مجسمه‌ها، مرتضوی، بیمه‌ایران...

سرنوشت پرونده‌های جنجالی کشور چه شد؟ +جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرونده های زیادی در قوه قضاییه در حالی رسیدگی است، گاهی شماره ثبت این پرونده ها از ۱۴ میلیون می گذرد، ولی افکار عمومی روی تعداد معدودی از آنها، حساسیت دارد که همچنان باز مانده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین, برخی از این پرونده های عمده، دارای صدها پرونده زیر مجموعه و خرد، هستند. پرونده هایی که آنها هم هنوز راه به جایی نبرده اند، ولی می توان آنها را نیز جزء پرونده دانه درشتها به حساب آورد. مثلا در پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی، رئیس بانک ملی ایران، از کشور گریخت، این که او اکنون کجاست و چه کسی باعث گریز او شده، پرونده دیگری است که هنوز در حال رسیدگی است. یا مثلا در همین پرونده، بیش از ۷۰ پرونده خرد درباره فرار مالیاتی باز قضائیشده که هنوز در جریان رسیدگی در دادگاه های صالحه قرار دارد.

برخی از این پرونده ها نیز ظاهرا درباره متهمان ردیفهای ابتدایی آن، بسته شده ولی برای چهره های دانه درشتی که زمانی در دولت سابق، مسئولیت داشته اند، باز مانده اند. بررسی این پرونده ها نشان می دهد به جز یکی دو پرونده سیاسی که به دلیل اشتهار متهمان آن، مورد توجه عموم هستند، بیشتر پرونده های جنجالی و مورد علاقه افکار عمومی، درباره جرایم مالی و مفاسد اقتصادی است.

اینجاست که وظیفه سنگین دستگاه قضایی در رسیدگی سریع، دقیق و توام با عدالت به این پرونده ها، باعث افزایش اطمینان مردم از عملکرد این دستگاه و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی که همان اعتماد مردم به یکدیگر و قوای حاکمه است، منجر خواهد شد.

پرونده هایی با متهمان دانه درشت که هم اکنون در مراحل تحقیقات مقدماتی، رسیدگی در دادگاه، یا اجرای احکام توی نوبت ایستاده اند، زیاد است، ولی جدولی که اینجا می خوانید، گزیده ای از این پرونده هاست، پرونده هایی که هنوز افکار عمومی را به دنبال خود می کشد؛

موضوع شروع پرونده تعداد روزهای رسیدگی متهم (متهمان)/ خوانده (خواندگان) آخرین وضعیت (۲۰ بهمن ۹۲)
پرونده بازداشتگاه کهریزک: مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود. تشکیل پرونده از خرداد ۸۸- رسیدگی از ۶ اسفند ۹۱ بیش از ۱۶۷۰ روز متهمان زیادی از جمله سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و معاونان او در دادسرای امنیت و جمعی ازپرسنل نیروی انتظامی با اعتراض متهمان، احکام صادر شده در پرونده به دیوان عالی کشور رفته و تاکنون دیوان عالی کشور، احکام را تایید یا نقض نکرده است. متهم، فعلا در تعلیق قضایی به سر می برد.- در کیفرخواست دادستان، جرایم  مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود. درج شده  و از اتهامات دیگری مانند: آمریت در شکنجه و بازداشت غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام، عدم نظارت بر زندان‌هاو بازداشتگاه‌های حوزه قضایی و کوتاهی در اجرای دستور مراجع رسمی کشور در انتقال بازداشت‌شدگان کهریزک به زندان اوین، نشر اکاذیب به قصد تشویش و فریب افکار و اذهان عمومی، به دلیل فقدان دلیل، قرار منع تعقیب صادر شد.
سرقت مجسمه های تهران نوروز ۸۹ بیش از ۱۴۴۰روز مشخص نشده اولین مجسمه های سرقت شده در تهران، در نوروز ۸۹، به یغما رفت و تا دو ماه بعد از آن، دست کم ۱۳ مجسمه، ربوده شد. پرونده به پلیس آگاهی ارجاع شده ولی هنوز هیچ خبری از سرنوشت آن منتشر نشده است
اختلاس در بیمه ایران به مبلغ دست کم ۷ میلیارد تومان- اتهام متهم مشخص نشده است برگزاری نخستین جلسه دادگاه در ۸ اسفند ۸۹ بیش از ۱۰۵۰ روز محمدرضا رحیمی، معاون اول سابق رئیس جمهور دادستانی تهران در ۱۴ دیماه اعلام کرد متهم با تامین قرار وثیقه مناسب، آزاد است و پرونده او همچنان مفتوح است. عنوان دقیق اتهامی این فرد، همچنان مشخص نیست.
فساد مالی گسترده معروف به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی تاریخ اعلام رسانه ای: ۱۷ مرداد ۹۰ ۵۵۵ روز مه آفرید خسروی+سعید کیانی+بهزادی+ ۲۳۷ نفر دیگر کیفرخواست صادر شد همه متهمان محاکمه شدند و احکام متهمان ردیف اول تا چهارم، اعدام و جزای نقدی و رد مال صادر شد که هنوز اعدام اجرا نشده است.

