایرانی مذاکرات را ترک کرد.

به نوشته ایندیپندنت، در اوایل سال گذشته میلادی ملاقاتی محرمانه میان وزیر دادگستری ایران و نمایندگان IMS در استانبول انجام شد و سپس گفتگوهایی نیز در همین رابطه انجام گرفت که در لندن از آن به عنوان مذاکرات غیر رسمی یاد می شود. قرار بود ایران در تابستان سال گذشته این شکایت را در دادگاه عالی مطرح کند اما هشدار نمایندگان IMS در مورد وضعیت دادگاه موجب شد تا طرح این شکایت به تعویق بیافتد.

در همین رابطه یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس گفت: تا زمانیکه تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران وجود داشته باشد هیچ پولی در خصوص قرارداد تانک های چیفتن به تهران پرداخت نمی شود. در همین رابطه مذاکراتی بین نمایندگان شرکت IMS  و ایران در حال جریان است اما این گفتگوها هنوز به نتیجه نرسیده اند./مهر

Share