لزوم نجات زرجوب و گوهر رود از چنگال فاضلاب

رودخانه های رشت قربانی بی توجهی و مسئولیت ناپذیری انسان ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رودخانه های زیبایی زرجوب و گوهر رود که که از قلب بزرگترین کلانشهر شمال کشور ( رشت ) می گذرد همچنان گرفتار فاضلاب شهری، بیمارستانی و صنعتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رودخانه های زیبایی زرجوب و گوهر رود که که از قلب بزرگترین کلانشهر شمال کشور ( رشت ) می گذرد همچنان گرفتار فاضلاب شهری، بیمارستانی و صنعتی است.

  این رودخانه ها از ارزشمندترین سرمایه‌ های استان گیلان و حتی کشور هستند که پیوسته مورد تعدی قرار گرفته اند.

این رودخانه ها به دلیل بی توجهی ها همواره با خطرات مرگباری روبرو بوده از اینرو امید بسته اند دست یاری گری برسد و آنان را از سم کشنده انواع فاضلاب انسانی، صنعتی و بیمارستانی نجات دهد.

یک شهروند رشتی ریختن فاضلاب به رودخانه ها را فاجعه ‌ای دردناک خواند و گفت:‌ مدیران مربوطه در این استان باید متوجه اثرات غیرقابل جبران این فاجعه روی زندگی انسان ‌ها باشند و کوتاهی و قصور در این زمینه پذیرفتنی نیست.

امید تقوی تنها نیاز این دو رودخانه را مدیریت و ساماندهی دانست و افزود: تمامی مردم  و مسئولان این استان باید قدر زرجوب و گوهر رود را بدانند.

وی در ادامه ریختن فاضلاب به رودخانه را فاجعه زیست ‌محیطی و تهدید کننده سلامت شهروندان عنوان کرد و اذعان داشت: تهدیدات سلامت مردم باید با حساسیت بیشتری از سوی مسئولان دنبال شود.

شهروند دیگری به خبرنگار مهر گفت: مدیران شهری و محیط زیست باید با جدیت  از محیط زیست انسانی و طبیعی حفاظت کند.

عسکر احمدی رودخانه های زرجوب و گوهر رود  را سرمایه های ارزشمند و منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: مسئولان از هیچ تلاشی برای نجات این دو رودخانه نباید دریغ ‌کنند.

نجات زرجوب و گوهر رود دغدغه جدی شهروندان  

 وی اظهارداشت: نجات رودخانه های زرجوب و گوهر رود به دغدغه جدی شهروندان رشتی بدل شده است و این مسئولیت دستگاه های متولی را سنگین تر می کند.

شهروندی که خود را دانشجو معرفی کرد به خبرنگار مهر گفت: رودخانه ها از نعمت های بی بدیل خدادادی  هستند و باید از این نعمات الهی به درستی صیانت و حفاظت شود.

فاطمه دقیقی افزود: ریختن فاضلاب به زرجوب و گوهر رود یعنی مرگ این رودخانه ها و تهدید جدی سلامت مردم.

وی ادامه داد: رودخانه ها تنها متعلق به این نسل نبوده  بلکه تمامی شهروندان باید جوابگوی نسل ها آینده باشند.

یک فعال محیط زیست هم نجات رودخانه های زرجوب و گوهر رود را از چنگ انواع فاضلاب ها ضروری دانست و گفت ‌با همکاری و جدیت بیشتر دستگاه ‌های مرتبط می‌ توان به نجات کامل این رودها امید داشت.

اکبر محمدی با اذعان اینکه آلودگی شدید این دو رودخانه سلامت انسان ‌ها و آبزیان تالاب بین المللی انزلی را با خطر مرگ مواجه کرده است، افزود:  همکاری بین ‌بخشی دستگاه ‌هایی از قبیل محیط زیست، آب و فاضلاب شهری، دانشگاه علوم پزشکی و غیره می توان روزهای خوش این دو رودخانه را به وضوح دید.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص گفت: با توجه به اینکه رودخانه‌ های زرجوب و گوهر رود شهر رشت که روزی شاهرگ حیاتی شهر بوده‌ اند امروزه تنها به عنوان کانال ‌های عظیم حمل فاضلاب و زباله استفاده می‌ شوند.

 مظفر نیکومنش نودهی افزود: این رودخانه ‌ها نه تنها زندگی بخش نبوده بلکه خود منشا انواع بیماری ‌ها و مشکلات شده‌ اند این در حالیست که برای نجات این سرمایه زیبای شهری اندکی تامل و مسئولیت ‌پذیری کافی است.

