سایه روشن خبرها

شنیده های داغ از گوشه و کنار گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شنیده شده است، یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به فرمانداران و مدیران ادارات حوزه‌ انتخابیه خود دستور داده است با تعدادی از سایت‌های خبری منتقد خود همکاری یا مصاحبه ننموده و از حضور آنان در شوراها و مجامع اداری جلوگیری نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از لاهیگ , “سایه روشن” عنوان بخش پُرمخاطبی است که هر از چندگاه در مدار قانون و اخلاق به نقل شنیده‌ها و شایعات غیررسمی محافل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی می‌پردازد.

shenideha© شنیده شده است، درپی بازنشستگی محمد علیزاده ماکلوانی و آغاز رایزنی‌ها برای انتخاب فرماندار جدید لاهیجان، اشخاص و گروه‌های سیاسی شهرستان و استان به‌دنبال معرفی گزینه‌های مورد نظر خود به استانداری گیلان هستند، اما بخشنامه وزارت کشور مبنی بر وزارت کشوری بودن گزینه‌های پیشنهادی، دست آنان را در تحمیل افراد بسته است. گفته می‌شود، علاوه بر تعدادی از اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در لاهیجان که به‌دنبال ابقاء فرماندار فعلی هستند، گروهی هم که تا پیش از این برای دلجویی و رفع کدورت‌های فی‌مابین، نام بهمن کنعانی (بخشدار اسبق لاهیجان و رودبنه) و مرتضی پیله‌ور جاوید (مدیر اسبق آب و فاضلاب شهری لاهیجان) را برای این مسئولیت بر سر زبان‌ها انداخته بودند و بعدها با این عنوان که “ما شما را مطرح کردیم، ولی شما مشکل داشتید”، همچنان به‌دنبال گزینه مقبول خود هستند. گروه‌های دیگری نیز از فرهاد کرمی (از مدیران باسابقه استانداری گیلان و از افراد نزدیک به نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی)، علی حیدری (فرماندار رضوانشهر در دولت اصلاحات) و مصباحی (از نیروهای نزدیک به روح‌الله قهرمانی چابک، استاندار اسبق گیلان) و … به‌عنوان گزینه‌های مطرح فرمانداری لاهیجان نام می‌برند.

© شنیده شده است، با هرچه نزدیک شدن به سال انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اوج‌گیری انتقادات و نارضایتی تعدادی از مسئولان، فعالان سیاسی و اقشار مختلف مردم از وضعیت سیاسی و اجتماعی دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل، علاوه بر تعدادی از نامزدهای دوره قبل یا همیشه حاضر انتخابات، از جمله ذبیح نیکفر لیالستانی، یوسف قاسمی گولک، اسماعیل بابایی، رسول فرخی و … که درحال رایزنی و برنامه‌ریزی مجدد برای حضور در انتخابات مجلس دهم هستند، از حجت‌الاسلام حامد رنجبر (امام جمعه سابق لاهیجان)، محمد آقاجانزاده (معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و فرماندار اسبق لاهیجان و سیاهکل)، ابراهیم مهربان (رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان)، مهدی شمس (عضو سابق شورای اسلامی شهر لاهیجان)، سردار سید ضیاء‌الدین حزنی (فرمانده قرارگاه قرب کوثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) نیز به‌عنوان گزینه‌های احتمالی حضور در عرصه انتخابات نام برده می‌شود.

© شنیده شده است، در جریان پرونده بزرگ زمین‌خواری در چاف و چمخاله که در دادگستری لنگرود در دست بررسی است، به‌تازگی حکم محکومیت فرزند و تعدادی از حامیان اقتصادی یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی صادر شده ‌است. پیش از این نیز شایعاتی مبنی بر فعالیت‌های گسترده دلالی و کسب رانت این آقازاده با پوشش امنیتی پدر در خرید و فروش برخی شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و ساخت و ساز در برخی شهرک‌های مسکونی تهران شنیده شده بود.

