سام سکوتی

روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان چهارم فوریه هر سال مقارن با ۱۵ بهمن ماه را به نام روز جهانی سرطان نام گذاری کرده اند. اصلی ترین دلیل این نام گذاری، افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری و مهم تر از آن زدودن غبار باورهای رایج غلط پیرامون این بیماری است. شاید شنیدن خبر اینکه بر […]

روز جهانی سرطان

GGJ,Kچهارم فوریه هر سال مقارن با ۱۵ بهمن ماه را به نام روز جهانی سرطان نام گذاری کرده اند. اصلی ترین دلیل این نام گذاری، افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری و مهم تر از آن زدودن غبار باورهای رایج غلط پیرامون این بیماری است.

شاید شنیدن خبر اینکه بر اساس تحقیقات دانشمندان، ریسک مبتلا شدن به سرطان در جهان صنعتی امروز به ۵۰ درصد رسیده است، کمی نگران کننده به نظر برسد. زمانی که پزشکی از علایم سرطان سخن می گوید، تعداد زیادی از شنوندگان آن علایم را تجربه کرده اند که موجب نگرانی آنها می شود، اما خبر مسرت بخش اینجاست که سرطان در صورتی که زود تشخیص داده شود، احتمال درمان آن تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند.

محققان در دانشگاه کاردیف انگلستان و در مرکز تحقیقات اروپایی سرطان، مشغول تحقیق و بررسی بر روی شیوه های جدید درمان سرطان هستند که بر روی سلول های داخل تومور که سلول های ریشه ای سرطان نام دارند و مسئول شکل گیری، رشد و پخش تومور در بدن هستند، تمرکز می کنند. آخرین اظهار نظر رسمی آنها این بوده است که می شود این سلول ها را هدف گیری و خاموش کرد.

متخصصین حوزه درمان نیک می دانند که پیشگیری همیشه ارزان تر و آسان تر از درمان است. کلیدی ترین موضوعی که در این روز در کنار آگاهی بخشی عمومی نسبت به بیماری در اولویت قرار دارد، بحث پیشگیری است که باید اطلاعات مفیدی در اختیار جامعه قرار داد. لازم است کشور ما نیز همگام با جهان، به این روز بهای بیشتری بدهد ولی متأسفانه پردازش به این روز و این بیماری چنان ناچیز است که حتی بیش از ۸۰ درصد مردم از چنین روزی اطلاع ندارند.

افسانه چهارگانه ای که محققین در غرب در مورد سرطان بر شمرده اند به شرح زیر است:

افسانه اول: نباید در مورد سرطان حرف زد: حرف زدن در مورد سرطان تبدیل به تابو شده است و مردم سعی می کنند که آن را پنهان و یا در مورد آن حرفی نزنند که این موضوع به ناشناخته ماندن بیماری در میان مردم کمک کرده است.

افسانه دوم: سرطان هیچ نشانه و علایمی ندارد: برای هر سرطانی، علایم و مشخصه های خاصی وجود دارد و در صورت تشخیص سریع، احتمال درمان بسیار بالا می رود.

افسانه سوم: هیچ کاری برای سرطان نمی توان انجام داد: کارهای زیادی است که می شود انجام داد تا گرفتار سرطان نشویم مانند داشتن وزن و بدن مناسب، ورزش کردن و تغذیه مناسب.

افسانه چهارم: من حق و امکان استفاده از درمان سرطان را ندارم: همه مردم از حق مساوی جهت استفاده از راه های اثبات شده برای درمان برخوردارند و در این مسیر هیچ تفاوتی بین افراد وجود ندارد.

همه موارد اشاره شده فوق، فقط در صورت همکاری و جدی گرفته شدن موضوع از سوی مسئولین مؤثر خواهد بود. لازم است وزارت بهداشت درکنار صدا و سیما، رسالت اطلاع رسانی که اولین قدم در این مسیر است را به خوبی ایفا کند و در رسانه ملی در میان این همه برنامه تبلیغاتی درآمدزا، کمی نیز به موضوع سلامت عموم مردم بها داده شود.

 

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share