برای رئیس بانک ملی شعبه کیش، حکم حبس ابد، رد مال و جزای نقدی صادر شد که در حال اجراست- برای سایر محکومان نیز احکام زندان تا ده سال حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی، رد مال، شلاق، توقیف اموال، جریمه و تبعید صادر شد و بخشهایی از پرونده هنوز باز است

فرار از مالیات  در ۷۶ پرونده مرتبط با پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیاردی تاریخ بالا ۵۵۵ روز اعلام نشده جزئیاتی از این پرونده اعلام نشده
مشارکت و مباشرت در فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی تاریخ اعلام رسانه ای: ۱۷ مرداد ۹۰ ۵۵۵ روز محمود رضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران متهم در ابتدای مهرماه ۹۰ از کشور به کانادا گریخت. هفته گذشته نیز پلیس بین الملل اعلام کرد متهم از کشور کانادا به مقصد نامعلومی در آمریکای لاتین یا حوزه دریای کاراییب سفر کرده است.
جعل سند+ ضبط و انتشار غیرقانونی مکالمات ۱۶ بهمن ۹۱ نزیک به ۳۷۰ روز سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران با شکایت مدعی العموم و فاضل لاریجانی، پرونده تشکیل، تفهیم اتهام شد و متهم بازداشت شد، پس از تودیع وثیقه لازم، متهم آزاد شد. هنوز از نتیجه این پرونده اطلاع رسانی دقیقی صورت نگرفته است
عدم تشکیل به موقع وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر مربوطه در اجرای فرایند ادغام وزارتخانه‌ها، عدم ارائه اساسنامه شرکت ملّی نفت و عدم تخصیص بودجه ارزی متر” ۲۷ خرداد ۹۲ نزدیک به ۲۴۰ روز محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران روز ۲۴ خرداد ۹۲، سایت دولت، ابلاغیه دادگاه برای حضور متهم را در ۵ آذر ۹۲ منتشر کرد. با وجود برگزاری دو جلسه وقت نظارت در دادگاه، هنوز متهم به دادگاه نرفته است. دادستان کل کشور اعلام کرد دادگاه همچنان مشغول تحقیقات اولیه است و زمان حضور متهم در دادگاه جهت حضور در جلسه بررسی پرونده هنوز مشخص نشده است.
جاسوسی سه نفر از اتباع آمریکایی ۸ مرداد ۸۸ تا مهر ۹۰ سارا شورد- شین بائر- جاشوا فتال پرونده جاسوسی هنوز رسما ختم نشده است. در دادگاه بدوی، این متهمان هر یک به ۸ سال زندان محکوم شدند که با پرداخت وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان برای هر کدام، آزاد و از کشور خارج شدند و هرگز برای طی کردن دوران حبس، فراخوانده نشدند.
غیرقانونی بودن حکم شهردار تهران برای بار سوم ۲۵ شهریور ۹۲ ۱۵۰ روز شورای شهر تهران دوره چهارم این پرونده در دیوان عدالت اداری مطرح شده و همچنان در نوبت رسیدگی در هیئت عمومی این دیوان قرار دارد.
بازداشت غیرقانونی افراد و رفتار نامناسب و خلاف قانون با متهمان ۱۱ آذر ۹۲ ۶۹ روز سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در ۲۰ دیماه ۹۲ از سوی دادستان کل کشور اعلام شد متهم ممنوع الخروج شده است
حیف و میل بیت المال و تحصیل مال نامشروع و دخل و تصرف در اموال دولتی به غیر حق- اختلاس و خیانت در امانت ۲۲ دیماه ۵۸ روز سعید مرتضوی این پرونده با شکایت یک شرکت تولیدی در چابهار در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت و بر اساس مستندات گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی ثبت شده است. همچنین دادستان نیز بنا به شکایت صحن علنی مجلس پرونده ای بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و زیر مجموعه هایش مفتوح کرده که در شعبه ویژه جرایم کارکنان دولت در حال رسیدگی است.
توهین، افترا و عدول از مواضع نمایندگی مجلس ۹ دیماه ۹۲ ۷۰ روز علی مطهری، نماینده مجلس دادستانی تهران در بیانیه خود در ۱۴ دیماه، جرایم زیر را به متهم نسبت داد: توهین، افترا به قضات، نشر اکاذیب، سخنان خلاف واقع، عدم رعایت شان نمایندگی- دادستان کل کشور نیز در پاسخ به خبرآنلاین گفت هنوز این پرونده در حال رسیدگی است و باید مراجع صاحب صلاحیت درباره تفسیر قانون اساسی و قانون عادی درباره مصونیت پارلمانی نمایندگان اظهار نظر رسمی کنند.
بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت و بانک مرکزی رسما اعلام نشده (عنوان شده: ماهها پیش) مشخص نیست بابک زنجانی متهم  در ۹ دی ماه ۹۲ بازداشت شد و تاکنون اخبار مرتبط با این پرونده توسط سخنگوی دستگاه قضایی به اطلاع مردم رسیده است. هنوز این متهم، اموال داخل کشور خود را جهت تادیه بدهی، تسلیم قوه قضاییه نکرده و اموال خارج از کشور این متهم نیز به داخل کشور، نیامده است.

 

Share