© شنیده شده است، یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تحت فشار قرار دادن تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و استانداری گیلان، از به‌کارگیری، انتصاب یا ارتقاء شماری از مدیران معزول حوزه انتخابیه خود در سطح استان جلوگیری به‌عمل آورده است. این مخالفت که با بهانه ارتباط با امام جمعه شهر، نماینده ولی فقیه در گیلان یا برخی نامزدهای انتخاباتی صورت گرفته، با عکس‌العمل منفی مردم مواجه و به چالش جدیدی برای بانی آن تبدیل شده است. این درحالی است که مداخله نمایندگان قوه مقننه که تنها وظیفه “قانون‌گذاری” و “نظارت” را برعهده دارند در حوزه وظایف قوه مجریه، سال‌هاست به معضل بزرگی در نظام مدیریتی کشور تبدیل شده است.

 

© شنیده شده است، درپی تغییرات مدیریتی در دبیرخانه هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان (منطقه ۱۷) و آغاز تغییرات واحدهای دانشگاهی از لاهیجان، به‌زودی رؤسای واحدهای آستانه اشرفیه، لنگرود و بین‌الملل انزلی نیز تغییر خواهند کرد.

 

© شنیده شده است، تلاش یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی برای برکناری محمد آقاجانزاده از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به نتیجه نرسیده است. پیش از این، زمانی که این فرد متوجه انتصاب آقاجانزاده به معاونت استانداری شده بود، مدعی بود: “کار آقاجانزاده را من درست کردم تا معاون استاندار شود!” و اکنون می‌گوید: “من ایشان را برمی‌دارم!” این درحالی است که وی دو سال پیش نیز شبانه در دفتر استاندار وقت (مهدی سعادتی) خواستار عزل محمد آقاجانزاده و نصب محمدعلی رمضانی (رئیس دفتر وقت استاندار و دبیر جبهه پایداری گیلان) به‌عنوان فرماندار لاهیجان شده بود که به او گفته شد: “عزل فرماندار در حوزه اختیارات استاندار نیست و تنها با دستور وزیر کشور صورت می‌‌گیرد.”

 

© شنیده شده است، حجت شعبان‌پور که از بهمن سال ۱۳۹۰ قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی گیلان است و سابقه مدیرکلی مسکن و شهرسازی گیلان و نوسازی مدارس گیلان را در کارنامه سوابق اجرایی خود دارد، به‌زودی به‌عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان منصوب خواهد شد. در همین ارتباط، از دکتر محمد شیخیان تعلقی (از مدیران باتجربه وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۲۴ سال سابقه کار) و مهندس محمدرضا نازک‌کار (مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی گیلان) به‌عنوان گزینه قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نام برده می‌شود.

© شنیده شده است، جمعی از فعالان سیاسی ستادهای انتخاباتی محمدرضا عارف و حسن روحانی در گیلان طی هفته‌های گذشته نشست‌های مختلفی با مسئولان احزاب خود در تهران برگزار نموده و درحال رایزنی برای انتخاب گزینه‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند. همچنین گفته می‌شود، در بین اسامی مورد وفاق، تنها نام یکی از نمایندگان مردم رشت از مجموع ۱۳ نماینده فعلی گیلان در مجلس شورای اسلامی به چشم می‌خورد.

© شنیده شده است، یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به فرمانداران و مدیران ادارات حوزه‌ انتخابیه خود دستور داده است با تعدادی از سایت‌های خبری منتقد خود همکاری یا مصاحبه ننموده و از حضور آنان در شوراها و مجامع اداری جلوگیری نمایند. همچنین گفته می‌شود، از آنان خواسته شده است نسبت به دریافت آگهی‌های تبلیغاتی از شرکت‌ها و کارخانجات منطقه اقدام نموده و به روابط عمومی‌های خود نیز تکلیف کنند که اخبار اداره خود را صرفاً به سایت شخصی وی ارسال نمایند.

© شنیده شده است، علی‌رغم تلاش‌های گسترده گروهی از گیلانیان مقیم تهران برای حضور تعداد بیشتری از مدیران باتجربه گیلانی در مناصب مختلف اجرایی، اعم از معاون رئیس جمهور، وزیر، معاون وزیر، مدیرعامل سازمان و …، علی‌رغم اعلام حمایت‌های ظاهری اکثریت نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، هیچ‌گونه حمایت و همراهی عملی از جانب ایشان مشاهده نشد. این درحالی است که مجموعه نمایندگان استان‌های اصفهان، یزد، خراسان، مازندران و بوشهر فارغ از جناح‌بندی‌ها و گرایشات سیاسی، با حمایت جدی از سرمایه‌های انسانی استان خود، توانستند جایگاه‌های اجرایی مناسبی را در سطوح ملی و استانی در دولت “تدبیر و امید” از آن خود کنند.