وی اظهارداشت: رودخانه گوهررود از ارتفاعات ۷۰۰ متری کو ‌ه های سراوان که محل دفن زباله‌ های کلانشهر رشت است سرچشمه گرفته و شیرابه های حاصل از زباله‌ ها نیز بدون اینکه مهار و تصفیه شوند به درون این دو رودخانه می ‌ریزند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت گفت: شیرابه های تولیدی باعث آلودگی این رودخانه ها می ‌شود که با ساخت تصفیه ‌خانه به راحتی این معضل را می‌ توان رفع کرد و پس از میکروبی زدایی آب حاصل از تصفیه را برای آبیاری مزارع کشاورزی به کار بست.

وی افزود: متاسفانه سرطان‌ های شایع در گیلان از جمله سرطان گوارش و پروستات به دلیل همین آلودگی‌ های ناشی از رودخانه ‌های رشت گسترش یافته است.

 نیکومنش نودهی با اشاره به اینکه با اگوکشی دو طرف حاشیه رودخانه ‌های زرجوب و گوهر رود می توان از ورود انواع فاضلاب به سمت این رودها جلوگیری کرد، یادآورشد:  تسریع در اجرای پروژه‌ های آب و فاضلاب بانک جهانی، همکاری با شرکت آب و فاضلاب شهری استان، لایروبی فاضلاب ‌های سنتی و لایروبی رودخانه‌ های زرجوب و گوهررود در حوزه شهری به طول ۲۴ کیلومتر می‌ توان آلودگی رودخانه‌ های داخل شهر را برطرف کرد.

آیا رودخانه های زرجوب و گوهر رود نفسی راحت  می کشند

آب رودخانه های زرجوب و گوهر رود به دلیل ورود مستقیم پساب ‌های صنعتی، فاضلاب ‌های خانگی و بیمارستانی منطقه رشت به رنگ کاملا تیره و همراه با تعفن بوده و از حیث اکولوژیکی‌ مرده محسوب می ‌شوند.

متراکم شدن جمعیت و فعالیت ‌ها در چند دهه گذشته منجر به افزایش مصرف آب‌ از یک طرف و تولید زیاد فاضلاب و پساب از طرف دیگر شده است، مطالعات انجام گرفته در این زمینه حاکی از آلودگی جدی آب در تعدادی از رودها و تالاب ها استان ‌های شمالی‌ کشور است.

مطالعات اخیر نشان می‌ دهد که رودهای بخش غربی منطقه به ویژه رودهای منتهی‌ به تالاب انزلی از جمله زرجوب و گوهر که از طرف شرق وارد این تالاب می ‌شود، از آلوده ‌ترین رودخانه هستند.

این رودها پس از عبور از شهر رشت و ادغام در غرب این شهر با نام ” رود پیربازار ” وارد تالاب انزلی می ‌شود، به دلیل ورود رود پیربازار به تالاب انزلی از سمت شرق، بخش شرقی تالاب فوق العاده آلوده است، این قسمتی از تالاب از گسترش نیزارها و آزولا که بیشتردر نتیجه‌ ورود آب ‌های آلوده است، عملا در حال از دست دادن حیات جانوری خود است.

مطالعات‌ نشان می‌ دهد که در میان ۲۰ رودخانه ‌ای که وارد تالاب انزلی می ‌شوند، رودهایی که از میان شهرها عبور می‌ کنند آلوده ‌تر از رودهایی هستند که از مناطق روستایی به این تالاب‌ می ‌ریزند و همچنین رابطه‌ معنی ‌داری بین مقدار آلودگی رودها و میزان جمعیتی شهرهای که از میان آنها عبور می‌ کنند، وجود دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان نیز در این باره گفت: رودخانه ‌های گوهررود و زرجوب که باید شریان ‌های حیاتی تالاب بین المللی باشد هم اکنون به شاهراه مرگ تالاب بدل شده و با شتابی ‌نگران‌ کننده مواد سمی و زباله ‌های خطرناک بیمارستانی به همراه پساب ‌ها و فاضلاب ‌های شهر رشت را به درون این پهنه آبی می ریزند.

کریم ثابت رفتار افزود: این تالاب از نظر گردشگری، تنوع زیستی گونه‌ های مختلف جانوری و گیاهی، کنترل سیلاب، اقتصادی، اشتغالزایی، شکار و تقویت آب‌ های زیرزمینی دارای ارزش بسیاری است.

وی تاکید کرد: این رودخانه‌ ها آلودگی‌های زیادی را به تالاب بین ‌المللی انزلی وارد می‌ کنند و یک تهدید جدی برای این اکوسیستم ارزشمند استان به شمار می‌ روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان آلودگی آب این رودخانه ‌ها را به صورت فاضلاب‌ های ‌شهری، صنعتی و کشاورزی، مواد زائد جامد و دیگر منابع آلاینده تقسیم‌ بندی کرد و گفت: هر کدام از این موارد موجب چالش‌ های جدی زیست ‌محیطی و تخریب محیط‌ زیست و پیامدهای ناگوار برای منطقه شده است که تاثیرات تهدید‌آمیز آنها در ابعاد مختلف دور از ذهن نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز گوهررود و زرجوب از آلوده ‌ترین رودخانه ‌های ایران حتی دنیا شمرده می ‌شود بر ضرورت تدوین راهکارهای اساسی برای جلوگیری از ورود هر چه بیشتر آلاینده به این منابع آبی تاکید کرد.

احیای رودخانه های گوهر رود و زرجوب برنامه ‌ای دست نیافتنی نیست

بدون شک با اتمام پروژه فاضلاب بانک جهانی در گیلان این رودخانه‌ ها نیز احیا خواهند شد، هر چند که مراحل لایروبی و در واقع احیای این دو رودخانه کمی دشوار است اما برنامه ‌ای دست نیافتنی نیست.

اگر سازمان محیط‌ زیست، دیگر نهادها و ارگان ‌های ذیربط به همان اندازه که وجود بیمارستان و واحد تولیدی را برای شهروندان مفید می ‌دانند رودخانه و تالاب را نیز جزو داشته‌ ها و نیاز طبیعی انسان ارزیابی کنند از کنار آلاینده ‌ها به سهولت نمی ‌گذرند.

رودخانه ها به عنوان یکی از شریان های اصلی بقای محیط زیست طی دو دهه اخیر به شدت مورد تاخت و تاز و تخریب انسان ها قرار گرفته و این موضوع می تواند نابودی حیات بشری و زندگی عاری از آلودگی های زیست محیطی را پیام آور باشد.

فرماندار رشت نیز در این ارتباط  می گوید: رودخانه‌ ها نه تنها برای تفریح کردن بلکه برای تامین آب آشامیدنی، آبیاری کشاورزی، تولید برق، حمل و نقل، تهیه غذا و غیره مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سید ولی الله عظمتی افزود: این منابع بعنوان بخشی از ثروت های طبیعی و ملی کشور از اهمیت خاصی برخوردارند بنابراین حفظ و حراست از بقاء رودخانه ها امری ضروری است.

وی همچنین با بیان اینکه دو رود زرجوب و گوهر رود که از وسط شهر رشت می گذرند بستر خوبی برای توسعه گردشگری محسوب می شود بر ضرورت احیا و لایروبی این ظرفیت مهم اقتصادی و طبیعی تاکید کرد.

به دنبال شکل گیری جوامع انسانی در کنار رودخانه دفع زباله و فاضلاب و پساب های کشاورزی به این زیستگاه امر بدیهی به نظر می رسد اما باید اذعان کرد که توان خود پالایی رود خانه ها در طول تاریخ به شدت کاهش یافته و دیگر قادر نیستند همانند گذشته مواد زائد ریخته شده را تجزیه، هضم  کنند و همینطور اکسیژن محلول در آنها کاهش یافته و حتی برخی از ماهیان در اثر شدت آلودگی و دخالت های انسانی رو به نابودی نهاده اند.

رودخانه ها به عنوان منبع اصلی حفظ محیط زیست جانداران نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می کند که متاسفانه در سالیان اخیر رگه های اصلی حیات بشری به شدت در معرض نابودی هستند.

این منابع بی بدیل الهی مظلوم ترین حیطه از بخش های محیط زیست کشور تلقی می شوند که با بی توجهی و غفلت مسئولان نسبت به رودخانه ها، بر آلودگی آب ها به صورت لحظه ای افزوده می شود.

رودخانه ها، رگه های اصلی حیات بشری به شدت در معرض نابودی هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: بوی تند و نامطلوب این رودخانه های زرجوب و گوهر رود که از وسط شهر رشت می‌ گذرد، آسیب جدی به سلامت مردم وارد می ‌کند.

حسن تامینی همچنین با ابراز تاسف از وضعیت نامطلوب این رودها افزود: رفع مشکلات موجود نیازمند یک عزم ملی با حمایت و پیگیری های استاندار و نمایندگان مردم در مجلس  شورای اسلامی است.

وی در ادامه اجرای پروژه آب و فاضلاب را گامی مؤثر در راستای نجات رودخانه های زرجوب و گوهر رود، بهداشت خانوار و به طور کلی زیبایی سیمای شهری ذکر کرد.

به هر حال دو رودخانه ” زرجوب ” و ” گوهررود ” رشت جزو آلوده ترین رودخانه ها کشور و حتی دنیا محسوب می شوند و هم اکنون وضعیتی اسفباری دارند از اینرو انجام حرکات لاک پشتی کنونی جوابگوی نجات این رودخانه ها نیست./مهر

Share