 

© شنیده شده است، جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی و نویسندگان مقالات تحلیلی پایگاه‌های خبری لاهیجان و سیاهکل در نشست مشترکی که با هدف بررسی وضعیت اطلاع‌رسانی سالم و آگاه‌سازی افکار عمومی از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنآوری اطلاعات و فضای مجازی صورت گرفت، بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای استفاده از ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی به‌منظور انتشار اخبار و تحلیل‌ها و ارتباط مستمر با شهروندان بر مبنای وفاق، انسجام، همسویی و همدلی در پرداختن به موضوعات مهم و اثرگذار منطقه تأکید شد. همچنین گفته می‌شود، در این نشست ضمن انتقاد از شیوع خودکامگی، غوغاسالاری و ناکارآمدی اجرایی و وجود پتانسیل لازم برای تغییر بسیاری از رویه‌های نادرست و ناروا در این دو شهرستان، بر مشارکت، همت و تلاش همه فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای ارتقاء سطح آگاهی جامعه و جلوگیری از نشستن بی‌مایگان بر مسند سیاست و کیاست تأکید شد.

 

© شنیده شده است، دو تن از نمایندگان مناطق چای‌خیز گیلان در مجلس شورای اسلامی که عضو هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور نیز هستند و تا کنون علی‌رغم تبلیغات فراوان، در برکناری علی محرر توفیقی نداشته‌اند، طی سه ماه گذشته به حدود ۱۰ نفر از مدیران اجرایی یا نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی پیشنهاد پذیرش پست ریاست سازمان چای کشور را داده‌اند که با عدم اقبال مراجعه‌کنندگان مواجه شده‌اند.

 

© شنیده شده است، قربانعلی محمدپور که اهل لاهیجان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان است، به‌زودی مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست در یکی از استان‌های بزرگ صنعتی کشور را برعهده می‌گیرد. وی که دانشجوی دکتری محیط زیست (آلودگی‌های محیط زیست) است، پیش‌تر نیز مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست بود.

 

© شنیده شده است، یکی از نمایندگان شرق گیلان در مجلس شورای اسلامی که در ماه‌های گذشته با انتقادات فراوانی از سوی مردم شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه خود روبه‌رو بوده و با “چماق معاندنامه نویسی” به جنگ دشمنان خیالی خود رفته بود، به‌جای اصلاح اصولی رفتار و کردار نامناسب درپیش گرفته و پالایش اطرافیان خود که به تخریب هرچه بیشتر چهره و شخصیت وی در نزد افکار عمومی انجامیده است، به‌تازگی با “هویج اعطای پست و مقام” درصدد جذب منتقدان درجه سوم خود و نورسیدگان سیاسی منطقه‌اش برآمده است تا از حمایت دوستان مدیون و احزاب نزدیک به دولت در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار گردد. همچنین گفته می‌شود، منتقدان درجه دوم نیز در یک نمایش از پیش طراحی شده (بومی‌سازی داستان سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی)، با دعوت تلفنی شخص ثالثی به مکان مورد نظر دعوت و با حضور ناگهانی نماینده و تصویربرداری از ملاقات و انتشار عکس در سایت‌های وابسته، پروژه محبوب‌سازی و حل و فصل اختلافات فی‌مابین به همگان نمایش داده می‌شود.

 

© شنیده شده است، استعفای چندی پیش شهردار یکی از شهرهای شرق گیلان برخلاف آن‌چه که فرماندار آن شهرستان از آن به “اختلاف نظر در شورا” یاد کرده بود، به‌دلیل احساس رقابت و فشارهای پیدا و پنهان نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی بوده است تا گزینه مطلوب وی که رئیس شورای اسلامی همان شهر هم هست، بر کرسی شهرداری این شهر تاریخی بنشیند. همچنین گفته می‌شود، اطلاق عنوان “امیرکبیر” به این شهردار در برخی سایت‌های خبری، بر شدت فشارهای وارده افزوده است.

© شنیده شده است، جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی لاهیجان با امام جمعه این شهر دیدار داشته و از پاره‌ای از سوء استفاده از موقعیت شغلی، اعمال سلائق جناحی و شبه‌قانونی در سال‌های اخیر که به‌دلیل خلاء ناشی از عدم حضور و نقش مؤثر نیروهای دلسوز موجب برخی ناهنجاری‌ها و آشفتگی‌های شهری و عزل و نصب‌های نامناسب در شهرستان شده است، ابراز تأسف نموده‌اند. همچنین گفته می‌شود، حاضران با برشمردن مواردی از مشکلات شهری، مانند شرب آب آلوده، معابر و ساخت و سازهای نامناسب، تصرف در اراضی دولتی، وضعیت ناخوشایند قبرستان‌ها و همین‌طور گرانی‌های بی‌رویه و سرسام‌آور به بهانه گردشگری، خواستار اتخاذ راهکار مناسب از سوی مسئولان برای رفع نابسامانی‌های موجود شدند.

© شنیده شده است، انتصاب ۶ نفر از نزدیکان یک نماینده شرق گیلان در مجلس شورای اسلامی که برای ریاست سه هیأت ورزشی، دو اداره هلال احمر و یک اداره آموزش و پرورش در دو شهرستان حوزه انتخابیه وی معرفی شده بودند، به‌دلیل فقدان صلاحیت‌های اخلاقی، تحصیلی و اداری، ملغی شده است، اما علی‌رغم اعلام عدم صلاحیت یک رئیس اداره و نارضایتی عمومی از عملکرد وی، همچنان بر انتصاب او که شش ماه است با عنوان “سرپرست” فعالیت می‌کند، اصرار ‌شده است.

© شنیده شده است، فیش حقوقی مدیرعامل یک شرکت دولتی در گیلان که ۱۴ برابر کارمندان خود حقوق می‌گیرد و به‌تازگی خبرساز شده بود، به‌دست استاندار گیلان رسیده و تبعیض در سطح حقوق این مدیرعامل با کارمندانش و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، موجب تعجب وی شده است. گفته می‌شود، مدیرعامل این شرکت در ماه شهریور بالغ بر یکصد و چهار میلیون ریال حقوق دریافت کرده است که شامل ۳۲ میلیون ریال حقوق و مزایا، ۲۰ میلیون ریال اضافه کار، ۸ میلیون ریال حق مأموریت، ۴۱ میلیون ریال کارآیی و ۲ میلیون ریال سایر مزایای نقدی و غیرنقدی بوده است؛ درحالی که فیش حقوقی یکی از کارمندانش در همین ماه، هفت میلیون و پانصد هزار ریال بود که شامل شش میلیون و پانصد هزار ریال حقوق و مزایا، هفتصد هزار ریال اضافه کار و سیصد هزار ریال سایر مزایای نقدی و غیرنقدی است. همچنین عیدی و پاداش این مدیرعامل در سال گذشته نیز حدود ۳۹ میلیون ریال درنظر گرفته شده بود.

© شنیده شده است، درپی عزل رئیس هیأت ورزش روستایی و عشایری لاهیجان، افراد مختلفی برای کسب این کرسی درحال رقابت و تلاش برای جلب نظر مدیران ارشد ورزشی و سیاسی شهرستان و استان هستند. گفته می‌شود، تصدی ریاست هیأت ورزش روستایی و عشایری، مسئولیت باشگاه ۴ هزار نفری لاهیجان و درآمد مالی سرشاری را نیز به‌همراه دارد.

© شنیده شده است، همزمان با حضور استاندار گیلان در محل سد مخزنی پلرود واقع در پنج کیلومتری رحیم‌آباد رودسر، ده‌ها تن از اهالی روستاهای سوگوابر و پرشه و دیمابن که در محدوده این سد زندگی می‌کنند، در اعتراض به نحوه خرید غیرمنصفانه املاک خود و محرومیت از هرگونه ساخت و ساز که در نتیجه تصمیمات غیرکارشناسی دولت دهم ایجاد شده است، دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند که با دخالت نیروی انتظامی و تمهیدات استاندار گیلان و نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

Share